Häromåret gick en metallkomponent sönder i en av mina kökslådor, som var något IKEA från tidigt 90-tal.
Det var en sån där komponent som håller ihop de olika gavlarna och sidorna på utdragslådan, en helt vanlig låda för bestick och slevar.
Försökte svetsa ihop den, men det gick absolut inte. Det framkom efter lite efterforskningar att blecket eller vad man nu ska kalla det inte var av stål eller aluminium utan av zink (!).
Frågan är varför.
Varför tillverkade/tillverkar IKEA och troligen andra företag dessa komponenter av Zink?
Kan det vara för att undvika rost? Kan ju tänkas att vatten skvätter ner i lådorna över tid. Rost skulle se fult ut.
Är komponenten gjuten? Och varför är det i så fall bättre med zink än med järn/stål eller aluminium?
Jag har svårt att tänka mig att zink skulle vara billigare än stål och aluminium.
Istället för att laga: Kolla med IKEA - ibland har de reservdelar. Förr kunde man ta en låda från soptippen men det verkar vara förbjudet nu.. Kolla annonser om kök säljes. Finns säkert någon som har en trasig/överbliven/ hurts. Sålts en del såna kök. Lycka till!
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!