• 1
  • 2
2024-06-24, 11:21
Medlem
Jag växte upp i en frikyrklig miljö och där var det enda man hörde "onani är fel". Typ. När jag nu ser tillbaka på den tiden så förstår jag inte riktigt varför man var sådan motståndare till att utforska sin egen kropp. Är inte det något positivt? Självklart får det vara med måtta (som så mycket annat) men jag kan liksom inte se varför det skulle vara fel att ha lite "egentid" då och då.

Och det är ju inte bara i sådana sammanhang man hör att man inte ska onanera, finns ju ett antal forum på nätet och även trådar här på fb där man flitigt diskuterar det här. Vad jag har förstått så är det ju något som kallas för NoFap, kanske har mer med onani och porr att göra, men där läser man ju en del aggressiva svar om hur fel allt är bla bla bla....

Vad tror ni? Varför har just onani blivit en sådan vattendelare?
Citera
2024-06-24, 11:28
Medlem
Eponumoss avatar
Därför att avstå onani är en utmärkt övning i att stärka din självdisciplin.

Självdisciplin är ett viktigt verktyg som dagens ”låt gå”-tendenser har tappat bort och som många som mår dåligt på en massa olika sätt skulle vara helt friska om de behärskade.
Citera
2024-06-24, 11:32
Medlem
halaltarzans avatar
Kan ju förstå att en del kvinnor som varit i längre förhållanden inte tycker att mannen ska spilla sin säd framför datorn och inte ge något till henne.
Citera
2024-06-24, 11:35
Medlem
Hannitys avatar
Jag är inte själv troende, men bibeltrogna brukar hänvisa till:

Kolosserbrevet 3:5-6
Döda därför era begär som hör jorden till: otukt, orenhet, lidelse, lusta, och girigheten som är avgudadyrkan. Allt sådant nedkallar Guds vrede över olydnadens barn.
Citera
2024-06-24, 12:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dafwid
När jag nu ser tillbaka på den tiden så förstår jag inte riktigt varför man var sådan motståndare till att utforska sin egen kropp.

Ur kristen synvinkel ligger inte felet i att utforska sin egen kropp, utan att ha "syndiga tankar", vilket så att säga går hand i hand med självbefläckelse. Kristendom är en ortodox religion som betonar det rätta tänkandet, och därför ger upphov till sexuella och andra neuroser, eftersom vi egentligen inte kan hålla sexuella tankar borta. Judendom har inte motsvarande problem, men däremot förstås islam.

Ur buddistisk synvinkel är problemet istället att man inte ska låta sig bli slav under begäret, inklusive sexuellt sådant, eftersom man då inte kan frigöra sig i nirvana. I praktiken finns inget förbud för lekmän, men däremot ett krav om moderation i alla slags begär.

Ur humanistisk synvinkel finns förstås inga problem alls. Runka när du känner för det, alla gör det, alla gör det, som The Perverts en gång sjöng.
Citera
2024-06-24, 12:36
Medlem
Citat:
Jag växte upp i en frikyrklig miljö och där var det enda man hörde "onani är fel". Typ. När jag nu ser tillbaka på den tiden så förstår jag inte riktigt varför man var sådan motståndare till att utforska sin egen kropp. Är inte det något positivt? Självklart får det vara med måtta (som så mycket annat) men jag kan liksom inte se varför det skulle vara fel att ha lite "egentid" då och då.

Och det är ju inte bara i sådana sammanhang man hör att man inte ska onanera, finns ju ett antal forum på nätet och även trådar här på fb där man flitigt diskuterar det här. Vad jag har förstått så är det ju något som kallas för NoFap, kanske har mer med onani och porr att göra, men där läser man ju en del aggressiva svar om hur fel allt är bla bla bla....

NoFap är inte religöst begrundat, så blanda inte ihop det mer kyran och annat, det är en ren sanning att för mycket onani sänker sexlusten. Dessutom mår man bättre av att inte frigöra massa dopamin i hjärnan hela tiden.

Men lite onani nu och då är givetvis inget fel!
Senast redigerad av DaddyCool64 2024-06-24 kl. 12:39.
Citera
2024-06-24, 12:47
Medlem
kalkryggars avatar
Det hela är mycket enkelt. Det handlar om att styra människor genom rädsla. Att du inte vågar runka för att du är rädd för gud påminner dig hela tiden om att du ska vara rädd.

NoFap startades i USA av kristna.

Givetvis så är det inte fel att dra en handtralla lite då och då. Har man inget fast sällskap (regelbundet knull) så är det hälsosamt att göra upp ibland.

Alla jävla dår-pippi-teorier som finns som beskriver att runka är dåligt är bara trams så länge du runkar som en normal människa (ca 5-10 ggr i veckan).

Att ha ett porrberoende är något helt annat och inte något jag talar om här.
Citera
2024-06-24, 13:14
Medlem
Frågade du aldrig varför det är fel enligt den frikyrka du gick till?
Citera
2024-06-24, 13:19
Avstängd
NoraKuzmas avatar
Citat:

En del: Självbehärskning och självupptagenhet.
Andra: du lever en gång, njut.
Citera
2024-06-24, 13:23
Medlem
Från kyrkans håll så är det för sex är till för att föra livet vidare. Motivet med sex är barn enligt kyrkan.

Fråga den där pastorn om det är synd att hålla kuken när man pissar…

Jag tänker bara att om en människa är känslig för porr/sexberoende så kan onani vara vägen in i ett sexliv man inte trivs med, som är skadligt. Men alla har inte det beroendet.
Citera
2024-06-24, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Signalsanning
Frågade du aldrig varför det är fel enligt den frikyrka du gick till?

Tyvärr ifrågasatte jag aldrig det, vilket jag kanske skulle ha gjort. Men på den tiden lyssnade man på vad som blev sagt där uppe på podiet.
Citera
2024-06-24, 15:32
Medlem
religion så klart.. klart de inte vill att man tar saken i egna händer det minskar ju chanserna att det föds fler som de kan lura in i deras fantasivärldar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in