2025-02-12, 20:12
Medlem
Att vanlig torkad pasta skulle ha ägg i sig är en mycket vanlig missuppfattning. Ägg används främst i färskpasta (som är en totalt onödig produkt då torr pasta är godare om den kokas rätt).

Några få torkade sorter kan ha ägg i sig, men 99,99% av dem har inte det.

Barilla är världsledande på pasta, jag tror det kan finnas en anledning till det. Det är ungefär samma som Coca Cola och McDonalds. Du vet vad du får och om du gillar det blir du aldrig besviken.

Sen finns det så klart en massa konkurrerande märken, som antingen kan ha exakt samma konsistens och smak som Barilla eller också är det små skillnader.

Själv lärde jag mig redan i tonåren att inte köpa svensk pasta (Kungsörnen). Den var mjuk och mosig på ett äckligt sätt - helt enkelt för att vetet inte höll erforderlig kvalitet. Lägre proteinhalt, etc. Däremot kan Kungsörnens makaroner funka, för där är konsistensen inte så noga. Men jag köper inte det märket alls.

Sen spelar pastas FORM stor roll för hur man upplever den. Jag t.ex. älskar spaghetti och ännu mera linguine (tillplattade spaghetti). Däremot gillar jag inte "penne", "snäckor" och liknande. Det finns en massa onödiga pastaformer som man kan skippa helt. Spaghetti och Linguine är det som gäller för mig.

Sen måste man koka dem rätt också. Jag har sett allt för många exempel på folk som kokar dem i alldeles för lite vatten. Det ska vara massor av vatten - ju mer desto bättre. Och saltmängden ska hänga med.

Så kallad FÄRSK PASTA köper jag aldrig. Jävla bluff. Torkad pasta som kokas rätt blir godare!
Senast redigerad av Sydsten 2025-02-12 kl. 20:15.
Citera
2025-02-21, 00:38
Medlem
I svenska butiker tycker jag inte det är någon större skillnad mellan märkena, de billigaste är av bra kvalité i svenska butiker anser jag. Utomlands kan det dock vara annorlunda, där kan billiga smaka äckligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in