• 9
  • 10
2025-01-27, 18:56
Medlem
Ratads avatar
Du får köpa en säkerhetshyvel och unna dig ett hundrapack med rakblad.

Jag slutade med Gilettehyvlarna för några år sedan. Min säkerhetshyvel kostade kanske 300 med stället, borsten 200, jag har köpt ett hundrapack med blad för drygt 100 kronor plus några lösa fempack och raktvålar för säg 400. Säg att jag lagt 1100 kronor på två år och jag har 90 rakblad och en raktvål kvar.

Min bästa besparing jag någonsin gjort jämfört med trippelbladshyvlar där bladen blir slöa fort och fulla med bakterier och smuts. Minimalt med inflammationer och få skärsår. Säkerhetshyvlarna är också lätta att göra rena.
Citera
2025-01-27, 18:58
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raam
Jag har någonstans läst, men vet inte om det stämmer, att rakblad inte tappar skärpan så snabbt. Däremot blir de snabbt skitiga och då upplevs det som slött. Tycker själv att de varar betydligt längre om jag tvättar/sköljer dem ordentligt under och framförallt efter varje rakning.
Kan ligga något i det. Trippelblad och liknande samlar på sig mycket hårstrån, hudflagor och gammalt raklödder som det bildas bakterier i och du kan inte plocka isär den och göra rent. Jag killgissar att säkerhetsblad upplevs som vassare för att man själv kan bestämma vilken vinkel man vill raka med.
Citera
2025-01-27, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Har en gilette mach3 med sensitive-blad då jag så himla lätt får finnar, har jag märkt, av rakningen.

Brukar köpa pack om 4 blad, men min fråga är om jag gör något fel eller ej, då jag tycker att de tappar i kvalitet redan efter 3-4 rakningar. Det börjar göra ont, det känns som att bladet snarare rycker ut varenda litet hårstrå istället för att skära av dem. Brukar beskriva känslan som att dra sandpapper över kinden och hakan. Däremot är det ok när jag rakar huvudet (tunnhårig).

Gör jag något fel, eller är det förväntat av dessa blad? De är ju inte direkt billiga, och kostar runt 200 kr för 4 stycken.

Det är ju möjligt att jag gör fel, så jag kan väl beskriva hur jag rakar mig. Jag rakar mig i duschen, och spolar alltid mig själv någon minut för att mjuka upp skägget och muschen. Jag duschar alltid varmt. Sen drar jag på raklödder och börjar dra igång med rakningen, och sedan när jag är klar så sköljer jag av rakhyveln tills det till synes inte finns något mer raklödder kvar, och lägger in den på sin hylla i badrumskåpet.
kan vara att det är kopior och inte det kvalitets märke som
Man köper 🤷‍♂️
Citera
2025-01-27, 19:17
Medlem
Byt till säkerhetshyel och "riktiga" rakblad.
Skillnaden är stor både i rakning och i pris.

https://timetoshave.se/varumarken/f/...kblad-10-pack/
Citera
2025-01-27, 19:41
Medlem
klubbes avatar
Bladen rostar, därför känns de slöa efter bara ett par gånger.

Tror att utvecklingschefen på Gillette fick sparken när han avslöjade att bladen rostar när man inte torkar av bladen efter användning. Sändes på typ "How is it made" programmet. Många år sedan..
Citera
2025-01-27, 20:04
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narniafinnsinte
Tänker du på resor då?
Vet inte hur reglerna ser ut gällande resa med flyg exempelvis. Man får väl ta de i stora resväskan. Handbagage får man kanske inte. Men nej vet faktiskt inte helt hundra kanske någon annan som vet. Jag har bara med mig mina när jag reser. Har iofs inte flugit då. Annars är de ju i badrummet hemma.

Hyvel med säkerhetsblad, eller blad till sådan, måste checkas in på flyget. Får inte ligga i handbagaget. Jag har en gammal Gilette enbart för flygresor med enbart handbagage.
Citera
2025-01-27, 20:29
Medlem
Citat:
Har en gilette mach3 med sensitive-blad då jag så himla lätt får finnar, har jag märkt, av rakningen.

Brukar köpa pack om 4 blad, men min fråga är om jag gör något fel eller ej, då jag tycker att de tappar i kvalitet redan efter 3-4 rakningar. Det börjar göra ont, det känns som att bladet snarare rycker ut varenda litet hårstrå istället för att skära av dem. Brukar beskriva känslan som att dra sandpapper över kinden och hakan. Däremot är det ok när jag rakar huvudet (tunnhårig).

Gör jag något fel, eller är det förväntat av dessa blad? De är ju inte direkt billiga, och kostar runt 200 kr för 4 stycken.

Det är ju möjligt att jag gör fel, så jag kan väl beskriva hur jag rakar mig. Jag rakar mig i duschen, och spolar alltid mig själv någon minut för att mjuka upp skägget och muschen. Jag duschar alltid varmt. Sen drar jag på raklödder och börjar dra igång med rakningen, och sedan när jag är klar så sköljer jag av rakhyveln tills det till synes inte finns något mer raklödder kvar, och lägger in den på sin hylla i badrumskåpet.

Därför att du förstör bladen.
Du rengör dom felaktigt.
Dom är laserslipade.
Citera
2025-01-27, 21:44
Medlem
Harrybs avatar
Det bästa jag gjorde när det gällde rakning var att gå ifrån flerbladshyvel till säkerhetshyvel. Jag tveka en del till en början då jag tyckte det såg besvärligt ut.

Men efter att kollat några videos på YT, så gjorde jag slag i saken och köpte en och testa. Har använt i 7år nu, har skurit mig en gång.

Bladen är betydligt vassare och billigare än flerbladshyvlar. Du får en närmare rakning

Våga testa, du kommer verkligen inte ångra dig!

Denna kör jag

https://www.gents.se/sailors-sakerhetshyvel-98r

Blad får du testa dig fram, Gents har olika provpaket.
Citera
Igår, 15:47
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:

Det är märkligt. Min erfarenhet av Gillette är exakt den rakt motsatta. Du kanske har extremt mycket grövre skägg än jag, och/eller känsligare hud.

Jag är i stället förvånad över hur länge rakbladen håller. Jag har faktiskt ingen aning om hur många gånger jag kan raka mig med dem, eftersom jag alltid hinner glömma när jag bytte blad senast. Men det handlar helt klart om tvåsiffriga antal rakningar.

Inte är jag särskilt noga med grejorna heller. Jag gör likadant, sköljer av rakhyveln pliktskyldigast, sen står den i en mugg på badrumshyllan.

Faktum är att Gillettes höga kvalitet är ett litet dilemma för mig. Jag har bestämt mig för att bojkotta Gillette helt och hållet på grund av deras woke-reklam. Men mitt redan inköpta lager kommer att räcka i många år än. Så jag får fortsätta raka mig med de blad jag har, men kan iallafall trösta mig med att de är alla inköpta INNAN Gillette uppfann toxisk maskulinitet.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in