• 7
  • 8
2025-02-03, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Samtidigt nonchalerar vi Kvnerna om vi ska ordbemrka grupperingar .
Finnar som folkgrupp kom lngt senare.Det var en svensk phittat gemeskamshetprodukt Det var Tavastlndare, Kainulaiset, osv, uppt norr.
Det var inte frrns Agricolas egna versttning till en finsk versttning till den frsta Psaltaren samt den frsta finska ordboken som Finland brjade f ett eget (eller phittat) sprk.
Frsta utgvan terkallades. Den som har ett exemplar av den har en raritet

Innnan Agricola skapade riksfinskan s var de lokala dialekterna s olika s man frstod inte varandra ett dugg.
Samma r med med "svenska" dialekter i svensksprkiga delar av finland bland idag. De har helt olika ord fr saker och ting
Rent struntprat. Vart fr du detta trams frn? Nr vi talar om sprken p den tiden s frstod de varandra lika gott som t ex de folk som talades norrna sprk. Att dialekter har helt olika ord fr saker och ting r senare utveckling.
Citera
2025-02-03, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Men vilket sprk finnarna talade frr spelar egentligen ingen roll. Det var de, eller tminstone ngon av grupperna som du nmner, som vandrade in i det som idag kallas Finland och drev samerna norrut.

Att svensktalande i Finland idag har olika dialekter r inte s konstigt, de utvandrade dit frn olika platser. De i sterbotten kan till och med ha varit norrmn frn Trndelag som vandrat sterut och bara passerat genom Sverige innan de kom till finska kustomrden och slog sig ner. Dr var i princip folktomt eftersom svenska sjfarare hrjat s mycket att finlndarna vergivit kusten och skt sig lngre int land. Men dessa svensktalande/nordisktalande stod emot, eller s ville inte svenska sjfarare hrja bland dem p samma stt som bland finnarna.
Helt inkorrekt. Att svensksprkiga bor fretrdesvis vid kusten lngs sterbotten beror p landhjningen. Landhjningen r den snabbaste i vrlden vilket rligen och bara p ngra decennier blottar mycket ny mark fr bete, odling och bosttning. De som invandrade frn Sverige tog allts ny mark ur havet i besittning d de som redan bodde i omrdet hade ldre besittningar.

Dremot stmmer det att folk invandrade i vgor sderifrn ver Karelska nset, lngs vattenvgarna mot nordvst vilka var farleder nda upp till Tornedalen, samt ver Finska viken upp mot inlandet lngs motsvarande vattenleder samt frn vst ver stersjn bl a frn sdra Skandinavien och kontinenten. Denna invandring trngde upp och in i omrden med tidigare bosttningar, troligast ttlingar till SHG som r en mix av WHG och EHG.
Invandringen d skedde under en tid d innovationer inom metallurgi och jordbruk mjliggjorde en mer permanent bosttning lngre norrut n tidigare samt olika hndelser p eurasiska stppen (nuvarande Ukraina frmst) orsakade en folkvandring in till Europa dr vi kan se i arkeologiskt och genetiskt material att en tidigare befolkning i princip blir helt verkrda av invandrarna.
Hr br nmnas att denna invandring ven pverkar Sibiriska folk d vi vet att ungerskans nrmaste ugriska slktsprk, Khanty, uppstr i Sibirien, och finsk-ugrisktalande sprkgrupper uppstr i boreala zonen. De r allts en del av eurasiska stpp folkens och tempererade zonens folks massiva folkvandring som pverkar hela Europa frn Brittiska arna till ster om Ural, och som ger upphov till de tv stora Europeiska sprkgrupperna, indoeuropeiska och finsk-ugriska sprken.
Hur vet vi detta?
Finsk-ugriska sprk har urgamla lneord frn indoariska sprk, proto-germanska, ur-baltiska som endast kan ha importerats i sprken om dessa folk levt sida vid sida i tusentals r.
N, folkvandringen har ven ftt sibiriska (altaiska) folk i rrelse och en del av dessa har allts hittat till norra skandinaviska halvn ungefr samtidigt som folkvandring sker till Europa, dvs tidig bronslder.
Det som hnder (ngt frenklat) frn Norska kusten och till Kolahalvn, r att en urgammal SHG befolkning fr tillskott av frfder till skandinaver, stersjfinnar och sibirier (det asiatiska). Strsta intrycket blir frn uraliska sprket, de som kommer att bli till samiska folkgrupper blir sprkbytare. De upptar ett uraliskt sprk men behller ven substrata frn ett ldre paleo-europeiskt sprk som troligen talats av SHG. De som vandrat in frn Karelska nset upptar i sin tur samiska folk i sin egna befolkning (hr kommer det asiatiska in i finnar) samtidigt som de trycker dem norrut.

Ledtrdar Yamnaya, Seima-Turbino, Kurgan, SHG, WHG, EHG.

Varsgoda.
Senast redigerad av SuperHardStarCore 2025-02-03 kl. 06:48.
Citera
2025-02-03, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Destbar
Har du ngot belgg fr det? Hur kan du veta nr svensktalande bosatte sig i kustbygderna?
Snarare verkar det vl logiskt att de bott dr s lnge som Skandinaver varit dominante p sjn. Allts potentiellt sedan bronsldern.
Du verkar helt ovetande om finsk bosttnings historia.
Citera
2025-02-04, 13:40
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperHardStarCore
Rent struntprat. Vart fr du detta trams frn? Nr vi talar om sprken p den tiden s frstod de varandra lika gott som t ex de folk som talades norrna sprk. Att dialekter har helt olika ord fr saker och ting r senare utveckling.
Agricola anvnde sig av en dialekt till den frsta ordboken som kom ifrn de frsta estlndska bosttarna som fiskade i forsarna i sra Finland. D han hade kopplingar drifrn. De mycket goda fiskevatten vid havets utlopp var obefolkade till sent och man brjade skapa fiskelger i takt med att isen frsvann och landhjningen skedde. D var redan norra Finland befolkat sedan lnge
Det norra dialekterna "sprken" kom annorstdes ifrn .
Precis som ngon skrev innan s kom de "svenska" sterbottningar mjligen ifrn Norge dr de vandrat lngs lven genom Sverige till sterbotten
Medans Roslagsborna skaffade fiskemarker i dagens Nyland.
En renodlad sterbottning och en Nylandsbor hade inte frsttt varandra helt utan problem.

Att Agricolas frsta finska version av Psaltaren (eller om det var ABCKirja, minns inte riktigt) till den nya riksfinskan som han hittat p sjlv drogs tillbaks trots att den redan var tryckt, beror sannolikt p att det var inte mnga i andra delar i Finland n i Tav(est)land som frstod ett enda ord i den.

Citat:
Nordling har ocks friskt argumenterat fr att
taffwesta inte var tavaster (som man brukar fr-
utstta) utan tav-ester, dvs folk som hade kom-
mit frn Estland och anlagt spridda kolonier vid
norra kusten av Finska viken,
https://litteraturbanken.se/f%C3%B6r...sida/188/etext

Om saker och ting har olika benmningar s gr det ju det till vissa skillnader.
Som svensk s frstr du ju inte Persiska ven om det har samma ursprung en gng fr lnge sedan.

*Edit, la till ett citat
Senast redigerad av Giant Squid 2025-02-04 kl. 14:30.
Citera
2025-02-04, 15:46
Medlem
rdgs avatar
Jaha, den hr trden har ocks ganska snabbt brjat handla om alldeles andra saker n de som rubriken anger. N, det r vl naturens lag.

Citat:
Att Agricolas frsta finska version av Psaltaren (eller om det var ABCKirja, minns inte riktigt) till den nya riksfinskan som han hittat p sjlv drogs tillbaks trots att den redan var tryckt, beror sannolikt p att det var inte mnga i andra delar i Finland n i Tav(est)land som frstod ett enda ord i den.

Det dr skulle jag grna se lite belgg fr.

Citat:
Innnan Agricola skapade riksfinskan s var de lokala dialekterna s olika s man frstod inte varandra ett dugg.

Jag tror att du verdriver med s dr en 500 procent, bste Squiddo. andra sidan var olikheterna mellan dialekterna p exempelvis svensk-norsk-danskt, tyskt och italienskt omrde ocks stora.

Citat:
Samma r med med "svenska" dialekter i svensksprkiga delar av finland bland idag. De har helt olika ord fr saker och ting

ven om man i alla dialekter har egna ord fr saker och ting, tror jag inte att det freligger ngon strre risk fr att utsocknes inte ska begripa sammanhanget. Vad fan r frresten syftet med citationstecknen runt ordet svenska?
Senast redigerad av rdg 2025-02-04 kl. 16:02.
Citera
2025-02-04, 16:07
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Jag har det i ngot verk i mitt bibliotek i mnet som jag kom ver under en rensning av bo Akademis dublettavdelning.
Skulle ta mig en evighet att leta p just detta p order, men det formade min bild av Agricolas historik och ngot jag br med mig
Jag kommer nog damma av allt lite och frska hitta rtt vid tillflle. Jag skickar det till dig direkt isf,.
Men det r ganska omfattande material sammanlagt
Jag fr helt enkelt terkomma i rendet
Annars s sug p karamellen lite.

Jag har inget behov att att sitta och brsta upp mig om vem som r bst p Finsk historia, vill dremot lyfta lite vad det verkar som annat spnnande material. Det rder inget konsensus i detta

Edit.
Man mste ta i beaktande de olika vgorna av invandring till det nuvarande Finland. En del pratar om invandring ifrn bronsldern medan fornfynd finns redan ifrn stenldern
Allts 12000 r sedan i nordstra nuvarande Finland.
Det r inte samma folk sprk eller kultur mssigt som har haft dessa vgor.
Samma gller Sverige.
Under dessa milleniela tiderkningar s har fenomen som isen ppnat och stngt portar fr folkvandringar, eller bara en grupp med nomader som strvar runt.
Nu r det inte helt konstigt att pst att den norska kusten varit isfri under istiden.
Samma fenomen som att de som befolkade de amerikanska kontinenterna gick ver en landmassa vid Berings sund som strax senare blev versvmmad igen.
Jag r intresserad av Beringialandet, som var isfritt, men avskrmat av is sderut, efter att ha haft en ppning under ngot Millenium.
Att Beringia var isfritt ifrn Berings sund via Kolahalvn till Norska kusten r ingen fringe teori lngre.

Allt m hnga ihop dna mssigt, men skillnaden r att invandrande folken ifrn stpperna ifrn Anatolien frde med sig en kulturell revolution, jordbruk, fast boende eld allt vad det innebr i dessa folks mytologier. Och senare tog ver hela planeten.
Men alla andra var nomader innan, och sprkmssigt kopplade till finno ugrier. Framfrallt kulturmmssigt med shamanism osv,.
Senast redigerad av Giant Squid 2025-02-04 kl. 16:37.
Citera
2025-02-04, 16:23
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Jaha, den hr trden har ocks ganska snabbt brjat handla om alldeles andra saker n de som rubriken anger. N, det r vl naturens lag.

Jag tror att du verdriver med s dr en 500 procent, bste Squiddo. andra sidan var olikheterna mellan dialekterna p exempelvis svensk-norsk-danskt, tyskt och italienskt omrde ocks stora.

ven om man i alla dialekter har egna ord fr saker och ting, tror jag inte att det freligger ngon strre risk fr att utsocknes inte ska begripa sammanhanget. Vad fan r frresten syftet med citationstecknen runt ordet svenska?
Lyssna p dialektvktarna ifrn YLEsterbotten s frstr du att man inte ens frstr varandra byarna imellan, man mste d frska kommunicera p ett rikssprk som Hindi i Indien.

Sverige fanns inte p den tiden som dessa dialekter kom till, s att kalla de 'svenska" r en frvrngning.
Svenskans som talas i dessa finska kommuner idag har frsvenskats till allt mer rikssvenska av idag.
Senast redigerad av Giant Squid 2025-02-04 kl. 16:25.
Citera
2025-02-05, 19:55
Medlem
Citat:
Agricola anvnde sig av en dialekt till den frsta ordboken som kom ifrn de frsta estlndska bosttarna som fiskade i forsarna i sra Finland. D han hade kopplingar drifrn. De mycket goda fiskevatten vid havets utlopp var obefolkade till sent och man brjade skapa fiskelger i takt med att isen frsvann och landhjningen skedde. D var redan norra Finland befolkat sedan lnge
Det norra dialekterna "sprken" kom annorstdes ifrn .
Precis som ngon skrev innan s kom de "svenska" sterbottningar mjligen ifrn Norge dr de vandrat lngs lven genom Sverige till sterbotten
Medans Roslagsborna skaffade fiskemarker i dagens Nyland.
En renodlad sterbottning och en Nylandsbor hade inte frsttt varandra helt utan problem.

https://litteraturbanken.se/f%C3%B6r...sida/188/etext

Om saker och ting har olika benmningar s gr det ju det till vissa skillnader.
Som svensk s frstr du ju inte Persiska ven om det har samma ursprung en gng fr lnge sedan.

*Edit, la till ett citat
Jag begriper inte vad dessa egendomliga pstendena har med samernas bosttningshistoria att gra.
Citera
2025-02-08, 13:47
Medlem
Dick Harrison, sa en gng i radion att Kvnerna kom till norra Sverige, innan Samerna vandrade in.
Om s r fallet s tycker jag att det r vldigt tyst om just Kvnernas historia.
Citera
2025-02-08, 13:50
Medlem
VoldemortZelenskyjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Dick Harrison, sa en gng i radion att Kvnerna kom till norra Sverige, innan Samerna vandrade in.
Om s r fallet s tycker jag att det r vldigt tyst om just Kvnernas historia.

Statens historieskrivare ska man ta med en grvskopa salt.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in