2025-01-24, 12:36
Medlem
nerdnerds avatar
Finns det öht något mer intetsägande än youtubelänkar? Ta t ex länken i detta inlägg i tråden
(FB) Varför kan inga utomjordiska civilisationer observeras, och när ska vi förstå varför?
Citat:
Ursprungligen postat av Omnik
Vi har ju dock flera visselblåsare som menar att vi redan har fått kontakt , och att utomjordiska civilisationer besöker oss så din frågeställning är kanske inte sann till att börja med.

https://www.youtube.com/watch?v=DkU7ZqbADRs

Utan att klicka på länken finns det öht ingen möjlighet att bilda sig en uppfattning om detta är värt att se. VEM har lagt upp den? Större nyhetskanal? Vetenskaplig institution på något universitet? Någon myndighet som t ex FOI? UFO-Sverige? Foliehatt-programmet Det Okända om paranormala fenomen? Berras UFO-kanal? Tecknad film från Disney channel?

Iaf liiite mer info vill jag ha om jag ska idas klicka.

Många andra länkar HAR mer info redan i länken, som t ex visar om det är från CNN, SVT, Fox News, RT, etc, så där är ju läget inte lika illa. Men även då tycker jag att borde finnas med iaf en artikelrubrik, eller namn på filmen!

Dvs kravet på länkar borde vara
* Artikelrubrik eller namn på filmen
* Vem eller vad som har publicerat det
* Något kort om vad den handlar om (vilket är ok i citatet ovan)

Bu eller bä?
Senast redigerad av nerdnerd 2025-01-24 kl. 13:00.
Citera
2025-01-24, 12:56
Medlem
nerdnerds avatar
Kollade nu iaf på länken för att gå vidare med just det exemplet om hur jag tycker att den borde ha sett ut:
Trailer till The Age of Disclosure, dokumentär från Farahfilms, mars 2025, om där olika amerikanska makthavare talar ut om jordiska besök av utomjordisk intelligens.
https://m.youtube.com/watch?v=DkU7ZqbADRs
... Istället för bara länken.

Vilket nog faktiskt också ökar intresset och sannolikheten för klick.
Citera
2025-01-24, 13:05
Medlem
llundberg57s avatar
Bra idé! Jag hatar när folk lägger in länkar utan någon som helst förklaring. Jag vägrar att klicka på dom.
Citera
2025-01-24, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Kollade nu iaf på länken för att gå vidare med just det exemplet om hur jag tycker att den borde ha sett ut:
Trailer till The Age of Disclosure, dokumentär från Farahfilms, mars 2025, om där olika amerikanska makthavare talar ut om jordiska besök av utomjordisk intelligens.
https://m.youtube.com/watch?v=DkU7ZqbADRs
... Istället för bara länken.

Vilket nog faktiskt också ökar intresset och sannolikheten för klick.
Jag kan bara hålla med. De där inläggen med YouTubelänkar utan kontext borde kunna raderas för OT.
Citera
2025-01-24, 13:20
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Jag kan bara hålla med. De där inläggen med YouTubelänkar utan kontext borde kunna raderas för OT.

Det brukar de också göras. Sedan kanske vi missar något som inte rapporterats ibland.
Citera
2025-01-24, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Det brukar de också göras. Sedan kanske vi missar något som inte rapporterats ibland.
OK. Jag ska försöka rapportera fler, framöver.
Senast redigerad av GustafBradson 2025-01-24 kl. 13:45.
Citera
2025-01-24, 13:41
Medlem
SvenHelsings avatar
Håller med i stora drag. Dock tycker jag att det här är ett exempel på där Flashback rent tekniskt släpar efter som fan.

När man postar en youtubelänk så borde titeln naturligtvis fixas automatiskt. Så länken du postade nu skulle kunna bli
(Youtube) The Age of Disclosure | Official Trailer (2025), The Age Of Disclosure

Vidare hade man lätt kunnat extrahera beskrivningen och göra så att följande text finns när man hovrar med musen över länken

Citat:
Title: The Age of Disclosure | Official Trailer (2025)
Author: The Age Of Disclosure
Description: The Age of Disclosure is an unprecedented and revelatory film –featuring 34 senior members of the U.S. Government, military, and intelligence community– revealing a cover-up of the existence of non-human intelligent life and a secret war to reverse engineer technology of non-human origin.

The film exposes the profound impact the situation has on the future of humanity, while providing a look behind-the-scenes with those at the forefront of the bi-partisan disclosure effort.

Coming soon.
Citera
2025-01-24, 13:44
Medlem
kalkryggars avatar
Det skulle gå att ordna så det blir bättre genom att arbeta med Youtubes API. Det skulle kunna vara en knapp bredvid länken som man hovrar över så visas denna info. När man lämnar knappen med musen så stängs inforutan.

Jobbar man fram en lösning för Youtube så fungerar det dock bara för Youtube. Men man kan lösa så den hämtar rubriker etc från "okända" länkar.

Man programmerar också så att det bara hämtas när någon hovrar över knappen.

Man borde även skapa i editorn för den som skriver sitt inlägg en extra ruta där hen kan beskriva vad länken handlar om. Ange tiddstämpel till en video eller ange var i texten man hänvisar.

Flashback borde även ta fram så man kan klippa ett citat från texten och lägga in i en ruta. Sen skapar Flashback en länk av det som markerar texten man hänvisar till i länken. Låt användaren testa så länken fungerar.

Men krav på dessa saker tror jag inte på. Men om dessa verktyg finns så blir det lättare att ifrågasätta debattörer när de länkar en 6 timmars video med någon galning som har klippt ihop tusen korta videos som på en miljon olika sätt förklarar varför jorden är platt.
Citera
2025-01-24, 14:16
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Jag håller med. Tycker otydliga länkbeskrivningar är ett otyg. Särskilt om det bara är en ironisk beskrivning med länk till X eller Bsky eller Telegram. Men gränsdragningen är ofta svår. Tråden kanske börjar diskutera innehållet i länken och då blir det fel att ta bort ursprungsinlägget.
Citera
2025-01-24, 14:31
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Jag håller med. Tycker otydliga länkbeskrivningar är ett otyg. Särskilt om det bara är en ironisk beskrivning med länk till X eller Bsky eller Telegram. Men gränsdragningen är ofta svår. Tråden kanske börjar diskutera innehållet i länken och då blir det fel att ta bort ursprungsinlägget.
Överlag tycker jag att det borde vara lite mindre skitnödigt med att moderatorer redigerar ett inlägg i sådana situationer. Visst förstår jag att det vore lite sådär om moderatorer gjorde till en vana att redigera användares inlägg efter behag, men att enbart komplettera med en beskrivning av en länk borde vara helt ok, och den metod som borde användas om en diskussion har hunnit komma igång.

Ett ganska bra exempel på det är denna (FB) Ica i Lödderköping stänger självscanning, ber om ursäkt till svenskar

Tråden hade 28 inlägg innan moderatorn kastade den med motiveringen att TS borde skrivit ned vad det stod på skylten. Jävligt synd att kasta en pågående diskussion när det hade varit jättelätt att redigera trådstarten och där klistra in
Citat:
Text på skylten i länken eftersom TS inte orkade fixa detta själv:

PGA. STÖLDER ÄR SJÄLVSCANNINGEN STÄNGD!
Vi ber om ursäkt till alla svenska kunder

// Mod
Citera
2025-01-24, 16:32
Medlem
Det går ju även länka youttubevideos från tidpunkten i videon där ämnet diskuteras. Så man inte behöver titta på en timmes video för se några minuter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in