Citat:
Ursprungligen postat av
Tidsmaskinisten
De flesta ungdomar idag är som dig och vill ha jobb utan ordentlig utbildning. Ryck upp dig, sök till utbildning på högskola eller universitet som ger jobb. Är så förbannat trött på alla ungdomar som dig som festar bort sin gymnasietid och sedan förväntar sig att de ska få jobb direkt efter avslutade "studier", eller att de ska komma in på bra utbildningar med deras betyg. Du är exakt där du förtjänar att vara, gnällspik.
Du får tänka på att du tilltalar en tonåring som kommer från det svenska skolsystemet. Lite onödigt att förutsätta att TS ej hängt med i plugget pga spånken osv. Tänker tillbaka på hur vilsen jag själv kände mig i samma ålder, det var nog en viss yttre press som till slut drev en att söka sig till universitet när det stod klart att andra jobb än äldreomsorg hade blivit svårt att landa med enbart gymnasiebetyg.
Men hade ju verkligen ingen lust att göra det och båda mina föräldrar av generation X hade fått jobb typ direkt månaden efter gymnasieexamen. Så jag kände mig lite rånad på det jag hade tänkt om vuxenlivet - blev liksom tillbaka till plugg för en själv, som man ju hoppades att aldrig behöva ägna sig åt igen.
Det slutade inte något vidare. Att utbilda sig "för att" på ett flerårigt program utan att egentligen ha något driv för ämnet, då det "är det som krävs nu" för att ta sig framåt - om man inte redan har kontakter i arbetslivet som kan erbjuda plats. Inget jag rekommenderar någon att göra!
Hamnade i den svängen i en djup depression och ifrågasatte mest hela verkligheten/syftet med mitt liv. Men var liksom fast där och tvingade mig själv att fortsätta studierna så länge jag kunde. Återigen pga den yttre pressen att det är upp till en själv att skapa det som attraherar senare arbetsgivare. Så jävla onödigt känner jag mest nu i efterhand, någonstans får man nog acceptera att ens inre känner det som ens inre känner. Men som ung lyssnar man på alla dessa råd istället.