2025-09-01, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fetagamlakommunist
Jadu..

Bra att du säger att det kan jämföras med heroin, för det är det många som inte är medvetna om. Grattis till att du klarar av det med jobb och allt I guess... du får en guldstjärna.
Nog inte du som behöver höra det, men heller inte bra att tala om tunga droger på samma sätt som cannabis (eller kratom för den delen). Var just det sentimentet som resulterade i kratoms kriminalisering.

Skrämselpropaganda är inte bra för det gör att folk inte litar på staten/medierna/skola/whathaveyou när någonting verkligt grovt som detta dyker upp.

På ett politiskt plan så lutar jag åt att avkriminalisera all narkotika, men det är ju bara min personliga åsikt. Att det här är ~30x starkare än morfin med en AT typ 20x värre än kratom (baserat på många tusentals erfarenheter och anekdoter) är ju inget att sticka under stolen med. Vill inte att folk ska ge sig in på någonting som de inte förstår... På ett sätt bättre att folk tar det här än nåt från darkweb som kanske är livsfarligt vem vet
Peace out//legalize kratom

Det är ju dock skrämsel propaganda som förbjudit alla droger , inklusive cannabis . Jag själv dock skulle likställa detta ämne med typ tramadol , heroin är något värre . Har man beroende problematik bör man inte använda det här .
Citera
2025-09-01, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrenzyPreserve
Ingenstans i det citatet påstår jag att de överdriver. Jag erkänner ju till och med att det finns folk som fått problem med substanserna, men det finns också de som inte fått det och som därför är mindre benägna att skriva om det, till skillnad från de som är aktivt hjälpsökande. Det är ett ganska välkänt fenomen (loud minority), och jag uppmanar alla att ta skräckexempel med en nypa salt.

Ja man bör inte lyssna för mkt på vad vissa personer säger . Fins som du säger folk som hanterar olika droger, och folk som inte gör det . Jag själv är som ett levande errowid och mitt liv är ganska normalt.
Citera
2025-09-01, 22:39
Medlem
FrenzyPreserves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fetagamlakommunist
På ett politiskt plan så lutar jag åt att avkriminalisera all narkotika, men det är ju bara min personliga åsikt. Att det här är ~30x starkare än morfin

Du glömmer helt en viktig detalj: morfin är en fullagonist, medan de här två kratomalkaloiderna enbart är partiella, som jag redan nämnt i tråden. Det spelar ingen roll hur mycket du tar, du kommer aldrig uppnå samma receptorokupans på my-opioidreceptorerna (MOR) med någon av dem som med morfin.

En bättre jämförelse vore isåfall mellan dessa alkaloider och buprenorfin, som också är en partiell agonist men "starkare" än morfin (därav de ynka milligramdoserna som används). Precis som dessa alkaloider klassas buprenorfin som en hög-affinitet, låg-effektiv MOR-agonist, vilket innebär att den binder mycket starkt till MOR men endast aktiverar dem delvis.
Senast redigerad av FrenzyPreserve 2025-09-01 kl. 23:01.
Citera
2025-09-01, 22:52
Medlem
Citat:
Du glömmer helt en viktig detalj: morfin är en fullagonist, medan de här två kratomalkaloiderna enbart är partiella, som jag redan nämnt i tråden. Du kommer aldrig kunna uppnå i närheten samma receptorokupans på mu-opioidreceptorerna med någon av dem som du gör med morfin.

En bättre jämförelse vore isåfall mellan dessa alkaloider och buprenorfin, som också är en partiell agonist men "starkare" än morfin (därav de ynka milligramdoserna som används).

Sub är garanterat än bättre jämförelse än heroin .
Citera
2025-09-02, 07:42
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Har någon fått klarhet i lagligheten med att beställa 7-oh från den dära ss-shoppen i Nederländerna?

Går det smidigt, lagligt och finfint eller är det ett lotteri och risk för åtal och husrannsakan?

Det känns som att det borde vara många som köpt och vet läget vid det här laget men det skrivs inte mycket här om personer som fått hem varan och hur smidigt det gick.

Jag är inte beredd att riskera narkotikabrott eller smugglingsbrott...
Citera
2025-09-02, 09:30
Medlem
FrenzyPreserves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frans-Jaeger
Har någon fått klarhet i lagligheten med att beställa 7-oh från den dära ss-shoppen i Nederländerna?

Går det smidigt, lagligt och finfint eller är det ett lotteri och risk för åtal och husrannsakan?

Det känns som att det borde vara många som köpt och vet läget vid det här laget men det skrivs inte mycket här om personer som fått hem varan och hur smidigt det gick.

Det som hittills omfattas av svensk narkotikalagstiftning är enbart mitragynin samt växten Mitragyna speciosa. 1) 7-OH (och även MIT PI) förekommer i praktiken inte naturligt i växten, utan uppstår som en biprodukt när mitragynin oxideras. 2) Den 7-OH och MIT PI som i dag förekommer i tablettform är i regel syntetiskt framställd, snarare än ett extrakt från växten (lite vilseledande att vissa väljer att marknadsföra det som ett extrakt, ja)

Ämnena i sig är därför inte olagliga i Sverige, under förutsättning att produkten inte innehåller spår av mitragynin – något jag varken kan bekräfta eller utesluta då inga laboratorieanalyser publicerats av SS. Det sämsta utfallet är att försändelsen beslagtas och förverkas med stöd av den så kallade 'förstörandelagen', utan några yttligare påföljder.
Senast redigerad av FrenzyPreserve 2025-09-02 kl. 09:44.
Citera
2025-09-02, 13:06
Medlem
insikters avatar
Citat:
Påstår du att jag skulle ha någon anknytning till SS? Kikar du på min kommentarshistorik så ser du att jag längre tillbaka REK:at för AE (fd. KE) under tiden som kratom fortfarande var lagligt. Vet inte riktigt hur jag skulle kunna bevisa motsatsen, men aja. ¯\_(ツ)_/¯

Jag bryr mig faktiskt inte så mycket om du är från SS och gjort ett konto där du ska kunna se trovärdig ut eller om du bara är någon random person som försöker förespråka fördelerna med den här substansen. Det gör varken från eller till för folk kommer falla illa när dom får slut på pengar/får beställningar beslagtagna och när det kommer en kriminalisering och SS har redan tagit det här steget. Jag skulle aldrig försöka höja denna produkten som något positivt för effekten/kostnaden/kommande kriminalisering kommer fucka folk om dom inte redan har ett aktivt opiatmissbruk. Detta är redan något som folk som kan påverka lagstiftningen vet om och tagit intresse i.
Senast redigerad av insikter 2025-09-02 kl. 13:12.
Citera
2025-09-02, 16:41
Medlem
Kontaktade läkemedelsverket och 7-hydroxmitragynin är INTE narkotikaklassat i Sverige idag. Kan dock komma att ändras i framtiden. Så nu vet ni
Citera
2025-09-02, 18:55
Medlem
FrenzyPreserves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insikter
Jag bryr mig faktiskt inte så mycket om du är från SS och gjort ett konto där du ska kunna se trovärdig ut eller om du bara är någon random person som försöker förespråka fördelerna med den här substansen. Det gör varken från eller till för folk kommer falla illa när dom får slut på pengar/får beställningar beslagtagna och när det kommer en kriminalisering och SS har redan tagit det här steget. Jag skulle aldrig försöka höja denna produkten som något positivt för effekten/kostnaden/kommande kriminalisering kommer fucka folk om dom inte redan har ett aktivt opiatmissbruk. Detta är redan något som folk som kan påverka lagstiftningen vet om och tagit intresse i.

Förstår ärligt talat inte vad du vill uppnå här. Jag har redan konstaterat att priset är orimligt, särskilt i jämförelse med vanlig kratom, och att effekten inte var något jag själv fann särskilt tilltalande. Visst finns det personer som fått problem med dessa ämnen, men alla skräckhistorier bör tas med en nypa salt. Däremot finns det folk som kommer att uppskatta de här alkaloiderna, och det går inte att förneka.

Vad man vet om dessa ämnen hittills är att de verkar betydligt säkrare än de flesta opioider. De är partiella agonister och det gör det näst intill omöjligt för dem att orsaka totalt andningsstillestånd. 7-OH kan sänka andningen något mer än Mitragynin. Mitragynin orsakar inte någon påtaglig andningspåverkan alls. De skiljer sig alltså kraftigt från majoriteten av opioider du hittar på gatan eller som vården skriver ut. Tramadol och Buprenorfin är undantag. Till skillnad från Tramadol orsakar de inte heller plötsliga krampanfall, eller åtminstone inte i närheten av samma omfattning.

Om du vill motsäga något av det jag sagt, gör det. Just nu verkar det mest som att du undviker det. Den som står fast vid det hen säger skulle inte hålla på så, och det du skriver tillför inget till diskussionen.
Senast redigerad av FrenzyPreserve 2025-09-02 kl. 19:09.
Citera
2025-09-02, 19:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lingonsvenne
Kontaktade läkemedelsverket och 7-hydroxmitragynin är INTE narkotikaklassat i Sverige idag. Kan dock komma att ändras i framtiden. Så nu vet ni

"Trust me bro"

Jag känner mig helt övertygad nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Frans-Jaeger

Ta och avvakta några veckor, inga problem. Det kommer dröja tills 2026 innan dessa substanser blir klassade om de nu faktiskt är helt lagliga.
Citera
2025-09-02, 19:45
Medlem
FrenzyPreserves avatar
Citat:
Förstår ärligt talat inte vad du vill uppnå här. Jag har redan konstaterat att priset är orimligt, särskilt i jämförelse med vanlig kratom, och att effekten inte var något jag själv fann särskilt tilltalande. Visst finns det personer som fått problem med dessa ämnen, men alla skräckhistorier bör tas med en nypa salt. Däremot finns det folk som kommer att uppskatta de här alkaloiderna, och det går inte att förneka.

Vad man vet om dessa ämnen hittills är att de verkar betydligt säkrare än de flesta opioider. De är partiella agonister och det gör det näst intill omöjligt för dem att orsaka totalt andningsstillestånd. 7-OH kan sänka andningen något mer än Mitragynin. Mitragynin orsakar inte någon påtaglig andningspåverkan alls. De skiljer sig alltså kraftigt från majoriteten av opioider du hittar på gatan eller som vården skriver ut. Tramadol och Buprenorfin är undantag. Till skillnad från Tramadol orsakar de inte heller plötsliga krampanfall, eller åtminstone inte i närheten av samma omfattning.

Om du vill motsäga något av det jag sagt, gör det. Just nu verkar det mest som att du undviker det. Den som står fast vid det hen säger skulle inte hålla på så, och det du skriver tillför inget till diskussionen.

En sak jag vill tillägga är att jag mycket hellre hade sett Mitragynin förbli lagligt än att de här alkaloiderna florerar på marknaden. Mitragynin har endast milda opioidliknande effekter (låg emax), är betydligt säkrare och påverkar flera andra receptorer i betydande grad, bland annat dopaminreceptor D2 (DRD2), serotoninreceptor 2A (5-HT2A), adenosinreceptor 2A (A2A) som fungerar likt koffein, kappa-opioidreceptorn (KOR) och flera subtyper av alfa-adrenoreceptorerna.

Att Mitragynin inte främst är en opioid bekräftas i en djurstudie där det generaliserades till Lofexidin, en α2R-agonist lik Klonidin, snarare än till Morfin.

7-OJH och MIT PI är selektiva för my-opioidreceptorn, men 7-OH har även en viss svag effekt på KOR.

Jag hade alla dagar i veckan slutat utforska andra droger om det hade betytt att äcklet Forssmed inte hade tagit vår kära medicinalväxt ifrån oss.
Citera
2025-09-02, 20:25
Medlem
insikters avatar
Citat:
Till skillnad från Tramadol orsakar de inte heller plötsliga krampanfall, eller åtminstone inte i närheten av samma omfattning.

Det är bra att mister konstaterar att 7-oh är bra som inte ger plötsliga krampanfall. Måste vara säkrare än vanligt Kratompulver som i större doser orsakar plötsliga krampanfall. Du kan tycka att man ska ta personliga historier och rop på hjälp i aktiva situationer med en nypa salt. Vet inte vad incitamentet skulle vara för personer att dra sådana och hitta på massa grejer. Men FrenzyPreserve som konstaterar att man inte får plötsliga krampanfall av 7-oh (helt fantastiskt hur man kan vara så självsäker och fel på samma gång) och använder sofistikerade begrepp som partial och full antagonist trots att ALL information tyder på att detta är en oerhört mycket mer potent substans än Kratom.. tycker alla borde känna sig manade att pröva denna fantastiska substans efter hur hårt du ägt mig i denna diskussion.
Senast redigerad av insikter 2025-09-02 kl. 20:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in