Igår, 23:48
Medlem
I Ryssland ställer man om civila industrier till militära i flygande fläng. Jag undrar om vi inte borde göra det också. Blir lite lättare om man kan tvinga industrin att gå över till militär produktion. Nuvarande produktion är helt otillräcklig sett till det faktiska behovet. Jag lite inte längre på att NATO kommer att skydda oss med Trump vid makten. Vi måste se till vårt eget hus. Vore bra också om vi kunde koordinera detta med andra länder som också ligger i farozonen, Finland, Polen och Baltikum tänker jag då främst på. Nu försöker ju Finlands president spela cool för att inte provocera men frågan är om det är en så bra idé egentligen. Liknar eftergiftspolitik enligt mig. Vi borde istället skärpa tonläget men vi saknar resurser att backa upp det med.

Osäker på var detta hör hemma någonstans. Mod får gärna flytta.

Tillägg: Vi borde även börja utveckla kärnvapen. Egentligen borde vi ha påbörjat det redan för länge sedan. Vi har definitivt kapacitet och know how för för att göra det, relativt snabbt också om bara viljan finns.
Senast redigerad av Tillfkonto12 Igår kl. 23:52.
Citera
Igår, 23:56
Medlem
Puttinavas avatar
Med tanke på att ryssen flåsar oss i vänstersidan av nacken och USA (Grönland) i den högra, så egentligen kanske men å andra sidan blir vi även lidande för det så överlag nej. Inte än.
Citera
Idag, 00:01
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
I Ryssland ställer man om civila industrier till militära i flygande fläng. Jag undrar om vi inte borde göra det också. Blir lite lättare om man kan tvinga industrin att gå över till militär produktion. Nuvarande produktion är helt otillräcklig sett till det faktiska behovet. Jag lite inte längre på att NATO kommer att skydda oss med Trump vid makten. Vi måste se till vårt eget hus. Vore bra också om vi kunde koordinera detta med andra länder som också ligger i farozonen, Finland, Polen och Baltikum tänker jag då främst på. Nu försöker ju Finlands president spela cool för att inte provocera men frågan är om det är en så bra idé egentligen. Liknar eftergiftspolitik enligt mig. Vi borde istället skärpa tonläget men vi saknar resurser att backa upp det med.

Tillägg: Vi borde även börja utveckla kärnvapen. Egentligen borde vi ha påbörjat det redan för länge sedan. Vi har definitivt kapacitet och know how för för att göra det, relativt snabbt också om bara viljan finns.

För info, moderatorer flyttar vare sig de ”får” eller ej.

Nej, som svar på din fråga. Vi har inte ens utlyst undantagstillstånd än. Det kommer alltid flera gånger först.
Citera
Idag, 00:16
Medlem
Zaedrewss avatar
Det sista. Nog kärnvapen som skulle behövas i så fall. Vi ser ju på Ukraina. Ryssland i totalt krig med krigsproduktion och hjälp från tom Nordkorea har inte klarat av Ukraina på nu nära 3 år! Konventionellt är de ingen större fara sett som det är. Speciellt inte sedan de slösat redan bort mer än 50% av det de hade sparat från Sovjet-tiden.
Citera
Idag, 00:43
Medlem
Helt onödigt och kasta pengar på, allt detta skrik om ryssen är löjligt dom har inte ens trupper till gå genom västra ukraina dom stannar vid dnipro en lätt gräns och dra västra delen skapar bara problem som dom inte vill ha. Trycker vi i väst på mer regnar lite kärnvapen sen är det slut på allt lägg pengarna på folket istället och återställ diplomatiska ledare inte dessa feminister vi har idag som styr med känslor och noll fakta. Vad som hänt ukraina är upp till dom ska dra in varenda krona skriker om sitt land allt dom behövde göra i fredsavtalen va be nato dra åt skogen hade dom haft 100% om ryssarna sen gått emot detta hade jag stöttat dom fullt ut men som detta har fortgått dags överge iden.
Citera
Idag, 03:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12

Det finns ingen hotbild mot Sverige.
Citera
Idag, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
Det finns ingen hotbild mot Sverige.

Hur tänker du då? I praktiken befinner vi oss redan i ett hybridkrig där Ryssland utför cybersabotage och bedriver påverkan via sociala medier (och Flashback också för den delen) samt har av kablar lite här och där. Hotbilden är rätt tydlig enligt mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in