Citat:
Ursprungligen postat av
Josseskristus
Ja jag kan inte mycket om detta. Men jag undrar nu när svångremmen kring anonymitet dras åt på Internet.
Skulle det gå att göra en app som helt lever sitt eget liv, det finns ingen central server allt är p2p, krypterat, den byter sättet den kommunicerar på så fort den blir stoppad etc etc. Och för att göra det enklare bara med text och länkar, inga filmer, bilder etc. Man släpper den fri på internet och sedan kan ingen administrera den. Blir den helt stoppad så får man helt enkelt ladda ner en ny version.
Mina frågor anses antagligen banala av er som håller på med detta men jag har alltid undrat.
Du behöver separera problemen.
Problem 1: - Du önskar att Regeringen inte stänger ner appen.
A: Våldskapital. Då regeringen har ett våldskapital och du har valt att utmana detta så behöver du uppgradera ditt våldskapital. Så du behöver soldater, fräna nya vapen där regeringen inte kan något om fysiken som du använer, underrättelsetjänst, hänsynslösa psykopater som kan ta ihjäl regeringstjänstemän.
Då du säger app, så låter det som du är GenZ och pratar om mobilapp.
Då behöver regeringen inte ens ha våldskapital. De ringer ett samtal till Apple & Android och får din app avstängd från Appstore eller what not.
Problem 2: - Du önskar att tjänsten blir anonym.
A: Ingen kan förhindra dig att bygga ett mindre samhälle än så länge.
Det samhället kan då ha ett eget nät och så länge som ingen lämnar uppgifter till myndighetsperson så är det ju ok.
Sen slipper du ju betala månadskostnad för bredbandet.