2025-01-18, 13:36
Medlem
Alepherons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Du har helt rätt, my bad!
Gåsalin tror jag du tänkte på, Darkwings dotter. Hon agerade väl sin egen superhjälte i nåt avsnitt har jag för mig.
Citera
2025-01-18, 14:22
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alepheron
Gåsalin tror jag du tänkte på, Darkwings dotter. Hon agerade väl sin egen superhjälte i nåt avsnitt har jag för mig.

Stämmer, jag kollade upp det.
Citera
2025-01-18, 14:27
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tekkenisthegame10
Vilka gillar ni? Kalle och Joakim är ju de bästa, sen finns det ju så många roliga.
Jag har alltid gillat Farmor Anka och vilken fin och god människa/anka hon är. Hon är liksom the Lawful Good mitt i the Chaotic Evil.

Gillar hennes gamla bil. Den late gynnaren Mårten Gås är hennes dräng och eventuellt secret lover? Gillar att Farmors frisyr liknar ett ägg i ett fågelbo.
Farmor Anka är syskon till Farbror Joakim, right? De där släktbanden är så knepiga. Vad är hennes riktiga förnamn? Amalia? Nån som vet?
Citera
2025-01-18, 14:30
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Fnatte! Fnatte!?! Är du sjuk i huvvet? Fnatte är sämst! Sjukt överskattad. Han borde inte vara med alls.
Knatte, Tjatte och Dilba är en klart rimligare trio.
Tror du menar Knatte, Tjatte och Efti.

Tjatte är gulligast. Han verkade ibland lite "grön" och efter. Fnatte verkade vara lillebrorsan, men smart ändå. Knatte "äldst" med någon minut. Lite dominant.
Citera
2025-01-18, 15:11
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag har alltid gillat Farmor Anka och vilken fin och god människa/anka hon är. Hon är liksom the Lawful Good mitt i the Chaotic Evil.

Gillar hennes gamla bil. Den late gynnaren Mårten Gås är hennes dräng och eventuellt secret lover? Gillar att Farmors frisyr liknar ett ägg i ett fågelbo.
Farmor Anka är syskon till Farbror Joakim, right? De där släktbanden är så knepiga. Vad är hennes riktiga förnamn? Amalia? Nån som vet?
Farbror är en felöversättning. Joakim är Kalles Morbror. Joakims lillasyster Hortensia von Anka är Kalles mamma.
Farmor anka är dock Kalles farmor

Se släktträdet här
https://images.comicbooktreasury.com...amily-Tree.jpg
Citera
2025-01-18, 16:39
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Farbror är en felöversättning. Joakim är Kalles Morbror. Joakims lillasyster Hortensia von Anka är Kalles mamma.

Se släktträdet här
Hortensia? Trodde hon hette Della Duck! Edit: hans syster. Kanske Hortensia på svenska? Edi: Hortense i original tydligen, och pappan hette Quackmire.

Tack för info. Farmor heter tydligen Elvira.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2025-01-18 kl. 16:49.
Citera
2025-01-18, 16:42
Medlem
Gizmoduck har allt!
Citera
2025-01-19, 01:12
Medlem
Pungsvings avatar
Jag tycker Björnligan är jobbig. Man kan undra hur domarna i Ankeborg dömer som alltid låter dessa fetton springa lösa. Det är som om det vore Sverige.
Citera
2025-01-19, 04:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Jag tycker Björnligan är jobbig. Man kan undra hur domarna i Ankeborg dömer som alltid låter dessa fetton springa lösa. Det är som om det vore Sverige.
Det roliga med björn-ligan är att de alltid är klädda i sina fång-dräkter med nummer. Sen bär de mask kring ögonen. Tror de ingen ska se vilka de är? Egentligen är de inte björnar utan beaglar.
Citera
2025-01-19, 16:20
Jag vet inte om jag gillar Don Rosas Donald det finns en underliggande civilisationskritik som visar sig i avsnitten om Plain Awful/Avskyvärld.
Alltså det blir pekpinnar. Barks berättar bara fabler som har universella allmängiltiga värden imo eller roliga historier.
Citera
2025-01-19, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TimelineTourist
Jag vet inte om jag gillar Don Rosas Donald det finns en underliggande civilisationskritik som visar sig i avsnitten om Plain Awful/Avskyvärld.
Alltså det blir pekpinnar. Barks berättar bara fabler som har universella allmängiltiga värden imo eller roliga historier.

Jag håller nog med där
Citera
2025-01-19, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize

Se släktträdet här

Man blir lite snurrig, men de har fått hitta på lite allteftersom, men översättningarna har inte varit rätt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in