Har Ulf Kristersson konstant vakter runt sig hela dagen? Kan han avsäga sig skydd om han vill? Måste han meddela Säpo om han vill lämna sin bostad och det inte är planerat?
Har Ulf Kristersson konstant vakter runt sig hela dagen? Kan han avsäga sig skydd om han vill? Måste han meddela Säpo om han vill lämna sin bostad och det inte är planerat?
Det är inte alls hemligt då Sverige har yttrandefrihet. Jag vet inte men vad jag tror så är någon i närheten av honom i civila kläder - ibland även när han inte själv vet att det är så.
Det är inte alls hemligt då Sverige har yttrandefrihet. Jag vet inte men vad jag tror så är någon i närheten av honom i civila kläder - ibland även när han inte själv vet att det är så.
Yttrandefriheten är begränsad och att avslöja saker som är sekretesskyddade kan vara ett brott. Hur motiverar du att att det inte är hemligt?
Sist jag såg Kristersson, i hans hemstad inne i en affär stod en diskret, övervakande man utanför affärens entré medan en annan man sällskapade Ulf inne i butiken. Det kan ha varit ännu fler ute på gatan etc men inget jag lade märke till.
Olof Palme sa att han inte behövde sina skyddsvakter runt sig när han skulle på bion. Det var förvisso 1986, är osäker på om lagen säger att statsministern ska ha skydd dygnet runt idag, eller om han kan välja bort det...?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!