2025-01-23, 23:17
Medlem
hetofestligs avatar
Har alltid undrat. Vad är det som får folk att bygga ett förtroende på olika former på försäkringar i livet?
Är det dessutom förknippat med högrisk så rimmar det ju med att premien är högre. Varför anpassar sig inte folk till riskerna och i så fall sparar undan kapital som annars skulle gått till avgifter, och använder detta medel OM det väl händer någonting. Och om det går lite över så får det väl göra det. Risken är ju helt klart värt det.
Jag tror jag enbart har hemförsökring (bra ersättning vid brand och billig premie via nyckelkund bank) och trafikförsäkring (pga lag). A-kassa har jag 0 förståelse varför man öht skulle betala för. Facket är också en sån grej. Om du vill ha något löst så ha lite handlingskraft istället.
Jag fortsätter tro att de mesta av folket är korkade flockdjur som saknar kreativitetstänk och pondus.
Citera
2025-01-23, 23:36
Medlem
2023-01-01s avatar
Jag har diverse försäkringar som kostar några tusen per år. Jag har haft dom i flera år. Hittills har jag tjänat enormt på dom. Bland annat så betalar jag inte för läkemedel själv, och jag får ersättningar för diverse saker jag gått igenom. Jag kanske har betalat totalt 10000 för försäkringarna men fått ta emot över 1 miljon. Man är bra fattig/dum om man inte är försäkrad.
Citera
2025-01-23, 23:38
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hetofestlig
Jag fortsätter tro att de mesta av folket är korkade flockdjur som saknar kreativitetstänk och pondus.

Är benägen att hålla med fast förmodligen med en lite annorlunda infallsvinkel.
Citera
2025-01-23, 23:44
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hetofestlig
Har alltid undrat. Vad är det som får folk att bygga ett förtroende på olika former på försäkringar i livet?
Är det dessutom förknippat med högrisk så rimmar det ju med att premien är högre. Varför anpassar sig inte folk till riskerna och i så fall sparar undan kapital som annars skulle gått till avgifter, och använder detta medel OM det väl händer någonting. Och om det går lite över så får det väl göra det. Risken är ju helt klart värt det.
Jag tror jag enbart har hemförsökring (bra ersättning vid brand och billig premie via nyckelkund bank) och trafikförsäkring (pga lag). A-kassa har jag 0 förståelse varför man öht skulle betala för. Facket är också en sån grej. Om du vill ha något löst så ha lite handlingskraft istället.
Människan är ett flockdjur, fler enheter är starkare än en ensam.

Jag har ett par mer försäkringar än du, olycksfall bla. Den finns kvar för den är billig och jag skaffade den när jag inte hade så mycket pengar. Nu är det en skit i världsrymden.

Vilka försäkringar är det du ifrågasätter och ondgör dig över? Dumskalleförsäkring på TV, telefon eller?
Köper man en ny bil för >500k kan helförsäkring vara bra, annars inte enligt mig om man har pengar. Bara en jävla backspegel kostar mer än 5k i dag om någon skulle få för sig att sparka av den.
Reseförsäkring kan vara bra om man blir sjuk utomlands. En bekants far gick och dog utomlands oförsäkrad, kostade 70k att få hem honom (inte hans problem då direkt men i alla fall)
Citera
2025-01-24, 00:20
Medlem
Shiiiits avatar
Ganska skönt att få ut lite pengar om hela huset brinner ner tycker jag... Eller om nån kör in i din bil så är det trevligt med ersättning
Citera
2025-01-24, 01:19
Medlem
Jag har undrat detsamma, framför allt folk som har typ 100 miljoner+ i förmögenhet det måste ju vara pengar i sjön om man inte vet med sig att man är slarvigare än gemene man.
Citera
2025-01-24, 01:34
Medlem
Roidberts avatar
När det kommer till a-kassa kan man få tillbaka 8-10 års månadsavgifter om man bara får ersättning från a-kassan under EN månad. Tycker själv att det är en no-brainer.
Citera
2025-01-24, 13:15
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shiiiit
Ganska skönt att få ut lite pengar om hela huset brinner ner tycker jag... Eller om nån kör in i din bil så är det trevligt med ersättning
Du behöver ingen försäkring om någon kör in i din bil. Det är motparten som betalar med sin försäkring.
Citera
2025-01-24, 16:42
Medlem
hetofestligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
När det kommer till a-kassa kan man få tillbaka 8-10 års månadsavgifter om man bara får ersättning från a-kassan under EN månad. Tycker själv att det är en no-brainer.

Sekunden efter man förlorat jobbet söker man självklart ett nytt. Vad är poängen med att gå och vara en parasit i månader. Det är inte svårt få jobb. Man har ett tillsvidare tills man hittar ett man verkligen vill ha igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in