2025-02-02, 12:31
Medlem
Det finns vl inte s mycket konsumentprodukter frn USA som folk har rd med. Visst de har en massa varumrken. Apple, Cocacola, Tesla, Ford osv. Men tillverkas de i USA? En stor del av internet r amerikanska bolag, men de brukar vara "skyddade" med lokala bolag som str fr "produktioner".
Tex Google, Microsoft, Amazon. Det r dr man fr bst utvxling d srkostnaden r mycket liten och vinsterna enorma.
Citera
2025-02-02, 13:04
Medlem
1 & 3
Citera
2025-02-02, 13:08
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Vad kper vanligt folk egentligen som gynnar Usa?? Som man kan sluta kpa fr att straffa Usa?

McDonalds? Varje restaurang i Sverige betalar vl en andel av sin vinst till huvudkontoret i Usa?
Coca Cola? Fanta? Sprite?
Oreo kakor?
iPhone?

Vad jag menar r, det r vl inte srskilt mycket vardags produkter vi kper frn Usa egentligen?

Missminner jag mig inte s drar Sverige in ca 2200 miljarder p skatter s det r mycket pengar
Citera
2025-02-02, 13:13
Medlem
IQ60s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Efter alla skriverier om Trumps tullar som snart kommer drabba ven Europa s r jag lite intresserad av hur svennebanan generellt tnker om detta.

Syftet med trden r INTE att skriva vad som r rtt eller fel utan att bertta istllet hur ni tnker gra.
Jag kr p alternativ 1, d det mest effektiva sttet att sl tillbaka mot Trumps tullar r att inte kpa amerikanska produkter verhuvudtaget eller ens beska USA som turist.

Jag var p Systembolaget igr och brjade min bojkott av amerikanska viner, l och Whisky.
Taxi bokade jag frra veckan med tillgget "Ingen Tesla" och det fungerade faktiskt, det kom en Mercedes istllet

Hur gr ni, vlj ett av alternativen nedan

1. Kper absolut inget som r mrkt med texten "Made in USA"
2. Kper produkter som r tillverkade av amerikanska fretag s lnge som dom r tillverkade utanfr USA.
3. Kper inte produkter som r kopplade till amerikanska fretag oavsett var dom r tillverkade.
4. Kper mer av produkter mrkta med texten "Made in USA"
5. Bryr mig inte och fortstter kpa det jag vill
6. Eget frslag som inte omfattas av ovanstende alternativ
7. Jag kommer fortstta kpa prisvrda produkter.
Om Trumpen fixar tullar frn EU kommer EU svara med samma tullar tillbaka och d blir Amerikanska varor dyrare.
Jag minns nr Ericson fortfarande var The Shit. Grnshandeln mellan Sverige-Norge blomstrade p Ericsontelefoner d dessa (Made in China) var billigare iNorge n Sverige.
Citera
2025-02-02, 13:15
Medlem
Baisianuss avatar
Alternativ fem, bryr mig inte om vrldspolitik utan kper vad jag vill. Jag valde samma sak nr det skulle bojkottas Marabou och jag valde samma sak nr det skulle bojkottas israeliska apelsiner. Bojkotter r trams, srskilt nr det handlar om sm skitlnder som Sverige. Den svenska marknaden r minimal i alla avseenden och inget svenskar gr blir ngon skillnad i verklighet. Bojkottande av ditten och datten r allts helt meningslst och bara ett stt fr vnstervridna typer att godhetssignalera d bojkottandet r en typisk vnsternhandling. Jag deltar inte i kollektivism.
Citera
2025-02-02, 13:15
Medlem
IQ60s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Det finns vl inte s mycket konsumentprodukter frn USA som folk har rd med. Visst de har en massa varumrken. Apple, Cocacola, Tesla, Ford osv. Men tillverkas de i USA? En stor del av internet r amerikanska bolag, men de brukar vara "skyddade" med lokala bolag som str fr "produktioner".
Tex Google, Microsoft, Amazon. Det r dr man fr bst utvxling d srkostnaden r mycket liten och vinsterna enorma.
Stmmer.
Det enda som r Amerikansk med Appleprodukter r stmpeln. Allt annat r Kinesiskt och Colan tillverkas p licens i Sverige.
Citera
2025-02-02, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Efter alla skriverier om Trumps tullar som snart kommer drabba ven Europa s r jag lite intresserad av hur svennebanan generellt tnker om detta.

Syftet med trden r INTE att skriva vad som r rtt eller fel utan att bertta istllet hur ni tnker gra.
Jag kr p alternativ 1, d det mest effektiva sttet att sl tillbaka mot Trumps tullar r att inte kpa amerikanska produkter verhuvudtaget eller ens beska USA som turist.

Jag var p Systembolaget igr och brjade min bojkott av amerikanska viner, l och Whisky.
Taxi bokade jag frra veckan med tillgget "Ingen Tesla" och det fungerade faktiskt, det kom en Mercedes istllet

Hur gr ni, vlj ett av alternativen nedan

1. Kper absolut inget som r mrkt med texten "Made in USA"
2. Kper produkter som r tillverkade av amerikanska fretag s lnge som dom r tillverkade utanfr USA.
3. Kper inte produkter som r kopplade till amerikanska fretag oavsett var dom r tillverkade.
4. Kper mer av produkter mrkta med texten "Made in USA"
5. Bryr mig inte och fortstter kpa det jag vill
6. Eget frslag som inte omfattas av ovanstende alternativ

Jag r nog mer p linjen att jag r normalt ute efter kvalitet till ok pris, har aldrig funderat ver USA, kan du lista ngra vanliga varor som kommer frn USA. Jag tror allt jag kper normalt kommer frn andra delar av vrlden n USA
Citera
2025-02-02, 13:44
Medlem
Onanikrems avatar
Kr nog p no: 5. Skiter i vilket.
Men kper nog mikroskopiskt lite som r made in USA, lite bildelar och Mc-delar p sin hjd.

Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Amerikansk alkohol har alltid varit vedervrdigt.. Speciellt whisky och l..
Instmmer 100%

ter aldrig p donken, dricker nstan aldrig lsk och d speciellt inte Cola/Pepsi/Fanta osv.
Mjligen jordntter kan vara frn USA men d inga amerikanska mrken givetvis men kan vara odlade dr.
Har givetvis ingen Iphone!
Citera
2025-02-02, 14:07
Medlem
Gugugagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Kr nog p no: 5. Skiter i vilket.
Men kper nog mikroskopiskt lite som r made in USA, lite bildelar och Mc-delar p sin hjd.

Instmmer 100%

ter aldrig p donken, dricker nstan aldrig lsk och d speciellt inte Cola/Pepsi/Fanta osv.
Mjligen jordntter kan vara frn USA men d inga amerikanska mrken givetvis men kan vara odlade dr.
Har givetvis ingen Iphone!
Dell/HP dator har du sklart inte eller NVIDIA grafikkort, eller AMD-processor.
Citera
2025-02-02, 14:12
Medlem
doncroces avatar
Ska ni bojkotta USA, mste ni brja med internet, internet r en amerikansk uppfinning och kontrolleras fortfarande av amerikanska fretag och intressen. Bde flashbacks servrar och din hemmadator r full av amerikanska komponeneter, och alla paket mellan dig och flashback passerar massa routrar och switchar som r amerikanska. Att lista alla amerikanska internet tjnster som anvnds skulle ta hela dagen.

Anvnd er nya vunna tid att istllet frska hitta en ny dator som inte har ngoting alls frn USA, det r ganska svrt, speciellt som Intel, AMD, Nvidia, Qualcomm r amerikanska bolag, men det finns kinesiska alternativ.

Brja betala med cash, alla betalsystem gs av USA.

Sluta med smartphones, Android och Apple r vldigt amerikanska bolag.

Bojkotta Hollwyood, Netflix och all annan skit underhllning frn USA, det gller amerikansk musik ocks, spelar dom Swift p radion, byt station.
Senast redigerad av doncroce 2025-02-02 kl. 14:17.
Citera
2025-02-02, 14:15
Medlem
ReijoHervonens avatar
Tycker inte det finns s mycket amerikanska produkter som jag skulle kpa annars heller. Apple, Tesla, McDonalds och Coca-Cola klarar jag mig utan. Vad finns det mer? Finns ju en del mjukvara dock, vet inte hur det ska g att undvika.
Citera
2025-02-02, 14:17
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Ska vi bojkotta USA, mste vi bojkotta internet, internet r en amerikansk uppfinning och kontrolleras fortfarande av amerikanska fretag och intressen. Bde flashbacks servrar och din hemmadator r full av amerikanska komponeneter, och alla paket mellan dig och flashback passerar massa routrar och switchar som r amerikanska. Att lista alla amerikanska internet tjnster som anvnds skulle ta hela dagen.

Anvnd din nya vunna tid att istllet frska hitta en ny dator som inte har ngoting alls frn USA, det r ganska svrt, speciellt som Intel, AMD, Nvidia, Qualcomm r amerikanska bolag, men det finns kinesiska alternativ.

Brja betala med cash, alla betalsystem gs av USA.

Sluta med smartphones, Android och Apple r vldigt amerikanska bolag.

Bojkotta Hollwyood, Netflix och all annan skit underhllning frn USA, det gller amerikansk musik ocks, spelar dom Swift p radion, byt station.
Rtt mrkligt sett att resonera. Varfr skulle man behva bojkotta precis allt? Det rcker om importen frn USA minskar och Europeiska fretag gynnas. Det r p tiden att globalismen skrotas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in