2025-01-21, 21:12
Medlem
BorduriskOfficers avatar
Jag blev smått nyfiken på Försvarsmaktens olika dykargrenar och såg att det fanns flera olika typer. Utifrån det jag har läst är attackdykarna en del av kustjägarna, amfibiedykarna tillhör... tja amfibie, och röjdykarna är en del av marinen och hanterar bl.a. gamla minor/ammunition. Dessutom ska tydligen armén också ha dykare.

Vad är egentligen de tydligaste skillnaderna mellan dessa olika grenar, avseende bl.a. arbetsuppgifter, utbildning, fysiska och mentala krav, m.m.? Jag tycker särskilt att skillnaden mellan röjdykare och amfibiedykare verkar rätt så oklar.

Ni får ursäkta min okunnighet, men jag vore tacksam om någon med lite mer insyn eller erfarenhet kan ge en förklaring.
Citera
2025-01-21, 21:19
Medlem
Macke85s avatar
Ganska höga krav oavsett vilken typ av dykare du pratar om.

De har lite olika uppgift så därför heter de olika.
Citera
2025-01-21, 23:18
Moderator
Nospheratus avatar
Jag är ingen expert alls. Men killgissningsvis så får jag för mig att attackdykare mest använder vatten för att gömma sig. De hoppar i drickat från en båt eller möjligen simmar ut ur en ubåt. Och simmar under ytan för att undgå att bli upptäckta på håll. Då själva dykmomentet alltså är en synnerligen liten del av arbetsuppgiften. De gör väl inget särskilt under vattnet mer än simmar från A till B.

Alltså jämförelsevis som med fallskärmsjägare. Där själva fallskärmshoppen i sig är en väldigt liten del av deras egentliga arbetsuppgift.

Röjdykarnas arbetsgift är väl däremot i princip hundra procent dyka. Dykning är det de gör. Röja minor i timmar eller dagar. Medan amfibiedykare likt attackdykare inte primärt sysslar med dykning som huvudsaklig uppgift. En amfibiedykare är en amfibiesoldat som också kan dyka vid behov. Typ röja eller hämta saker från botten.
Citera
2025-01-21, 23:45
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Röjdykare = en person som röjer och planterar olika typer av sprängdeg/minor/nät/fixar båtar et c.
Amfibiedykare = kan göra lite av varje.
Attackdykare = kan göra allt som alla andra kan och ser coolast ut.
Citera
2025-01-22, 00:58
Medlem
HRTs avatar
röjdykare på skredsvikbasen, de bärjar ju också saker.
vet om 2 dykare som gjorde sin tjänst på skredsvik o fick sen jobb där.
en var en av få som undersökte den ryska ubåten som gick på grund.
Har gjort en mängd hamn / certifieringar och även efter tjänst haft fullt upp med diverse sök och bärjningsuppdrag (historiska)
Den andre gjorde besiktningar undervatten, och var bla skattletare.

Vill man jobba som dykare efter sin utbildning skulle jag satsa på just röjningsdykare.
Citera
2025-01-22, 06:35
Medlem
Blir bra vilket som! Men när du sedan närmar dig 45 och du fortsatt dyka privat så känns utrustningen TUUNG att kånka på! 😂
Citera
2025-01-22, 13:30
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
röjdykare på skredsvikbasen, de bärjar ju också saker.
vet om 2 dykare som gjorde sin tjänst på skredsvik o fick sen jobb där.
en var en av få som undersökte den ryska ubåten som gick på grund.
Har gjort en mängd hamn / certifieringar och även efter tjänst haft fullt upp med diverse sök och bärjningsuppdrag (historiska)
Den andre gjorde besiktningar undervatten, och var bla skattletare.

Vill man jobba som dykare efter sin utbildning skulle jag satsa på just röjningsdykare.

Ja, den bästa grunden för civila dykjobb, som kan man söka direkt utan tidigare militär utbildning, är röjdykare. Sedan har Armén fältarbetsdykare som man kan söka om man redan har en militär grundutbildning.

Edit: Attackdykarna har primärt strids- och spaningsuppgifter. Det är för de som tycker att vanliga utbildningen till kustjägare är lite för mesig och ger för få tillfällen att spy av utmattning. Amfibiedykarna känner jag dåligt till men även de sysslar väl med ammunitionsröjning och spaning.

Röjdykare är ju en tjänst i marinen där de även är besättningsmän på ett dykfartyg med olika uppgifter som sjöman. Men mycket fokus på minröjning, bärgning och liknande. Hjälper också civila myndigheter - eller har i alla fall gjort förr?
Senast redigerad av Venator 2025-01-22 kl. 13:36.
Citera
2025-01-22, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorduriskOfficer
Jag blev smått nyfiken på Försvarsmaktens olika dykargrenar och såg att det fanns flera olika typer. Utifrån det jag har läst är attackdykarna en del av kustjägarna, amfibiedykarna tillhör... tja amfibie, och röjdykarna är en del av marinen och hanterar bl.a. gamla minor/ammunition. Dessutom ska tydligen armén också ha dykare.

Vad är egentligen de tydligaste skillnaderna mellan dessa olika grenar, avseende bl.a. arbetsuppgifter, utbildning, fysiska och mentala krav, m.m.? Jag tycker särskilt att skillnaden mellan röjdykare och amfibiedykare verkar rätt så oklar.

Ni får ursäkta min okunnighet, men jag vore tacksam om någon med lite mer insyn eller erfarenhet kan ge en förklaring.

Fältarbetsdykare (armédykare) = Tillhör ingengörsförband. Uppgifter innefattar att rekognosera bottenförhållanden inför överfart av vattendrag eller brobyggen. Spränga eventuella hinder i vattnet. Förbereda hamnar för landstigning.
Citera
2025-01-26, 23:38
Medlem
Macke85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Fältarbetsdykare (armédykare) = Tillhör ingengörsförband. Uppgifter innefattar att rekognosera bottenförhållanden inför överfart av vattendrag eller brobyggen. Spränga eventuella hinder i vattnet. Förbereda hamnar för landstigning.

De har ett instagramkonto har jag för mig. Minns inte vad kontot heter, men där visas lite av vad de pysslar med till vardags. Det är lite varierat.
Citera
2025-01-28, 15:31
Medlem
Kommer ihåg att det fanns något som kallades rekdyk när jag gjorde lumpen på Ing2 för 20 år sedan. Heter de fäktarbetsdykare mer korrekt? Uppgift att reka vattendrag för brobyggande.

Det jag kom ihåg om dem var att det bar flera juniorlandslagsorienterare med och de vann soldatprovet överlägset.
Citera
2025-01-28, 16:02
Medlem
Fettsugnings avatar
Stor skillnad mellan A-dyk och röjdyk.

A-dyk dyker med syre till max 8 meter i fredstid och 12 meter i krigstid. I princip transporterar de sig bara några meter under vattenytan för att undvika upptäckt och deras system släpper inte ut några luftbubblor.

Röjdyk dyker med ett särskilt system, IS- mix eller DCSC som bara används vid minröjning under vatten. Röjdyk dyker upp till 60 meter (provdyk till 57 meter under utbildningen) men förmodligen djupare vid krig.

Utbildningarna är alltså helt olika. Röjdyk är mycket mer fokus på dykning och att lösa arbetsuppgifter som dykare.
Citera
2025-01-28, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meanmanturbo
Kommer ihåg att det fanns något som kallades rekdyk när jag gjorde lumpen på Ing2 för 20 år sedan. Heter de fäktarbetsdykare mer korrekt? Uppgift att reka vattendrag för brobyggande.

Det jag kom ihåg om dem var att det bar flera juniorlandslagsorienterare med och de vann soldatprovet överlägset.
Inte omöjligt.
När jag gjorde civilplikt som brandmän i slutet av 90-talet hade de en nyanställd instruktör som hade varit dykofficer på ING1 i Södertälje men bytte jobb när det regementet lades ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in