-----------
För att få fram en AI som förstår verkligheten borde ju den behöva data från kameror som styrs av människor.
Elon Must har ju samlat data från Tesla bilarna för att träna upp sitt självkörande system.
Han har Neuralink som kan samla data direkt från hjärnan på människor,
men än så länge inga större datamängder.
Men med humanoid-robotar Optimus kommer han att samla data från 2 kameror och 2 mikrofoner samt sensorer och högtalare osv.
De verkar vara fjärrstyrda av människor ibland, då de ju ska tränas på industrier och i hushåll
för att lära sig enklare arbetsuppgifter.
Att dagens AI sedan också är tränade på all data från sociala medier och chattar osv är ju självklart.
Men det kommer att ta tid för Elon att bygga ut Neuralink i massor av människor,
för att sedan kunna samla data om hjärnan.
Detsamma med hans humanoid-robotar.
Det kommer att ta betydligt längre tid att få ut humanoid-robotar i tillräckligt stora mängder
för att kunna få de mängder data som han fått från Tesla bilarna.
Så då undrar jag.
Skulle det vara möjligt att få denna data från spelvärlden?
I FPS spel borde det finnas stora mängder data från en virtuell värld och
där virtuella personer fjärrstyrs av människor.
Problemet är att den är virtuell och bara en kamera.
Vi människor är ju inte direkt cykloper eller kykloper.
Det finns ju en del FPS spel nu där man använder headset,
där den virtuella världen kommer från 2 virtuella kameror och som då skapar djup.
Men frågan är om det finns tillräckligt med data.
Borde man inte försöka lägga mer krut på att skapa mer virtuell data med djupseende från dataspel,
just för att kunna träna en AI att förstå verkligheten som människan?
Skulle det inte också vara intressant, att försöka få igång ett telerobotik spel som tex isotopium,
men att utrusta robotar med 2 kameror, 2 mikrofoner, högtalare och sensorer,
just för att få fram data som kan användas för att optimera AI system att förstå verkligheten?
MagI
----------------
__________________
Senast redigerad av magi 2025-01-21 kl. 22:14.