• 1
  • 2
2025-01-24, 12:11
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taoker
Kommer ihg att jag och min tv storebrder satt tillsammans. Jag kanske var runt 4-5 r gammal. Vi vgade bara spela p dagarna, men ven d var det sjukt lskigt. Har fr mig att musiken var vldigt ptaglig, s vi spelade lite utan ljud fr att vi skulle vga.

Ja det var ett riktigt lskigt spel. Skulle vara kul att testa om man var lika rdd idag

Snka kontrasten och ka ljusstyrkan var ju en taktik fr att f koll p alla skuggiga partier och gra spelandet mindre lskigt.

/AI
Citera
2025-01-24, 12:12
Medlem
DeeDoo2s avatar
Jag har bara spelat A New Nightmare. Tycker inte det lever upp till Resident Evils eller Silent Hills niv fr fem re. Har vl varit lite sugen p att prova remaken av ettan, men har inte kommit dit n.
Citera
2025-01-24, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Kontrollerna gjorde vl sitt till att gra det svrt. Man var dock inte s noga med det kring den tiden. Frsta Doom spelade man ju med piltangenterna och space vilket kanske inte var optimalt. Joystick fanns till PC men den var analog vilket inte funkade s bra i alla spel...

Jomen s r det ju, dessa spel var ju lngt fre den standardiserade WASD alla ungdomar anvnder sig av idag.

Dremot fungerade Doom mycket bra med mus, ifall man 1) gde en mus och 2) kom ihg att dra igng MOUSE.BAT.

Alone in the dark finns p GoG och det funkar s som det r tnkt, kom ihg att stta era datorskrmar p "auto aspect ratio".
Citera
2025-01-25, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Snka kontrasten och ka ljusstyrkan var ju en taktik fr att f koll p alla skuggiga partier och gra spelandet mindre lskigt.

/AI

Jag har ganska sllan varit srskilt rdd fr ngot spel. Kanske kan bero p att nr jag var yngre s hade spelen inte s realistisk grafik direkt... Minns dock ett svensk-producerat skrckspel frn tidigt 2000-tal som jag tyckte var ganska ruggigt.. Det hade inte direkt bra grafik, men jump scares i kombination med dlig tillgng till vapen och ammunition och tidspress, gjorde det inte s behagligt att spela...
Citera
2025-01-25, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeeDoo2
Jag har bara spelat A New Nightmare. Tycker inte det lever upp till Resident Evils eller Silent Hills niv fr fem re. Har vl varit lite sugen p att prova remaken av ettan, men har inte kommit dit n.

Jag tror inte du kan jmfra lngt senare spel med det frsta. Det hade definitivt ruggig atmosfr plus var ett mycket bra spel fr 1992, och ven senare. Om det sen p ngot stt hller idag r inte skert, men de som knner fr det kan testa det..
Citera
2025-01-25, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Jomen s r det ju, dessa spel var ju lngt fre den standardiserade WASD alla ungdomar anvnder sig av idag.

Dremot fungerade Doom mycket bra med mus, ifall man 1) gde en mus och 2) kom ihg att dra igng MOUSE.BAT.

Alone in the dark finns p GoG och det funkar s som det r tnkt, kom ihg att stta era datorskrmar p "auto aspect ratio".

Jo, vet inte om piltangenter var default men mycket mjligt...

Ja, men man behvde inte spela det med mus d spelet vl "siktade" sjlv om jag minns rtt? D menar jag typ fr att skjuta uppt och s...
Senast redigerad av Snobird 2025-01-25 kl. 09:01.
Citera
2025-01-25, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jo, vet inte om piltangenter var default men mycket mjligt...

Ja, men man behvde inte spela det med mus d spelet vl "siktade" sjlv om jag minns rtt? D menar jag typ fr att skjuta uppt och s...

Ja i fallet Doom s r det vertikal autoaim, men det r bra mycket smidigare att spela Doom p de svra niverna med mus, s man kan kra circle strafe sr40 osv utan problem.

Men det stmmer att det funkar bra ven med enbart tangentbord. Dremot undrar jag om man ht kunde ndra kontrollerna i Aitd...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in