• 6
  • 7
2025-02-05, 17:25
Medlem
Chad01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angulus
Obegripligt att fronten är hel om han nu pga plötslig medvetslöshet dammat rakt in i en parkerad lastbil med varningsblinkers som stod så långt ut i vägrenen som möjligt.

På den sträckan får väl inte lastbilar plats helt och hållet vid sidan av höger körfält om det inte var på en särskild ficka.

Rimligare om högra delen på bilen varit intryckt framifrån.

Kan han ha sladdat in lastbilen på tvären?? Men så skulle det väl pratats om väglag och inte sjukdomsfall?

Finns det någon bild från olycksplatsen?

Ja jag tycker också det var jättekonstigt att det inte syntes några skador alls framtill. Någon skrev att det kan varit upprivet på vänstersidan pga att räddningstjänsten klippt upp… men samtidigt var han ju ensam i bilen och det var förarsätet och passagerar på vänstersidan som var helt strimlade och inböcklat… det borde inte heller varit särskilt mycket dimma, var som sagt där 40 minuter efter, men hade varit runtomkring där på småvägar halvtimman innan pch fanns ingen dimma då.

Någon annan frågade om det var en svart audi, jag är jättedålig på bilmärken, men den var väldigt mörk och en ”vanlig” modell. Sån man ser överallt, inte fancy eller mer speciell som typ en land rover eller gmmal volvo utan typ rundad familjebil. Plus att den ju låg vid mitträcket inte ute vid väggrenen… det bar inte särskilt halt heller, gjorde bromstest innan jag körde på motorvägen då det var runt 2 grader
Citera
2025-02-06, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Varför?

Du är ännu en av alla de som tror alldeles för mycket på hjälpsystem.

Autobroms kan göra skillnad i stadstrafik/krypfart, men har en ytterst osäker funktion i högre hastigheter.

Filmsnutt som säger det mesta:

https://youtu.be/6dCHFHhGB8c?si=s6vni4GkJnm-bzSo

Det finns helt enkelt ingen ersättning för att köra som folk: medvetet och anpassat efter förhållandena och med riskerna under övervägande.

Du har tydligen inte upplevt det själv?
För egen del har systemet räddat bilen 3 ggr när vilt sprungit ut framför bilen. Volvo V90 CrossCountry 2017.

Frederik körde senast jag såg honom en Volvo XC90. Vilken bil han förolyckades i vet jag inte.
Citera
2025-02-06, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillen70
Du har tydligen inte upplevt det själv?
För egen del har systemet räddat bilen 3 ggr när vilt sprungit ut framför bilen. Volvo V90 CrossCountry 2017.

Frederik körde senast jag såg honom en Volvo XC90. Vilken bil han förolyckades i vet jag inte.

Fråga dig själv varför du kör på ett sådant vis att ett system tvingas gripa in hela 3 ggr under en begränsad period.
Litar du på systemet? Baserar du din körning på att ett system skall täcka upp för dina misstag?

Jag klippte mitt senaste rådjur på 80-talet.
Alla djur sedan dess har jag lyckats både se och undvika.

Däremot har jag kört lånebil med autobromssystem, och detta lyckades inte se/tolka/agera på en motorcyklist som gjorde ett plötsligt stopp ut mot kanten pga packning som kasat snett.

Jag litar INTE på något system någon annan designat efter sina erfarenheter. Jag kör min bil efter mina erfarenheter och förutsättningar - och tar det fulla ansvaret för det.

Treschow körde DKW. En A4, enligt tråden .
Citera
2025-02-06, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Fråga dig själv varför du kör på ett sådant vis att ett system tvingas gripa in hela 3 ggr under en begränsad period.
Litar du på systemet? Baserar du din körning på att ett system skall täcka upp för dina misstag?

Jag klippte mitt senaste rådjur på 80-talet.
Alla djur sedan dess har jag lyckats både se och undvika.

Däremot har jag kört lånebil med autobromssystem, och detta lyckades inte se/tolka/agera på en motorcyklist som gjorde ett plötsligt stopp ut mot kanten pga packning som kasat snett.

Jag litar INTE på något system någon annan designat efter sina erfarenheter. Jag kör min bil efter mina erfarenheter och förutsättningar - och tar det fulla ansvaret för det.

Treschow körde DKW. En A4, enligt tråden .

Enl tråden ägde han Audi.... hans bolag har ett antal andra fordon. Ingen har bekräftat att det är Audin han körde.

Bor i ett vilttätt område där bla Treschow anordnade stora jakter. Vildsvin, hjort, råddjur. Vildsvin är i stort sett osynliga när du kör på halvljus. Litar inte på att systemet ska rädda mig men faktum är att det gjort det. Djur rör sig och står oftast inte på vägen o väntar på dig. De dyker upp ganska snabbt även när du anpassar hastigheten.
Citera
2025-02-06, 21:07
Medlem
Såg att hans fru Anna har betalningsanmärkning. Hur funkar de då med att driva livet och ett slott .. allt går ju inte genom företagen. Eller? Men vem vet när det gäller godsfolk.. kanske kommer hon inte behöva nyttja något som gör att en upplysning krävs 😌😶
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in