Citat:
Ursprungligen postat av
Ördög
Det dr skulle jag grna se lite belgg fr.
Jag har det i ngot verk i mitt bibliotek i mnet som jag kom ver under en rensning av bo Akademis dublettavdelning.
Skulle ta mig en evighet att leta p just detta p order, men det formade min bild av Agricolas historik och ngot jag br med mig
Jag kommer nog damma av allt lite och frska hitta rtt vid tillflle. Jag skickar det till dig direkt isf,.
Men det r ganska omfattande material sammanlagt
Jag fr helt enkelt terkomma i rendet
Annars s sug p karamellen lite.
Jag har inget behov att att sitta och brsta upp mig om vem som r bst p Finsk historia, vill dremot lyfta lite vad det verkar som annat spnnande material. Det rder inget konsensus i detta
Edit.
Man mste ta i beaktande de olika vgorna av invandring till det nuvarande Finland. En del pratar om invandring ifrn bronsldern medan fornfynd finns redan ifrn stenldern
Allts 12000 r sedan i nordstra nuvarande Finland.
Det r inte samma folk sprk eller kultur mssigt som har haft dessa vgor.
Samma gller Sverige.
Under dessa milleniela tiderkningar s har fenomen som isen ppnat och stngt portar fr folkvandringar, eller bara en grupp med nomader som strvar runt.
Nu r det inte helt konstigt att pst att den norska kusten varit isfri under istiden.
Samma fenomen som att de som befolkade de amerikanska kontinenterna gick ver en landmassa vid Berings sund som strax senare blev versvmmad igen.
Jag r intresserad av Beringialandet, som var isfritt, men avskrmat av is sderut, efter att ha haft en ppning under ngot Millenium.
Att Beringia var isfritt ifrn Berings sund via Kolahalvn till Norska kusten r ingen fringe teori lngre.
Allt m hnga ihop dna mssigt, men skillnaden r att invandrande folken ifrn stpperna ifrn Anatolien frde med sig en kulturell revolution, jordbruk, fast boende eld allt vad det innebr i dessa folks mytologier. Och senare tog ver hela planeten.
Men alla andra var nomader innan, och sprkmssigt kopplade till finno ugrier. Framfrallt kulturmmssigt med shamanism osv,.