• 1
  • 2
2022-07-15, 20:49
Medlem
Som rubriken lyder: När blir det kärnvapenkrig?

Vilket land är mest troligt att avfyra, mot vilka och varför och när?

Vilka politiska händelser föranleder början av slutet för mänskligheten?

Intresserad av att höra vad ni tror. För ett år sedan trodde jag Nordkorea men det finns många andra länder som jag tror skulle trycka på knappen. Känns ju som att det är oundvikligt att någon galen desperat diktator blir kränkt och någon annan blir tvungen att svara.
Citera
2022-07-15, 21:07
Medlem
CarlXIIs avatar
Anfall mot annan stat tror jag inte blir på länge. Möjligen en provsprängningar i atmosfären för att hota, alltså att ryssarna pangar i sitt eget land.
Citera
2022-07-15, 21:12
Medlem
clownenkrustys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flizter

Intresserad av att höra vad ni tror. För ett år sedan trodde jag Nordkorea men det finns många andra länder som jag tror skulle trycka på knappen. Känns ju som att det är oundvikligt att någon galen desperat diktator blir kränkt och någon annan blir tvungen att svara.

Det är möjligt att mänskligheten befinner sig i ett kallt krig och att det inte blir något kärnvapenkrig - för vad händer med landet som fäller den första atombomben? Det krävs mycket mod för att våga starta ett kärnvapenkrig och varför har inte Ryssland använt kärnvapen i Ukraina redan? År 2022 har Rysslands president Vladimir Putin hotat med att använda kärnvapen och för några år sedan meddelade Nordkorea att kärnvapenkrig var oundvikligt. Men de har bara pratat om det och alla människor ljuger för att vinna fördelar. Ingen människa kan veta vad som kommer att hända i framtiden, men jag tror att det bara är en fråga om tid innan kärnvapenkrig och tredje världskriget börjar för så länge Jorden är överbefolkad och tätbefolkad kommer människor att bråka med varandra. Just nu verkar det som att Ryssland kommer att fälla den första atombomben.
Citera
2022-07-15, 21:16
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:

Inte ens en galen desperat diktator vill begå självmord.

För det är det man gör om man "trycker på knappen"

Den kärnvapennation som väljer att avfyra kärnvapen kommer bli bombad tillbaka till stenåldern av i princip alla andra kärnvapenländer.

Eftersom de då har visat sig vara extremt opålitliga/livsfarliga för ALLA andra kärnvapenmakter.
Citera
2022-07-15, 21:18
Medlem
elmhedens avatar
Fråga Kina, om nån kommer trycka på knappen är det dem.
Citera
2022-07-15, 21:22
Medlem
Citat:

För närvarande så är väl svaret att det blir Ryssland som trycker på knappen, det är det enda land som är i en sådan situation att det kan vara motiverat, även om det är vansinne.

När? Vet ej.
Citera
2022-07-15, 21:28
Medlem
borrizs avatar
Ungefär fem i tolv!
Efter de där fem minuterna så är det slut!
Citera
2022-07-15, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clownenkrusty
Det är möjligt att mänskligheten befinner sig i ett kallt krig och att det inte blir något kärnvapenkrig - för vad händer med landet som fäller den första atombomben? Det krävs mycket mod för att våga starta ett kärnvapenkrig och varför har inte Ryssland använt kärnvapen i Ukraina redan? År 2022 har Rysslands president Vladimir Putin hotat med att använda kärnvapen och för några år sedan meddelade Nordkorea att kärnvapenkrig var oundvikligt. Men de har bara pratat om det och alla människor ljuger för att vinna fördelar. Ingen människa kan veta vad som kommer att hända i framtiden, men jag tror att det bara är en fråga om tid innan kärnvapenkrig och tredje världskriget börjar för så länge Jorden är överbefolkad och tätbefolkad kommer människor att bråka med varandra. Just nu verkar det som att Ryssland kommer att fälla den första atombomben.

Jag tänker att det finns regler för "lika förödelse" eller vad det heter. Om ett land anfaller med kärnvapen måste det andra svara med samma kärnvapen för att orsaka motsvarande förödelse.

Jag tänker också att Ryssland kan smälla av första, mot ett Nato-land, därför de menar på att de är i krig. Då måste Nato svara med kärnvapen för att orsaka samma förödelse. Fortsätter då Ryssland med mer kärnvapen (och om Kina dras in i konflikten) lär det eskalera. Minns inte hur många moderna kärnvapen det krävs för att ödelägga mänskligheten men det var inte så många.

Men om det inte är Ryssland tänker jag att det är Kina som använder det mot någon som lägger sig i deras Taiwan-fråga.
Citera
2022-07-15, 22:13
Medlem
Kriget i Ukraina och sanktionerna har ju rört upp så mycket agg i världen att vi möjligen kan se att någon av sidorna tar till kärnvapen.

Skulle Ryssland förlora och ekonomin börja vända nedåt så kan Putin mycket väl eskalera kriget. Man får ju se det som så att Putins existens och Rysslands självstyre är hotat med tanke på att NATO kryper allt närmare.

Vad beträffar USA så är även de hotade. Deras tid som global supermakt tycks vara hotad. Dollarn förlorar i värde och BRICS samarbetet har ju som syfte att försvaga väst.

Oavsett vad som händer så är vi i ett extremt känsligt läge där det nog inte skulle krävas särskilt mycket alls för att dra in väst i ett krig mot Ryssland.
Citera
2022-07-15, 22:14
Medlem
Astralhopps avatar
Alla parter är överens om att inte använda kärnvapen då alla kommer att förlora på ett kärnvapenkrig.
Sen hoppas man ju att Putin eller någon annan galenpanna inte spårar ur totalt och börjar trycka på knappar.
Citera
2022-07-16, 08:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Den kärnvapennation som väljer att avfyra kärnvapen kommer bli bombad tillbaka till stenåldern av i princip alla andra kärnvapenländer.
Var får du det ifrån? Om USA t ex ansåg att de måste slå ut Irans kärnenergiprogram som har anläggningar begravda djupt inne i berget och tog till taktiska kärnvapen för att göra det. Tror du någon kärnvapenmakt skulle skicka kärnvapen mot USA och därmed utsättas för ett fullskaligt motanfall från USA? Det skulle komma lite fördömanden, i värsta fall någon form av sanktioner sen skulle man köra vidare som inget hänt.
Citera
2023-09-07, 16:50
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1162516

Finland utesluter inte kärnvapenkrig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto