• 1
  • 2
2025-01-23, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Nja. Du tänker på WW2. Under 1941-1944 spenderade Sverige 10-12% av BNP på försvaret.

Under början av kalla kriget la Sverige 3,5-5 % av BNP på försvaret under 1950- och 1960-talen, men det sjönk till 2,5% i slutet av kalla kriget.

Tack, intressant diagram. 1960-talet var nog det jag närmast tänkte på. Dock är det ju så att de svenska försvarsutgifterna under kalla kriget uppnådde en nivå som var betydligt högre än under andra världskriget.

Varken BNP eller prisnivåerna var ju emellertid stillastående, och diagrammet visar vad jag tror är 2019 års prisnivå, om källan är FOI). På 60-talet, då vi hade norra Europas starkaste flygvapen sade man också att vi skulle kunna hålla stånd mot en angripare en dryg vecka innan hjälp utifrån behövdes (man syftade tydligen på avtal med USA).
Citera
2025-01-24, 09:53
Medlem
Finns det en hybridkrigföring öht? Det är väl mest propaganda.
Citera
2025-01-24, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Tack, intressant diagram. 1960-talet var nog det jag närmast tänkte på. Dock är det ju så att de svenska försvarsutgifterna under kalla kriget uppnådde en nivå som var betydligt högre än under andra världskriget.

Varken BNP eller prisnivåerna var ju emellertid stillastående, och diagrammet visar vad jag tror är 2019 års prisnivå, om källan är FOI). På 60-talet, då vi hade norra Europas starkaste flygvapen sade man också att vi skulle kunna hålla stånd mot en angripare en dryg vecka innan hjälp utifrån behövdes (man syftade tydligen på avtal med USA).

Nej. Sveriges försvarsutgifter i procent halverades direkt efter ww2 och fortsatte sedan att minska år för år, se mitt förra inlägg. Eftersom BNP ökade mycket under 50-70-talet så ökade dock försvarsutgifterna i kronor, och var högre än under ww2 redan år 1950. I kronor var de som mest kring år 1980. Men så kan man inte räkna tycker jag, utan man måste räkna i procent av BNP.

Undrar när det blir legitimt igen att diskutera nedrustning och bantat försvar. Det måste nog gå några år efter Ukrainakrigets slut, och utan att Ryssland krigar med något annat land i vår närhet.
Senast redigerad av guru1966 2025-01-24 kl. 11:11.
Citera
2025-01-24, 22:05
Medlem
Citat:
Nej. Sveriges försvarsutgifter i procent halverades direkt efter ww2 och fortsatte sedan att minska år för år, se mitt förra inlägg.

Du menar i procent av BNP. Hela storyn finns på https://foi.se/rest-api/report/FOI%20Memo%207249 (se figur 1)

Citat:
Eftersom BNP ökade mycket under 50-70-talet så ökade dock försvarsutgifterna i kronor, och var högre än under ww2 redan år 1950. I kronor var de som mest kring år 1980. Men så kan man inte räkna tycker jag, utan man måste räkna i procent av BNP.

Vår BNP ökade dramatiskt efter kriget, kanske för att vi undvek att bli inblandade och få vår industri sönderbombad. Därför anser jag inte att % av BNP är ett helt tillfredsställande mått.

Citat:
Undrar när det blir legitimt igen att diskutera nedrustning och bantat försvar. Det måste nog gå några år efter Ukrainakrigets slut, och utan att Ryssland krigar med något annat land i vår närhet.

Under Kennedys tid förhandlade han och Chrusjtjov bort kortdistansmissiler i Sovjets närhet i Turkiet vilket förhindrade världskrig och sänkte spänningen till ett kallt krig. Under Clintons tid gick Ryssland med i Partnerskap för Fred, blev intressant som aktiemarknad för omvärlden och lockade till sig utländska företag i stora mängder (IKEA, McDonalds etc). Framtida fred eller avspänning med Öst är mycket ett ansvar för USA och beroende av en vettig ledning på båda sidor.
Senast redigerad av polox 2025-01-24 kl. 22:11.
Citera
Igår, 17:03
Medlem
GustavAnders avatar
Troligen är detta hybridkrig planerat sen länge och ryssen har nu börjat förverkliga det.
Planerna på sabotage och vad man saboterar är troligen utvalt för flera år sen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in