2025-01-18, 18:29
Medlem
Jag äger ett aktiebolag där jag bestämmer hur mycket jag vill ta ut i lön. Jag har inte riktigt förstått det hela med nettoavdrag på förmånsbil kontra bruttoavdrag. Vilket som är mest förmånligt.

Eftersom jag äger bolaget själv så kan jag bestämma hur jag vill lägga upp det. Låt oss säga att jag får utbetalt 50' i netto på mitt lönekonto varje månad. Jag vill fortsätta få det och då öka min lön så den täcker förmånskostnaden.
Jag har tittat på en bil där förmånsvärdet ligger på 5700kr. Blir den totala kostnaden då:

Nettoökning (förmånsvärde): 5 700 kr
Bruttolöneökning: 11 875 kr
Arbetsgivaravgift på ökningen: 3 732 kr
Total kostnad för företaget: 15 607 kr

Eller har jag missförstått? Varför är detta då "billigare" än ett bruttoavdrag?
Citera
2025-01-19, 06:50
Medlem
Svar från chatgpt

Citera
2025-01-19, 08:05
Moderator
Gromguttens avatar

Bilar -> Føretagsekonomi

/Mod

Citera
2025-01-19, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nissepisse881
Jag äger ett aktiebolag där jag bestämmer hur mycket jag vill ta ut i lön. Jag har inte riktigt förstått det hela med nettoavdrag på förmånsbil kontra bruttoavdrag. Vilket som är mest förmånligt.

Eftersom jag äger bolaget själv så kan jag bestämma hur jag vill lägga upp det. Låt oss säga att jag får utbetalt 50' i netto på mitt lönekonto varje månad. Jag vill fortsätta få det och då öka min lön så den täcker förmånskostnaden.
Jag har tittat på en bil där förmånsvärdet ligger på 5700kr. Blir den totala kostnaden då:

Om förmånsvärdet är 5700 kr så är det det som du betalar skatt på, inte vad du betalar i skatt.

Med 50 papp efter skatt per månad blir lönen före skatt (tabell 33 som exempel) 74400 kr, dvs 892800. Skatten 219918.
Med ett pålagt förmånsvärde på 5700/månad ökar skatten så mycket att du också måste få en kontant löneökning med 6300 per månad. Då får du 50 papp efter skatt i handen.
Arbetsgivarens ökade lönekostnad är 6300 plus arbetsgivaravgiften på underlaget 12000/månad dvs 3770 kr summa 10070 kr per månad. Och så tillkommer förstås bilkostnaden att betala för företaget.

Om du betala ett nettolöneavdrag så dras 5700 från din lön. Du måste få ut 55700 efter skatt. Det motsvarar en löneökning före skatt på 12000.
Arbetsgivarens kostnad för lön och arbetsgivaravgift 15 770 kr per månad och arbetsgivaren får tillbaka 5700 från dig. Netto 10 070 per månad så det blir samma kostnad för arbetsgivaren och dig i bägge fallen.
Citera
2025-01-19, 17:31
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:

Du ska välja nettolöneavdrag och optimera lönen så att du inte betalar statlig skatt.
Därefter tar du utdelning enligt 3:12.
Så gör alla egenföretagare jag känner, inklusive ICA:handlaren (dock tar han lönebaserad utdelning).

EDIT: Vill du, eller måste du ta 50 i lön efter skatt?
Citera
2025-01-20, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Du ska välja nettolöneavdrag och optimera lönen så att du inte betalar statlig skatt.
Därefter tar du utdelning enligt 3:12.
Så gör alla egenföretagare jag känner, inklusive ICA:handlaren (dock tar han lönebaserad utdelning).

EDIT: Vill du, eller måste du ta 50 i lön efter skatt?

Nej, jag vill ta ut. Jag behöver inte om jag inte måste, men känns bra sett till mina utgifter. Företaget är 3 år gammalt. Gått med vinst samtliga bokslut och vi växer både i personal, omsättning och vinst. Men låter pengarna stanna i bolaget för att kunna växa som det är nu.

Förstår bara inte varför det är mer förmånligt att ta nettoavdrag istället för bruttoavdrag. Vet inte hur jag ska räkna när jag tittar på kostnaden för en förmånsbil. Leasingkostnaden är ju en sak där man får dra halva momsen. Men förmånsvärdet känns som att kostnaden blir typ det dubbla mot vad förmånsvärdet egentligen är.
Citera
2025-01-20, 11:41
Medlem
Citat:
Nej, jag vill ta ut. Jag behöver inte om jag inte måste, men känns bra sett till mina utgifter. Företaget är 3 år gammalt. Gått med vinst samtliga bokslut och vi växer både i personal, omsättning och vinst. Men låter pengarna stanna i bolaget för att kunna växa som det är nu.

Förstår bara inte varför det är mer förmånligt att ta nettoavdrag istället för bruttoavdrag. Vet inte hur jag ska räkna när jag tittar på kostnaden för en förmånsbil. Leasingkostnaden är ju en sak där man får dra halva momsen. Men förmånsvärdet känns som att kostnaden blir typ det dubbla mot vad förmånsvärdet egentligen är.

Den enda fördelen för dig som jag kan se är att du får högre kontant lön vid nettolöneavdrag vilket ger större underlag för utdelning beskattad med 20% istället för 30 eller 55%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in