2025-01-21, 18:25
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nordiad
Kall motor och styrt in choken för tidigt.

Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Choke? Vad yrar du om?

Citat:
Klart jag vet vad en choke är.
Nordiad skrev det översta (som är korrekt, är det manuell choke & den trycks in för tidigt kan motorn fortfarande vara igång men den är så klen så att när du lägger i driven på automaten så dör motorn av motståndet som momentomvandlaren gör. Den stjäl faktiskt några hästar vilket är anledningen (en av) till att man (oftast) inte ville ha bilar med mindre motorer med automatlåda förr. Idag är lådorna bättre & bilarna har lite fler kusar) men du verkade inte veta vad choke är. Jag antar nu att du vet vad en choke är men kanske tänkte att Nordiad är ute & cyklar eftersom förmodligen ingen idag kör upp med en bil med manuell choke, men han kan mycket väl ha rätt. TS har inte sagt nåt om det iaf inte när vi skrev detta.
Citera
2025-01-21, 18:36
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Du kan inte få kärringstopp med automat. Faktumet att du inte vet att det inte går gör att du inte förtjänar kortet.

Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Men hur fn lyckades du att få kärringstopp med automat? Har iofs bara testat automat 2 gånger men det kändes bara fånigt att köra en sådan.

Citat:
Ursprungligen postat av TheSpyFly
Undrar det samma hur lyckas man få kärringstopp med en automatväxlad bil ? Det låter som att det skett någon annan miss. De personer som framhäver att de kör bra brukar ofta vara de som kör sämst när de kommer till kritan. De som vet att de kan saker behöver inte framhäva det utan visar sin kunskap i handling.

Man kan få stopp med en automat men jag skulle inte kalla det kärringstopp för det anser jag är när man gasar för lite samtidigt som man släpper upp kopplingen för mycket & därmed bromsar motorn så den dör. I mitt svar nr 113 så delger jag er mina erfarenheter som automatägare. Är motorn kall så kan den faktiskt dö när man lägger i driven. Men åandrasidan, varför skulle TS ha en helt kall bil som han beskriver det? Och dog den så var det nåt fel på den för normalt så dör inte en automatare bara för den är kall när du lägger i driven.
Citera
2025-01-21, 18:39
Medlem
Adrenaline976s avatar
Det är mycket ovanligt att få motorstopp med en automatväxlad bil. Automatlådans konstruktion gör att bilen inte behöver samma typ av kopplingskontroll som en manuell växellåda, vilket minskar risken för motorstopp. Men visst går det.
Citat:
Vid vissa förhållanden kan detta bero på tekniska problem med motorns elektronik, bränslesystemet eller andra mekaniska komponenter. Även bristande underhåll, som smutsiga tändstift, gammal motorolja eller igensatta bränslefilter, kan orsaka motorstopp. Elektroniska fel som indikerar problem med motorn eller växellådan kan också vara en orsak.
Citera
2025-01-21, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majasmoker
Nordiad skrev det översta (som är korrekt, är det manuell choke & den trycks in för tidigt kan motorn fortfarande vara igång men den är så klen så att när du lägger i driven på automaten så dör motorn av motståndet som momentomvandlaren gör. Den stjäl faktiskt några hästar vilket är anledningen (en av) till att man (oftast) inte ville ha bilar med mindre motorer med automatlåda förr. Idag är lådorna bättre & bilarna har lite fler kusar) men du verkade inte veta vad choke är. Jag antar nu att du vet vad en choke är men kanske tänkte att Nordiad är ute & cyklar eftersom förmodligen ingen idag kör upp med en bil med manuell choke, men han kan mycket väl ha rätt. TS har inte sagt nåt om det iaf inte när vi skrev detta.
Jag är 58 år, så nog fan vat jag vad en choke är. Den stryper luften i förgasaren så motorn får en fetare bränsle luftblandning vid kallstart.
Men förgasare på bilar försvann ju på 80-talet! Jisses! 😄
Citera
2025-01-21, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majasmoker
Jag är 58 år, så nog fan vat jag vad en choke är. Den stryper luften i förgasaren så motorn får en fetare bränsle luftblandning vid kallstart.
Men förgasare på bilar försvann ju på 80-talet! Jisses vilken mupp han är. 😄
Citera
2025-01-21, 21:13
Medlem
rosalinjenhotwaryas avatar
köra bil kanske helt enkelt inte e din grej, du får skaffa en go cykel tror jag

Allt Gott
Citera
2025-01-22, 05:35
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Men förgasare på bilar försvann ju på 80-talet! Jisses! 😄
Ja då lär du veta Åandrasidan så vet givetvis Nordiaden också att uppkörningen knappast skedde med en förgasarbil....men han har rätt i sak
Citera
Igår, 20:04
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Fick kärringstopp när jag körde upp också, hon sa att det spelar ingen roll och att jag ska ta det lugnt.
Det är ju stor skillnad mellan olika bilar och deras draglägen.
Då var det väl manuell bil? På automater finns ju inget dragläge och det krävs nog grövre misstag för att få kärringstopp på en automat.
Citera
Igår, 20:14
Medlem
Hur får man kärringstopp med en automat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in