• 2
  • 3
2025-01-19, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av planetentellus
Överallt där folk möts så ska den ena vara bättre eller mer spännande än den andre UTAN att veta vad konkret sådant beteende beror på eller ska leda till. Vad är tänkt ska vara vinsten...

Vinsten är att man håller sin bekantskapskrets uppdaterad om vad man sysslar med.

Sen kan du ju alltid fråga dig vad är vinsten med att ha vänner och bekanta.
Citera
2025-01-19, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av planetentellus
Jag har funderat men svaret jag tror stämmer passar mig inte.
En gubbe typ 65+ sa att han hade en jävla stor kuuuk som det sista att vara stolt över men varför till mig. Semesterbilder är också en slags skryt när det finns google maps, Youtube, Instagram m.m.

Det finns inget nytt i Sydafrika eller på Serengeti som vi inte kan se tom live här och nu.

Jag kan klippa fina bilder från Youtube och skicka med sms och säga titta så fanatiskt vi har det på Hawaii - vi bor tom här - när vi sitter i ett etta i Borlänges utkant.

Det finns inget nytt i Sydafrika eller på Serengeti som vi inte kan se tom live här och nu.

För att dra en liten jämförelse.
Varför ska folk ha sex med varandra, när man kan se bilder och video på nätet om det?

För folk vill själva uppleva det, befinna sig på plats!
Att svaren inte passar dig är väl ditt problem? Ditt egna problem att lösa.
Citera
2025-01-19, 20:21
Medlem
Timoteuss avatar
Det finns nog flera orsaker.

Många går ikring med en känsla av att vara konstiga och lite oacceptabla på något, ofta ospecificerat, sätt. Då kan utövandet av lite demonstrativ normalitet göra att man hoppas kunna passera som normal och acceptabel. Kanske minst lika mycket inför sig själv som inför andra!

Andra vill kanske helst berätta hela sanningen, både om triumfer och mörka avgrunder, men fruktar -eller har vetskap om- att omgivningen inte riktigt kan hantera sådant som inte är glatt och positivt. Då postar de hellre en semesterbild som ser ut som alla andras semesterbilder.
Citera
2025-01-20, 12:41
Medlem
planetentelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Många går ikring med en känsla av att vara konstiga och lite oacceptabla på något, ofta ospecificerat, sätt. Då kan utövandet av lite demonstrativ normalitet göra att man hoppas kunna passera som normal och acceptabel. Kanske minst lika mycket inför sig själv som inför andra!
Människan är väl inte anpassad för större samhällen än ungefär maximalt Mockfjärd City i yta och antal invånare.
Det större händelserna som skedde under en livstid före industrialiseringen var att kyrkan ringde på söndagarna och kanske att prästen söp sig salongsberusad under någon gudstjänst och välte altaret.

Det blev sen den stora snackisen. Nu är flödet och förväntningarna av allt som påstås göra oss lyckliga större än vad tiden och kraften räcker till.
Citera
2025-01-20, 20:20
Medlem
planetentelluss avatar
Trump är arketypen av skryt. 2016 fanns det nog få som höll på honom lika mycket som jag genom alla primärval.
2025 har en tillräckligt stor kritisk massa uppnåtts i antal som gillar honom tillräckligt mycket för att jag inte längre ska göra det. Samma med SD. Klackarna i taket stämning och optimism är inget för mig.
Citera
2025-01-23, 01:22
Medlem
Roidberts avatar
Ingen vill lyssna på någon som är negativ och klagar hela tiden. Mycket bättre med skryt ärligt talat. Dessutom förstärker man bara sina negativa känslor när man klagar, så det är inte särskilt produktivt.
Citera
2025-01-23, 01:43
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandita
Alla möjliga arter "fluffar upp sig" för att vinna status, makt och potentiella partners. Störst fjäderskrud och tjusigast dans vinner liksom.

Och detta förstås. En mycket stor del av det mänskliga beteendet handlar om fortplantning. Varför vill många män vara 2m långa och väga 120kg i muskler istället för att vara dvärgar på 40kg med betydligt lägre energiförbrukning? Man kan inte göra så mycket åt sin längd, men man kan trycka testosteron, röka för att se cool ut och åka till Mexico på semester för att framstå som en spännande person.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in