• 1
  • 2
Igår, 11:22
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Under Lagerbäck var vi ju väldigt bortskämda med bland annat Zlatan, Henke, Ljungberg och Källström. Källström var ändå startspelare i ett lag som dominerade i Ligue 1 och var uppe och nosade på de tre stora anser jag. Mellberg var hyfsat tung också. Många andra utlandsproffs också på hyfsad nivå.
Källström var aldrig i närheten av Zlatan Ljungberg och Henke. Ingen aning om varför du nämer honom i det sammanhanget. Han var inte ordinarie 2004 och direkt usel 2006. Har svårt att ens ranka Källström som en top 10 spelare för Sverige de åren. Däremot kan Mellberg nämnas bland trion för sin insatts i EM 2004 då han var en av Sveriges bästa spelade.

Citat:
Men under Hamrén föll ju allt i spillror och Zlatan var den enda tunga pjäsen. Även under Janne saknade vi de där tunga profilerna även om lagbygget fungerade. Det kändes aldrig som det riktigt lossnade för Forsberg eller Ekdal.
Ekdal var aldrig en internationel toppspelare. Forsberg hade större potential i landslaget men led av ett svagt defensivt mittfält.

Citat:
Ta EM 2004 till exempel, ett år då många anser att vi peakade rent kvalitetsmässigt. Har vi en bättre spelartrupp nu än då? Om nej, har vi åtminstone fler tunga profiler nu än under Lagerbäck-eran?
Nej, både profilerna och laget som helhet har inte visat sig bättre eller större än 04 laget. Däremot har de sin chans. Kvalgruppen till VM 2026 är svag med Schweiz som förstaseedat lag. Vinner de gruppen och tar sig till Semifinal i VM har de tillräckligt med kött för att rankas högre.
Citera
Igår, 11:35
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vackertsvin...
Jag håller med om att hypen över 04-laget är överdriven. Jag var på plats mot Bulgarien och minnesbilden är att Sverige slet enormt första 15-20 min men att målen därefter började trilla in mot ett svagt Bulgarien. Mot Italien är Sverige utspelade första halvlek men lyckas med en forcering som faktiskt hade kunna innebära vinst i slutändan. I den avgörande matchen mot Danmark är danskarna bättre under långa stunder men de slutade ju som bekant att spela. Den bästa matchen för Sverige i EM-2004 är nog mot Nederländerna som Sverige förtjänade att vinna.

Jag tycker ju att 94-laget också är överskattat med en enkel lottning i ett generations-växlings-VM. Den stora sorgen är 02-laget som förtjänade ett bättre öde än att åka ut mot Senegal.
Håller till stor del med gällande 94 och 04 lagen. Man skall däremot komma ihåg att Sverige vann en svårt VM kval grupp med Frankrike, Österrike och Bulgarien.

02-laget borde vunnit mot Senegal men var egentligen rätt skadeskjutet utan Ljungberg och Patrik Andersson. Med en frisk Ljungberg hade Sverige antagligen tagit Turkiets brons i den turneringen.

Sedan tycker jag Sveriges bästa lag någonsin var EM kval laget 00. Utan alla skador (i synnerhet Schwarz) är det egentligen enda laget Sverige har haft som varit starkt nog att vinna ett mästerskap. Schwarz - Ljungberg tycker jag var en bättre mittfältsduo än Schwarz-Thern , Schwarz-Brolin eller Thern -Brolin som vi spelade 92-94.
Citera
Idag, 06:46
Medlem
Sedan 2016 har väl Sverige försökt spela mer som ett lag sedan Zlatan och många andra slutade. Sett till spelarmaterial har det ju fungerat bra, fram tills nyligen då Sverige inte har något bra anfallsspel och ett mediokert försvar, men framförallt saknar glöden.

Att jämföra med 2004 är ett stort skämt. Då hade Sverige närmast ett dream team. 2006 var också bra, men jag tycker vi underpresterade hela turneringen.

Men det finns en härlig charm med lagbygget efter Zlatan-eran. Höjdpunkten var när Ola Toivonen gjorde det där sjuka segermålet mot Frankrike på stopptid. Jag skrek av lycka. Jag saknar lite av den viljan i dagens landslag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in