Idag, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Bristen på kommatering, motsäger väl det du säger.

Det verkar som ett försök från ditt håll att undvika själva sakfrågan och rikta diskussionen mot något irrelevant. Om du har något att tillföra i själva ämnet ser jag fram emot att höra det, istället för att fastna i påhittade detaljer.
Citera
Idag, 14:57
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellasgarden
Det verkar som ett försök från ditt håll att undvika själva sakfrågan och rikta diskussionen mot något irrelevant. Om du har något att tillföra i själva ämnet ser jag fram emot att höra det, istället för att fastna i påhittade detaljer.
Det är ni som diskuterar något helt irrelevant. Dig. Jag har definitivt framfört saker i själva ämnet.
Citera
Idag, 14:58
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det var det absolut dummaste jag har hört eller kanske inte. Du är väl svensk?

PS Har du köpt (importerat) något själv från utanför EU?

Du är uppenbarligen svensk och du vet ju ingenting om USA. Alla skolbarn i USA lär sig tidigt om tullar, eftersom tullar var en så viktig del av amerikas grundande, det var viktigt för dom tidiga kolonierna, det var orsaken till kriget med England, (England förbjud kolonier att införa egna tullar).
Tullar var så viktigt att "Tariff Act 1789" var det andra lagförslaget som Washington skrev under efter att USA blev självständigt. Hur höga tullarna i Tariff Act 1789 lär sig också alla skolbarn som något patriotiskt.

Men svenskar som har webshoppat från aliexpress har såklart en mycket bättre förståelse och ett bättre historiskt perspektiv på tullar.
Citera
Idag, 15:01
Medlem
Citat:
Det är ni som diskuterar något helt irrelevant. Dig. Jag har definitivt framfört saker i själva ämnet.

Det är ni båda som valde att göra mig till ämnet genom att komma med irrelevanta anklagelser om mitt skrivsätt, så om vi nu diskuterar "mig" ligger ansvaret delvis på dig. Jag har bara försvarat mig från hjärndöda påhopp, inget annat.
Senast redigerad av Hellasgarden Idag kl. 15:06.
Citera
Idag, 15:03
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Men det som tillverkas internt, blir billigare relativt och gynnar landet och bytesbalansen. Sen kommer de väl att drabbas av andras tullar när det gäller deras export. Sen får man räkna på det.
Men själva tillverkningsindustrin i USA kommer säkert att gynnas av det.

Edit: Sen är det väl framförallt Kina som kommer att drabbas hårdast. Så det kan till och med vara en fördel för t.ex. företag i Europa, även med tullar.

Det låter bra i teorin, men i praktiken blir varor och insatsvaror dyrare, företag får högre produktionskostnader, och exporten påverkas negativt av motåtgärder. Handelskrig har historiskt visat sig vara en förlustaffär för alla inblandade, inklusive USA själva.

https://www.youtube.com/watch?v=_-eHOSq3oqI
Citera
Idag, 15:05
Medlem
Kriget verkar vara över innan det började. Vi får se hur det går med Kanada och Mexiko. Det riskerar att bli smärtsamt för alla tre länderna.

Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Du är uppenbarligen svensk och du vet ju ingenting om USA. Alla skolbarn i USA lär sig tidigt om tullar, eftersom tullar var en så viktig del av amerikas grundande, det var viktigt för dom tidiga kolonierna, det var orsaken till kriget med England, (England förbjud kolonier att införa egna tullar).
Tullar var så viktigt att "Tariff Act 1789" var det andra lagförslaget som Washington skrev under efter att USA blev självständigt. Hur höga tullarna i Tariff Act 1789 lär sig också alla skolbarn som något patriotiskt.

Men svenskar som har webshoppat från aliexpress har såklart en mycket bättre förståelse och ett bättre historiskt perspektiv på tullar.

Amerikanen verkar komma ihåg vad de har lärt sig i skolan. Då efter valet så ökade frågan om tullar på Google kraftigt. Om det beror på IQ-fiskmås-elever i USA eller om skolan är dålig låter jag vara osagt.
Citera
Idag, 15:05
Medlem
sonicguides avatar
Bra skrivet av Petro till narcissisten Trump.
Det är alltid svårt att ha avtal med narcissister och
Trump har ju en tendens att vilja ha avtal som passar hans person
även när det finns avtal skrivna mellan USA och andra länder.

Hittills har han trampat Danmark på tårna ganska rejält.
Nu väntar också en kritisk tid med Ukraina där han inte verkar ha samma
syn på saker.

Att han vill trampa Palestina på tårna står redan klart. Inte minst verkar
det viktigaste för honom vara att exportera vapen till Israel.

Visst bör Europa sköta sin del av världen i större grad men frågan
är om Trump vill ha mer. Uppenbart verkar han få problem med Starmer.
Citera
Idag, 15:06
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce

Ja, tullar har spelat en stor roll i USA:s historia, från självständighetskriget till Tariff Act 1789 och vidare genom 1800-talet. Ingen ifrågasätter deras historiska betydelse. Men att tullar var en central del av USA:s ekonomiska strategi på 1700- och 1800-talet innebär inte att de fungerar på samma sätt i dagens globaliserade ekonomi. Då var USA en ung nation som behövde skydda sina industrier från europeisk konkurrens och finansiera sin regering. Idag är USA en av världens största ekonomier, djupt integrerad i globala handelsnätverk. Skillnaden är enorm.

Det faktum att något var viktigt för 250 år sedan betyder inte att det är en optimal lösning idag. Skulle du argumentera för att vi ska återgå till 1700-talets ekonomi i andra avseenden också? Och bara för att något ingår i den amerikanska skolundervisningen gör det inte per automatik till en tidlös och effektiv strategi. Att förstå ekonomiska mekanismer handlar om mer än att bara kunna sin lands historia – det handlar också om att kunna analysera hur världen fungerar idag.
Citera
Idag, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Borde sverige också göra. Typ dra in allt bistånd.
Håller med, det ända som hjälper. När gratispengarna stryps för skitländerna blir det problem.
Citera
Idag, 15:12
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Det låter bra i teorin, men i praktiken blir varor och insatsvaror dyrare, företag får högre produktionskostnader, och exporten påverkas negativt av motåtgärder. Handelskrig har historiskt visat sig vara en förlustaffär för alla inblandade, inklusive USA själva.

https://www.youtube.com/watch?v=_-eHOSq3oqI
Vi får väl se vad det leder till. USA har ett enormt underskott och något måste de göra för att vända det. Att fortsätta som förut kommer inte att lösa det. Nu har USA väldigt mycket inom landet. Det handlar även om vilka varor man lägger tull på. Vad från USA ska Kina lägga tull på, för att kunna föra ett handelskrig mot dem?
Citera
Idag, 15:19
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Vi får väl se vad det leder till. USA har ett enormt underskott och något måste de göra för att vända det. Att fortsätta som förut kommer inte att lösa det. Nu har USA väldigt mycket inom landet. Det handlar även om vilka varor man lägger tull på. Vad från USA ska Kina lägga tull på, för att kunna föra ett handelskrig mot dem?

Alltså … på kort sikt kan tullar verka som en lösning (valfläsk), men i praktiken riskerar Trump att göra livet dyrare för både konsumenter och företag i USA. En mer långsiktig och hållbar strategi är att stärka den egna konkurrenskraften genom att satsa på innovation, utbildning och infrastruktur. På så sätt kan USA inte bara minska sitt underskott utan också bli ännu starkare på den globala marknaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in