• 1
  • 2
Idag, 01:49
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo mera faktiskt som en person som blev satt i koma 1990 och vaknade upp 2025 skulle säga fan har ni inte kommit längre! Ni liksom bara tex funderar fortsatt ens om saker som att ta en människa till Mars och sett till AI har ni fan inga robotar ens! Jag är besviken...

För sett till den tiden då. 1997 skulle Skynet vakna upp i Terminator. Allt det där fanns redan. AI och allt med detta "uppfanns" redan på 60-talet. Högst troligen hade man då 1990 mer en uppfattning att saker skulle ske mycket snabbare. För att få någon att haja till för hur kan du samtala tex med en person här som samtidigt är på andra sidan världen får man nu gå tillbaka minst 100 år. Kanske än mera för vi har Jules Verne.

Apropå Terminator är det väl i stort sett bara tidsresandet som inte är på plats ännu, annars finns i princip allt. Jag så en intervju med Integrums dåvarande vd Rickard Brånemark intervjuvas på nyhetsmorgon för några år sedan avseende osseo-integrerade proteser vilket var rätt fascinerande speciellt med tanke på Rickards far bidrag till mänskligheten.

Nu hittar jag inte just det klippet men det handlade om OPRA-systemet och vilka funktioner som skulle kunna integreras i det. I stort sett är det bara fantasin som sätter gränserna så länge man kan hålla en hjärna vid liv vilket kanske inte är så "bara" men har vi proteser som kan förmedla känsel redan idag så...
Citera
Idag, 02:01
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Apropå Terminator är det väl i stort sett bara tidsresandet som inte är på plats ännu, annars finns i princip allt. Jag så en intervju med Integrums dåvarande vd Rickard Brånemark intervjuvas på nyhetsmorgon för några år sedan avseende osseo-integrerade proteser vilket var rätt fascinerande speciellt med tanke på Rickards far bidrag till mänskligheten.

Nu hittar jag inte just det klippet men det handlade om OPRA-systemet och vilka funktioner som skulle kunna integreras i det. I stort sett är det bara fantasin som sätter gränserna så länge man kan hålla en hjärna vid liv vilket kanske inte är så "bara" men har vi proteser som kan förmedla känsel redan idag så...

Inget finns väl egentligen på plats. År 1990 var jag ett barn till programmerare. Hade en Amiga 2000. Uppgradering från C64. Men man programmerade samma skit då sett till detta nya "AI". Spel där frågor ställs och en dator svarar efter inprogrammerade svar. Går du till vänster i detta spel, får du dessa alternativ. Enda skillnaden idag är massiv mer datorkraft i form av minne och HD. Men så många som får pengar av detta med "AI" är det ju bara det. Ett program som men hjälp av minne och HD-utrymme ger svar. Det är inget "AI" av det, inte ens i närheten.

Åtminstone inte hur man tänkte det. Då 1990. AI är ju som orden säger Artificial intelligence. Men det enda idag är mer datorkraft minnas mer är det som är saken. Ingen AI med i saken bara att spelen då blir bättre sett förr att ok du väljer rum B då får du dessa alternativ...
Senast redigerad av Zaedrews Idag kl. 02:07.
Citera
Idag, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Det är skillnad på 1991 och 1999.
1991 hade de flesta inte tillgång till Internet, men 1999 hade det slagit igenom, så Internet är den stora skillnaden mellan de åren.
Nej, man kunde inte streama 1999, men man kunde titta på diverse filmklipp redan då, även om kvaliteten var.....mindre imponerande.
Den absolut största skillnaden mellan 1995 och 2025 bör vara smartphones och möjligheten att vara uppkopplad 24/7.

EDIT: Vill tillägga att i Internets barndom såg man framför sig hur alla skulle få tillgång till väldigt mycket kunskap, men vi missade att även mängden desinformation skulle öka närmast lavinartat.

Håller med. Väldig skillnad på vilket årtal man hoppar in i.

Mp3 och liknande fanns ju i slutet av 90-talet. Egentligen har allt bara flyttat från en stor bulkig stationär dator med liten skärm till mobilen. Och allt har blivit snabbare, bättre upplösning mm. Men principerna är samma. Om man gör en grov dragning. Det kändes dock runt 97-98 som att utvecklingen skedde i raketfart.

Intressant blir ju att rikta tankarna framåt och sia om vad vi har om 20-25 år...
Citera
Idag, 03:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Håller med. Väldig skillnad på vilket årtal man hoppar in i.

Mp3 och liknande fanns ju i slutet av 90-talet. Egentligen har allt bara flyttat från en stor bulkig stationär dator med liten skärm till mobilen. Och allt har blivit snabbare, bättre upplösning mm. Men principerna är samma. Om man gör en grov dragning. Det kändes dock runt 97-98 som att utvecklingen skedde i raketfart.

Intressant blir ju att rikta tankarna framåt och sia om vad vi har om 20-25 år...

Telefonerna lär väl, utom att vara jättesmarta, också vara gigantiska, i stil med en plattskärmsTV!

(Min uppfattning är att telefontekniken nådde sin höjdpunkt runt 2000, då det fanns telefoner knappt större än en cigarettändare! Sedan dess har de bara blivit klumpigare, och behäftade med en massa onödiga funktioner jag inte vill ha!)

Bilarna kommer att bli självkörande, då statistiken en gång klart visat att detta minskar antalet trafikolyckor jämfört med mänsklig förare. Starkt motstånd från facken, men försäkringsbolagen kommer att höja premierna för manuella fordon tills ingen har råd att betala dem!

Främmande språk utgår ur skolans kursplan, då våra AI kan översätta nästan allt nästan perfekt till eller från nästan vilket språk som helst.

Sedelmyntet avskaffas; allt betalas med kort. Som de flesta av oss ju redan gör!

Barnen slipper (äntligen!) traggla med att lära sig arkaiska algoritmer som "liggande stolen" etc. i skolan. Liksom jag slapp lära mig att dra ut kvadrat- och kubikrötter (till skillnad från generationen före mig).

Kött och fisk ransoneras, i ett första steg till 300 resp. 500 gram/vecka och person.

Åtskilliga numera förbjudna, narkotikaklassade ämnen legaliseras, och kan receptfritt köpas via auktoriserade försäljare, som erbjuder kvalitetsgranskade produkter. Härigenom faller gängkriminaliteten dramatiskt!
Citera
Idag, 07:38
Medlem
Hade nog varit bäst att knocka ut personen igen, ingen tid att leva i :P
Citera
Idag, 07:40
Medlem
Lätt..Världen har blivit helt galen efter en 30årig vänsteromställning..Snällhet, moral och etik existerar inte längre..Dog eat dog-world..
Citera
Idag, 07:52
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Tja, jag får väl börja med att ta ned vederbörande på jorden, så att säga, med en rejäl hink kallvatten över alla hens glödande förväntningar. Nej, vi har ännu inte självkörande bilar (fast de tycks vara på väg); vi har inte kolonier på månen eller Mars; vi har inte automatisk medborgarlön, och vi har fortfarande en massa onödiga riksdagsledamöter, fast en enda kunde representera alla sitt partis mandat!

Precis. Jag tänker nästan att en som hoppat från 1990 skulle vara besviken. Mindre och snabbare datorer, har det inte hänt mer?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in