Citat:
Ursprungligen postat av
Knattarna
Under Lagerbäck var vi ju väldigt bortskämda med bland annat Zlatan, Henke, Ljungberg och Källström. Källström var ändå startspelare i ett lag som dominerade i Ligue 1 och var uppe och nosade på de tre stora anser jag. Mellberg var hyfsat tung också. Många andra utlandsproffs också på hyfsad nivå.
Men under Hamrén föll ju allt i spillror och Zlatan var den enda tunga pjäsen. Även under Janne saknade vi de där tunga profilerna även om lagbygget fungerade. Det kändes aldrig som det riktigt lossnade för Forsberg eller Ekdal.
Men idag dundrade Elanga in 3 assist i Premier League och han är ändå ett av de svagare svenska utlandsproffsen idag. En galen tanke. Åtminstone Isak, Gyökeres och Kulusevski står högre i kurs. Även Hien är uppe och nosar. Många bubblare bakom dem också.
Ta EM 2004 till exempel, ett år då många anser att vi peakade rent kvalitetsmässigt. Har vi en bättre spelartrupp nu än då? Om nej, har vi åtminstone fler tunga profiler nu än under Lagerbäck-eran?
Under EM 2004 var vi sjukt bra minns den som igår, ett av mina finaste EM-minnen med Sverige. I landslagstråden har jag några gånger jämfört vår nuvarande trupp med den tidens EM-trupp.
Isak, Gyökeres och Kulusevski i all ära men tycker ändå inte riktigt de slår Zlatan-Henke-Ljungberg.
Zlatan var riktigt bra, Ljungberg hade nyss gått obesegrad i PL med sitt Arsenal och var en stor del i det och Henke hade gjort det extremt bra i Celtic och skrev på för Barcelona mitt under EMet 2004.
Gyökeres har hittills "bara" pangat in en massa mål i ett portugisiskt storlag, Isak har gjort det extremt bra i ett relativt stort lag i världens tuffaste liga men står fortfarande titellös och Kulusevski är kanske den bäste i ett rätt så knackigt Tottenham. Ska dessa officiellt "gå om" Zlatan-Henke-Ljungberg måste i alla fall två av dessa byta upp sig till större klubbar och ev vinna nån titel. Henke vann t.ex. Champions League senare med sitt Barcelona och stod för två assist i finalen.
Så om vi jämför denna trio spelare från respektive upplaga anno 2004 och 2025 så var 2004-trion något mer klar enligt mig.
Tittar vi sen vidare på 2004-truppen har vi ett par andra tongivande spelare som Mellberg, Lucic, Isaksson, Källström och Chippen osv...Kanske att vi hade ett mer sammansvetsat lag men pratar vi råtalang tror jag inte den slår 2025-upplagan med H.Larsson, Bergvall, Ayari osv.
Ett mer komplett lag 2004 vs ett pågående bygge med mer råtalang 2025 är min åsikt.