Citat:
Ursprungligen postat av
DurexPlayHeat
Håller med. Väldig skillnad på vilket årtal man hoppar in i.
Mp3 och liknande fanns ju i slutet av 90-talet. Egentligen har allt bara flyttat från en stor bulkig stationär dator med liten skärm till mobilen. Och allt har blivit snabbare, bättre upplösning mm. Men principerna är samma. Om man gör en grov dragning. Det kändes dock runt 97-98 som att utvecklingen skedde i raketfart.
Intressant blir ju att rikta tankarna framåt och sia om vad vi har om 20-25 år...
Telefonerna lär väl, utom att vara jättesmarta, också vara
gigantiska, i stil med en plattskärmsTV!
(Min uppfattning är att telefontekniken nådde sin höjdpunkt runt 2000, då det fanns telefoner knappt större än en cigarettändare! Sedan dess har de bara blivit klumpigare, och behäftade med en massa onödiga funktioner jag inte vill ha!)
Bilarna kommer att bli självkörande, då statistiken en gång klart visat att detta minskar antalet trafikolyckor jämfört med mänsklig förare. Starkt motstånd från facken, men försäkringsbolagen kommer att höja premierna för manuella fordon tills ingen har råd att betala dem!
Främmande språk utgår ur skolans kursplan, då våra AI kan översätta nästan allt nästan perfekt till eller från nästan vilket språk som helst.
Sedelmyntet avskaffas; allt betalas med kort. Som de flesta av oss ju redan gör!
Barnen slipper (
äntligen!) traggla med att lära sig arkaiska algoritmer som "liggande stolen" etc. i skolan. Liksom jag slapp lära mig att dra ut kvadrat- och kubikrötter (till skillnad från generationen före mig).
Kött och fisk ransoneras, i ett första steg till 300 resp. 500 gram/vecka och person.
Åtskilliga numera förbjudna, narkotikaklassade ämnen legaliseras, och kan receptfritt köpas via auktoriserade försäljare, som erbjuder kvalitetsgranskade produkter. Härigenom faller gängkriminaliteten dramatiskt!