2025-02-01, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BB555BB
Ja ni har rätt alla 3, lägsta lönen och grundlönen är inte lysande men har ni någonsin hört talas om tillägg??

Läs på innan ni kritiserar. Det är en jäkla skillnad på grundlön och vad man har i brutto.

Distribution (alltså 7-16) är inte representativt för branschen, kolla vad en fjärrbilschaufför får ut i månaden eller en som kör lastbil under jord. Ni har knappast ut hälften.

Ja det har jag, men med ob tillägg kan man tjäna bra på de flesta jobb. Du kan jobba på volvo på bandet på natten utan någon utbildning och tjäna liknade pengar. Under jord har jag dock ingen koll.
Citera
2025-02-14, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoxMingo
Verkstäder som annonserar ut sina jobb, har krav oftast på 1-3års arbetserfarenhet men inte fan får man någon intervju eller får jobb inom det även om man har det.
"DET SKRIKER EFTER FORDONSMEKANIKER!!!!!!!!!!!!!"
Största bullshitten jag hörde, sorgliga var att jag tyvärr gick fordonsmekaniker utbildning, men inte fan fick man jobb.
Ni som funderar på att studera detta, undvik det utan omsvep
Det är marknadsföring. Det anses fullkomligt naturligt att en utbildningsanordnare blåser godtrogna till studieskulder och arbetslöshet för att kamma hem några kronor. Motsatsen är otänkbar. Föreställ dig den rektor som säger "nej kom inte till oss, arbetsmarknaden ser synnerligen dyster ut".
Citera
2025-02-18, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Känner några som jobbat som rörmokare, hyffsat betalt stämmer, arbetstiderna är ok men inte bra jämfört med tjänstemän då det är vanligt med jour och helgjobb.
Slitigt blir det dock, alla av de jag känner som jobbat som rörmokare har fått problem med rygg och knä.

Sen för att inte tala om att det kan vara rejält jävla äckligt att hålla på med avlopp också.

Jag känner bara en vvs-montör. Han jobbar på nyproduktion med ackordslön.
Snittar över 50.000 kr i månaden. Monterar kökskran, handfat, duschblandare m.m
Ett jävla tempo men inte slitsamt.
Citera
2025-02-18, 18:05
Medlem
Tankeväckande att det så ofta är organisationer som svenskt näringsliv och timbro som tycker det är ett problem att ungdomar inte läser praktiska utbildningar. Dessa debattörer kunde med ju gå före med gott exempel och själva börja köra lastbil upp och ner genom hela Europa, gärna under tidspress, eller kanske göra grovjobbet på en byggarbetsplats.
Om lagarna om utbud/efterfrågan är sanna, vilket näringslivsorganisationer brukar hålla före, så finns det ingen äkta brist, priset på arbetskraft i berörda branscher kommer med hjälp av marknadens osynliga hand lösa problemet 🤡
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in