2025-01-27, 19:23
Medlem
Fred Friendlys avatar
Det slog mig häromdagen. En del loser has beens som huserar på FD genom åren har blivit dojade från större mediehus (Ekwall, Lühr) och andra mediokra har gått vidare till Expressen (Casper Dahlqvist - minns ej efternamn) och fått vända tillbaka.

En konstant är Ola Gustavsson som har sina ”Opublicerade nyheter”, vilket på journalistlingo är att jämföra med slasken i en polisutredning. Detta marknadsförs dock bakom betalvägg. Det säger inte allt men mycket om nivån på sidan och inte sällan har AI skrivit texterna eller en årskurs fyra elev - döma av verkshöjden. Det fick mig att fundera: existerar Ola på riktigt? Är det en påhittad figur? Aldrig sett honom på en upptaktsträff, vilket ter sig en smula konstigt då FD bevakar allsvenskan genom att skriva om vad andra skrivit tidigare. Under sillytider uppfinner de rykten som de sedan skjuter ner. Jag har aldrig hört honom tala i en podcast.

Tl dr; existerar Ola Gustavsson på riktigt?

La tråden i fotboll då den i journalistforumet ej når rätt publik och han är inte känd nog för kändisskvaller-delen.
Citera
2025-01-27, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Det slog mig häromdagen. En del loser has beens som huserar på FD genom åren har blivit dojade från större mediehus (Ekwall, Lühr) och andra mediokra har gått vidare till Expressen (Casper Dahlqvist - minns ej efternamn) och fått vända tillbaka.

En konstant är Ola Gustavsson som har sina ”Opublicerade nyheter”, vilket på journalistlingo är att jämföra med slasken i en polisutredning. Detta marknadsförs dock bakom betalvägg. Det säger inte allt men mycket om nivån på sidan och inte sällan har AI skrivit texterna eller en årskurs fyra elev - döma av verkshöjden. Det fick mig att fundera: existerar Ola på riktigt? Är det en påhittad figur? Aldrig sett honom på en upptaktsträff, vilket ter sig en smula konstigt då FD bevakar allsvenskan genom att skriva om vad andra skrivit tidigare. Under sillytider uppfinner de rykten som de sedan skjuter ner. Jag har aldrig hört honom tala i en podcast.

La tråden i fotboll då den i journalistforumet ej når rätt publik och han är inte känd nog för kändisskvaller-delen.

”Är väl bara att googla fram honom”, tänkte jag. Men efter 8-10 minuters sökande så hittar jag faktiskt inte ett enda bevis på att han existerar. Finns en bild på honom, men det kan ju vara vem som helst på den. Antar att man hittar bevis med lite mer tid, men jag gjorde det som sagt inte. (Och jag är ofta riktigt bra på att snabbt hitta info om folk).

Tillägg: Kan ju vara så enkelt som att det är en pseudonym.
Senast redigerad av Burkgurka 2025-01-27 kl. 20:11.
Citera
2025-01-27, 20:03
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly

Bra fråga. Går inte att hitta några videor på honom i varje fall och då påstås han leva i fottbollsjournalistiken, en värld där videor är mer eller mindre nödvändigt åtminstone för marknadsföring. Stort tvek säger jag!
Citera
2025-01-27, 20:44
Medlem
GrandiosaMexicanas avatar
Här är en högupplöst bild.

https://static-emp.s3.amazonaws.com/...1594728785.jpg

Det ska sägas att hans bild inte hittas någon annanstans (inkl linkedin och Facebook) det ter sig väldigt märkligt i min bok.

Hans artiklar liknar mer se och hör än artiklar. Oftast uppdiktade och påhittade händelser. Slask var ett bra ord från ts.

Han kallas nyhetschef men har inga sociala medier eller finns någon annanstans utanför agentdirekt.
Senast redigerad av GrandiosaMexicana 2025-01-27 kl. 20:54.
Citera
2025-01-27, 21:16
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrandiosaMexicana
Här är en högupplöst bild.

https://static-emp.s3.amazonaws.com/...1594728785.jpg

Det ska sägas att hans bild inte hittas någon annanstans (inkl linkedin och Facebook) det ter sig väldigt märkligt i min bok.

Hans artiklar liknar mer se och hör än artiklar. Oftast uppdiktade och påhittade händelser. Slask var ett bra ord från ts.

Han kallas nyhetschef men har inga sociala medier eller finns någon annanstans utanför agentdirekt.
Hittade ett pressmeddelande från FD där Olas mejl och telefonnummer står utskrivet och söker man på namnet hittar man en Ola som står skriven på en Postbox kopplat till Better Collective (koncernen som äger FD, eliteprospects et al.). Känns ju en smula fishy. En journalist som aldrig rör sig medialt eller syns på bild.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in