• 4
  • 5
Igår, 23:15
Medlem
Magnificoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelda888
Mod får flytta om tråd inte är på rätt ställe.

Hej hej alla på fb! Jag har sedan i somras haft problem med min aptit. I perioder har jag ätit nästan som normalt, och i perioder har jag knappt lyckats få i mig någonting. Då brukar jag även kräkas varje morgon och ha mycket problem med illamående och en ”konstig” känsla i magen.

Skitsamma, är inte här för att få en diagnos eller hjälp på mitt problem. För det hade jag nämligen hoppats på att vårdcentralen skulle.

Ringde idag, då jag denna helgen mått extremt dåligt. Knappt ätit något alls och kräkts varje morgon, oftast kräks jag då i två omgångar. Känner mig som en zombie då min hjärna inte får den energi den behöver. Kan inte ens titta på TV, huvudet hänger liksom inte med alls.

Det jag skrev i stycket ovanför berättade jag för hon som hade ringt upp mig på min bokade telefontid. Och då får jag till svars:
”Vi behandlar inte kräkningar här. Och du behöver inte träffa läkare bara pågrund av kräkningar i tre dagar.”

Hennes råd var att försöka äta flytande mat och att hoppas på att det går över. Hålla god handhygien.

Jag undrar, får en vårdcentral neka vård pågrund av kräkningar? Får en vårdcentral ”sortera” vilka symptom de väljer att behandla? Och är mina symptom (kräkningar i tre dagar sträck utan känd anledning) inte tillräckligt för att få tid med en läkare?

Kallas triage. Man väljer vilka som behöver behandling. Du ringer in till VC mitt under brinnande vinterkräksjukan och tror du ska få komma på besök. Sånt går över av sig själv, du är ingen spädbarn. Men nu har du ju inte det säger du, men du fick väl inte mål i munnen och fick ut dig det. Boka en tid vid 1177 istället. Kan ju inte vara så bråttom eftersom du gått runt och kräkts i 6 månader? Någon dag hit eller dit för att boka tid kan du nog klara dig.
Citera
Igår, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Detta är inget ärende för akuten. Anledningen att det ser ut som det gör i vården idag är att personer hela tiden befinner sig på fel vårdnivå för att de inte får den hjälpen de behöver på rätt vårdnivå.
Just därför ska han åka till akuten
För att få hjälp fast från andra hållet
Citera
Igår, 23:25
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinklip
Just därför ska han åka till akuten
För att få hjälp fast från andra hållet

Om han/hon åker in till akuten och klagar över kräkningar en gång om dagen i 3 dagar så blir det ingen hjälp. Troligen hänvisas man hem och får besked att vända sig till sin vårdcentral. Efter att ha väntat x antal timmar.
Citera
Igår, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnificoo
Kallas triage. Man väljer vilka som behöver behandling. Du ringer in till VC mitt under brinnande vinterkräksjukan och tror du ska få komma på besök. Sånt går över av sig själv, du är ingen spädbarn. Men nu har du ju inte det säger du, men du fick väl inte mål i munnen och fick ut dig det. Boka en tid vid 1177 istället. Kan ju inte vara så bråttom eftersom du gått runt och kräkts i 6 månader? Någon dag hit eller dit för att boka tid kan du nog klara dig.

Yes, jag ska skriva ner vilka problem jag haft, sedan i somras när allt började, och skicka in det på 1177 imorgon. Tackar för tipset
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in