Citat:
Ursprungligen postat av
programmerarare
Tja!
Jag är en student på KTH (Civ.Ing. inom Datateknik) som tar examen under sommaren 2025. Jag vill höra vad ni tycker jag borde göra angående första jobbet efter examen om jag har följande preferenser:
Jag är inte världens bästa programmerare, men jag är driven och kan lära mig saker snabbt. Mjukvara och datorsystem är något som jag verkligen brinner för. Jag vill jobba någonstans i början av min karriär där jag lär mig mycket (tekniska) saker och snabbt. Jag vill inte bara bli en bättre kodare, utan även problemlösare. Jag vill vara omgiven av smarta och hungriga ingenjörer/programmerare. Planen är att jag jobbar på min första arbetsplats runt 2 år o sen kanske starta eget alternativt jobba lite utomlands. Ni som är väldigt insatta i arbetskulturer på olika bolag (konsultbolag eller produktbolag), vilka bolag tror ni att jag borde satsa på, och som överensstämmer med det jag vill ha på mitt första jobb (Det jag beskrev ovan alltså). Tror ni att jag borde ta produktbolag över konsultbolag? Jag har hört exempelvis att Klarna är ett företag som skulle kunna passa det jag vill ha då de pushar deras ingenjörer mycket, men i gengäld så får man hög lön. För mig så är pengarna inte det viktigaste, jag tar utveckling över pengar alla dagar i veckan (med det sagt så vill jag gärna tjäna minst 38K).
Jag hör gärna era åsikter!
Säger som tidigare angående Klarna. De betalar inga höga löner. Det var mitt första jobb fär också som utvecklare. Annars inget fel pp den arbetsplatsen och en bra merit.
Däremot måste du veta att man kommer få göra kod test, iq test etc. Du skulle spenderat varje dag på hackerrank när du plugga så du kunde krossa dessa kod test. Troligtvist är live kodtest standard nuförtiden med all ai som finns. Då får du en penna och papper sedan skriva och lösa uppgiften på. Så hoppas inte du här för van nu med ide:s och github copilot för då kommer det bli svårt landa ett jobb. Betyg är inga meriter.
Klarna är ju bra om du vill söka utomlands. Jobbar själv nu distans för ett utländskt företag. Ingen har nånsin frågat efter universitets betyg.
Kodtesterna börjar nog med att se om du ens klara något så enkelt som att sortera en array, vända array bakåt fram, många klarar inte ens detta. Sen blir det betydligt svårare, tänk dig rekursion.