2025-01-25, 19:30
Medlem
Jag vill ai-ljudöversätta videos från engelska till svenska.
Talen i filmerna är redan översatta med ai till engelska så det borde bli väldigt bra översättning tänker jag.

Vilket ai-program för pc är bra, enkelt och gärna gratis?
Citera
2025-01-25, 22:05
Medlem
Nej, det blir inte bra, åtskilliga såna texter har blivit bortplockade från undertextsidor pga kvaliten.
Citera
2025-01-26, 09:39
Medlem
Stark-Senaps avatar
Vad använder ni för program för detta?
Har ett par finska filmer och en rysk serie som alla saknar text och jag har letat i åratal för att kunna titta.
Tack.
Citera
2025-02-03, 12:44
Medlem
Trakessons avatar
Varför skulle det inte funka? Jag har själv vid några tillfällen kört engelska srt-filer genom Google Translate för att få svenska texter till mina gamla föräldrar som inte är så bra på engelska. Självklart blev det en del syftningsfel och konstiga översättningar av ord som kan betyda olika saker i olika samband, och uttryck som inte går att direktöversätta. Sådant fick jag naturligtvis gå in och ändra manuellt, men det gick trots det oändligt mycket fortare än om jag själv skulle ha översatt hela texten.

Så varför skulle det inte gå att översätta text med hjälp av A.I.? Det görs antagligen redan.

Tror fan jag ska prova själv när jag hinner.
Citera
2025-02-04, 06:25
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Vad använder ni för program för detta?
Har ett par finska filmer och en rysk serie som alla saknar text och jag har letat i åratal för att kunna titta.
Tack.
Jag hittade en brasiliansk film som jag gärna ville se (och förstå), men det talades bara portugisiska. Till sist hittade jag funktionen hos Youtube som gör undertext av talet/ljudet. Inte världens bästa kvalitet men hyfsat för att förstå filmen i.a.f.

EDIT: (FB) Vart hittar man en vettig swesub sida idag?
Senast redigerad av Muppety 2025-02-04 kl. 06:30.
Citera
2025-02-04, 10:23
Medlem
Stark-Senaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Jag hittade en brasiliansk film som jag gärna ville se (och förstå), men det talades bara portugisiska. Till sist hittade jag funktionen hos Youtube som gör undertext av talet/ljudet. Inte världens bästa kvalitet men hyfsat för att förstå filmen i.a.f.

EDIT: (FB) Vart hittar man en vettig swesub sida idag?

Tackar, men det hjälper inte på en torrent-nedladdad film jag har på en hårddisk.
Citera
2025-02-05, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fylleluckor
Jag vill ai-ljudöversätta videos från engelska till svenska.
Talen i filmerna är redan översatta med ai till engelska så det borde bli väldigt bra översättning tänker jag.

Vilket ai-program för pc är bra, enkelt och gärna gratis?
VLC gjorde en annoucement att de kommer att lansera denna funktion i snara framtiden, om du menar att ta fram t.ex. Engelskt tal till subtitles på annat språk som svenska.
Citera
2025-02-05, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Varför skulle det inte funka? Jag har själv vid några tillfällen kört engelska srt-filer genom Google Translate för att få svenska texter till mina gamla föräldrar som inte är så bra på engelska. Självklart blev det en del syftningsfel och konstiga översättningar av ord som kan betyda olika saker i olika samband, och uttryck som inte går att direktöversätta. Sådant fick jag naturligtvis gå in och ändra manuellt, men det gick trots det oändligt mycket fortare än om jag själv skulle ha översatt hela texten.

Så varför skulle det inte gå att översätta text med hjälp av A.I.? Det görs antagligen redan.

Tror fan jag ska prova själv när jag hinner.
Det går att göra med Open AI Whisper API, det som är drygt är dock att den bara knä hantera filer på typ 20mb i taget, så du måste först klippa filmen i små bitar. Allting går att göra med t.ex. Python, men ja, du måste ju kunna lite programmering och använda ffmpeg och så men det går att översätta, få subtitle fil, och sen med hjälp av ffmpeg bränna in subtitle direkt på filmen helt i Command Line som ett script men ja det är ju lite meck som sagt... Fråga en AI hur du gör det vet jag edit: såg att du vill översätta engelsk srt fil till svenska det behover du ju inte whisper till så klart det behover du ju bara en översättnings api till sry är trött
Senast redigerad av BronyFurry 2025-02-05 kl. 17:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in