• 1
  • 2
Igår, 19:55
Medlem
T2Franks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Är du anställd inom ett och samma företag men har bytt arbetsplats? Eller är varje butik ett eget företag som ingår i en kedja genom exempelvis franchise?

Jag gissade på Samhall. Finns knappt kedjor som inte är franchise.

Det borde vara fristående ägare och då kan man inte bli omplacerad.

Men TS skriver ju att butikerna inte har med varandra att göra.

Så Samhall är nog ingen dålig gissning eller liknande upplägg. Krav från SOC kanske.
Citera
Idag, 02:30
Medlem
Hahaxoxo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T2Frank
Jag gissade på Samhall. Finns knappt kedjor som inte är franchise.

Det borde vara fristående ägare och då kan man inte bli omplacerad.

Men TS skriver ju att butikerna inte har med varandra att göra.

Så Samhall är nog ingen dålig gissning eller liknande upplägg. Krav från SOC kanske.

"Då fick jag välja medan att bli uppsagd pga arbetsbrist eller bli omplacerad till en butik i samma kedja fast på en annan plats. Jag valde då att bli omplacerad"

Skulle gått till specsavers.
Citera
Idag, 02:31
Medlem
Hahaxoxo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InlagdLem
Om jag tolkar dig rätt, så jobbar TS inte i en zoobutik?

Jag jobbar i djurbutik.
Citera
Idag, 02:32
Medlem
Hahaxoxo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Är du anställd inom ett och samma företag men har bytt arbetsplats? Eller är varje butik ett eget företag som ingår i en kedja genom exempelvis franchise?

Jag är anställd inom samma företag. Så samma företag men i en annan butik.
Citera
Idag, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hahaxoxo666
Jag är anställd inom samma företag. Så samma företag men i en annan butik.

OK! Isåfall är det företaget som bestämmer hur många timmar du ska jobba i respektive butik.
Citera
Idag, 07:55
Medlem
Citat:
Hej,
Jag behöver hjälp med att reda ut en situation på jobbet och skulle verkligen uppskatta era tankar och råd.

Jag hade min praktik (3år) i gymnasiet på en närliggande djurbutik, 2021 påbörjades praktiken och början av 2022 fick jag ett kontrakt och blev anställd. Vid denna tid var jag ganska ung och fick en timlön som låg en bra bit över kollektivavtalets minimum, vilket jag är tacksam för. Samtidigt förstår jag att det kan vara en av anledningarna till att jag nyligen blev omplacerad till en annan butik inom samma kedja – jag kostar helt enkelt mer än många andra anställda.

Jag var tillsvidareanställd och kombinerade jobb med skola, under somrarna jobbade jag väldigt mycket i butiken. Under tiden i min förra butik har jag alltid försökt ställa upp så mycket jag kunnat. Varje gång min chef frågat om jag kan hoppa in på kort varsel (detta kan röra sig om 2h innan öppning), till exempel för att täcka för en sjuk kollega, har jag gjort det om det varit möjligt. Chefen har dock alltid haft ett väldigt skiftande humör, ofta grinig och sur mot alla i personalen, vilket har varit utmanande. När jag blev anställd sa hen till exempel att jag inte skulle få bli upplärd i kassan eftersom jag var 16, men bara två veckor senare ändrades det helt plötsligt och jag fick börja jobba där ändå.

Enda sedan 2022 så kämpade jag extremt mycket för att få ett kontrakt med mer timmar. Jag pratade med facket och lämnade sedan in en blankett (LAS25a) om att jag ville utöka mina timmar. Mitt dåvarande kontrakt låg på 4,35 timmar per vecka.

Sent 2024 fick vi veta att butiken skulle göra en omorganisation, då var jag en av de som blev drabbad. Då fick jag välja medan att bli uppsagd pga arbetsbrist eller bli omplacerad till en butik i samma kedja fast på en annan plats. Jag valde då att bli omplacerad, med detta fick jag ett nytt kontrakt på 5h/v. (bör tilläggas att 15min resväg gick till 1h resväg)
Vid ett möte med min chef och HR i samband med omplaceringen kom vi överens om att jag skulle vikariera i min gamla butik under februari och mars eftersom en kollega ska på semester och de behöver extra hjälp. Jag ska få ett tilläggs kontrakt för detta.
Nu har däremot min tidigare chef uttryckt att jag är välkommen att söka så många pass jag vill i den gamla butiken.
Jag har inte fått mitt tilläggs kontrakt än och den gamla chefen har börjat höra av sig för att fråga om jag vill komma in extra.

Min fråga är nu hur jag ska förhålla mig till denna situation. Jag trivs bättre och bättre på min nya arbetsplats, men omplaceringen tog jag väldigt hårt – jag blev både ledsen och arg, och de känslorna sitter fortfarande kvar. Absolut att det tar hårdare eftersom de var min första arbetsplats och att jag blev anställd som 16åring. Men det känns som att min gamla butik fortfarande förväntar sig att jag ska vara tillgänglig när det behövs, trots att jag inte längre är anställd där på heltid. Jag vill inte att de ska ta mig för givet eller tro att de kan utnyttja min lojalitet.

Samtidigt vill jag stå på mig och få dem att förstå vilket värde jag har tillfört och vad de faktiskt förlorat genom att omplacera mig. Jag vill inte bränna några broar, men det är också viktigt för mig att lägga fokus på min nya arbetsplats och inte känna mig splittrad.

Hur mycket är rimligt att jag ställer upp för min förra arbetsplats?

Hur ska jag bäst navigera den här situationen, där jag å ena sidan vill visa lojalitet mot min gamla butik och inte bränna några broar, men å andra sidan känner mig tagen för given och vill lägga fokus på min nya arbetsplats? Jag är också förvirrad över varför jag ens blev omplacerad från början, när den gamla butiken fortfarande verkar sträva efter min hjälp. Vad skulle ni göra i min situation – fortsätta hjälpa till i den gamla butiken, eller fokusera helt på den nya?
Finns det några lagar eller riktlinjer jag borde känna till gällande omplacering och tilläggs kontrakt?

Fast anställning är ett privilegium! Det högsta man kan ha. Är snart 40 och har aldrig haft en fast anställning.
Citera
Idag, 09:42
Medlem
Tror du att det är sannolikt att din gamla chef kommer visa uppskattning för dina insatser i den gamla butiker? Låter mer som att hen försöker lösa bemanningen på ett smidigt sätt.

Vilken sysselsättninggrad i procent är skrivet i ditt kontrakt? Får du ett tilläggskontrakt misstänker jag att du får du räkna ihop procenten i bägge avtalet eftersom du utför arbetet åt samma koncern/företag. Men troligen har HR-avdelningen koll på detta för att undvika en inlasning på en högre sysselsättningsgrad.

Skulle låta din ekonomi styra i detta fall. Är du i behov av pengar ta extrapass i gamla butiken. Inom handels får man sällan någon uppskattningför sina insatser tyvärr, så lojaliteten har ringa betydelse i detta sammahang.
Citera
Idag, 12:06
Medlem
InlagdLems avatar
Citat:
Jag jobbar i djurbutik.

Aa precis, det läste jag att du skrev.
Ställde frågan till användaren T2Frank mer som ett påstående eftersom han påstod att du jobbade på Samhall.

Inser att du kanske rättade mig för att jag skrev zoobutik. Hmm, förr kallade man djurbutiker även för zoobutiker. Eftersom förr kunde man köpa djur från djurbutikerna och speciellt barn besökte butikerna för att titta. Det kunde finnas kaniner, möss, marsvin, fåglar m.m. Därav smeknamnet zoobutik. Men jag ska se till att endast skriva djurbutik i den här tråden för att undvika missförstånd
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in