Citat:
Ursprungligen postat av
tempeZZt
Händighet föds man med.
Visst kan man lära sig att bygga och laga saker saker efter instruktionsfilmer och liknande men det är inte samma sak som att vara händig.
Jag skulle snarare säga att mina observationer av händighet är något man tvingas till av nöden - antingen blir man bra på det eller så blir man olycklig.
Vad menar jag? Jo de jag har/hade runt mig som är händiga, är personer som tvingats till det. Min föräldrageneration hade inte råd med hantverkare, bilmekaniker eller köpa kläder. De fick bara lära sig att göra allt själva, annars kunde de inte ha en altan, innertak, badrum, bil eller en fräsig blus till festen. Min mamma sydde kläder åt mig och mina syskon, stickade, lagade.
Min far händig något enormt med bilar, för att han var tvungen. Bilmekaniker var out of the question när han och mamma uppfostrade tre barn i lägre medelklass - han fick laga det själv annars hade de fått åka buss eller gå. Varje helg låg han i garaget och lagade våra gamla bilar. Vi hade två bilar, ganska ovanligt men båda var skit. En var trasig hela tiden medans den andra rullade.
Han lagade grannens bil, som i gengäld hjälpte till att byta tak. Osv.
Det finns så klart undantag med folk som bara är superintresserade av teknik - jag pratar om den breda massan födda på 1930-1950-talen.