• 1
  • 2
2025-02-02, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Hur gör man det dock? Jag är inte stressad för något i skrivande stund som tex ekonomi, jobb etc. Men ändå så tycker kroppen att det är dags att andas onormalt snabbt och vara stressad.

Motion tycker jag är överskattat för att motverka sånt här, fungerar inte på mig iaf. Jag körde en riktig holmgång till pass i simhallen med bröstsim och bastu efteråt men jag kände mig precis lika stressad när jag kom ut från hallen.

Det är du som tillåter kroppen att agera så.
En gång i tiden var du ju inte sådan som du beskriver, det är något du byggt upp över tid.

Det låter som att du inte har full kunskap om meditation, skaffa dig bättre sådan så kan du få bättre resultat som leder till det du vill.
Citera
2025-02-02, 14:18
Moderator
Maviels avatar
Ja, det funkar. Men inte när du redan är megastressad och högt upp i nivå. Det tar också tid att lära sig det. Det hjälper mig att hålla mig på en lägre nivå så att jag inte hamnar där uppe. Det är så att säga mer en underhållsbehandling för mig.

Du behöver hitta den varianten som funkar för dig - yoga kan vara ett bra sätt att få kroppen att klara av meditation och exempelvis yin yogan kombinerar yoga och meditation.
Citera
2025-02-02, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Hur gör man det dock? Jag är inte stressad för något i skrivande stund som tex ekonomi, jobb etc. Men ändå så tycker kroppen att det är dags att andas onormalt snabbt och vara stressad.

Motion tycker jag är överskattat för att motverka sånt här, fungerar inte på mig iaf. Jag körde en riktig holmgång till pass i simhallen med bröstsim och bastu efteråt men jag kände mig precis lika stressad när jag kom ut från hallen.

Du behöver röra på dig regelbundet för att få effekt.

Då kommer du dessutom få väldigt bra effekt.
Citera
2025-02-02, 16:39
Medlem
particulum1s avatar
Jag har viss erfarenhet.

Anledningen till att du inte lyckas orsaka ett tillstånd av frid eller lugn är att för att det finns ett begär efter det. Detta orsakar en utmanande dynamik, eftersom begär vanligtvis försvinner först när de tillfredsställs.

Ett exempel: Ett begär efter mat -> konsumtion av mat = ett tillfredsställt begär.

Lugn och frid fungerar dock annorlunda. Frid är inte något du kan söka efter eller konsumera, som att äta mat för att tillfredsställa hunger. Frid är snarare ett tillstånd som uppstår i frånvaron av begär. Paradoxalt nog hindrar begäret efter frid dess framväxt, och att hålla fast vid detta begär gör det ännu svårare att nå tillståndet av frid.

Föreställ dig att inre frid är som en stilla sjö. Begäret att uppleva denna stillhet är som att kasta stenar i vattnet—det orsakar rörelser och krusningar som hindrar sjön från att bli spegelblank.

För att lugnet ska kunna manifesteras måste du släppa begäret efter det. Endast då kan sjön inom dig bli stilla och fridfull.
Citera
2025-02-02, 17:19
Medlem
Korta och ärliga svaret om meditation är nej.

För många år sedan gick jag hos en traumapsykolog när jag var ung tonåring. Hon tyckte att jag skulle "meditera" bland annat men jag ville mest skrika och drömma till henne på käften.

Idag, x-antal år senare har jag bättre strategier för att stressa ner.

Vad gäller andningsövningar så kan det funka, men ofta märker jag knappt själv när jag är nära att börja hyperventilera. Min man är däremot observant och hjälper mig att komma till rätta med andningen.
Citera
2025-02-02, 21:56
Medlem
Malawi-Golds avatar
Det är klart att det fungerar.

Annars kan du ju testa att börja röka brass när det är lite att göra i taxin, ta en holk mellan körningarna, det är meditativt och avslappnade. (Att inhalera, hålla inne röken, och sen andas ut.. Är också en form av andningsövning!)
Citera
2025-02-09, 21:19
Medlem
Fungerat för mig men det kom inte gratis. Har i princip mediterat dagligen sedan 2002.

Extremt mycket stress var anledningen till att jag började. Kört en kombination av andingsmeditation och energiarbete. Runt 1-2 timmar varje pass. Mediterar mindre dom senaste åren då resultaten är permanenta.

I början kunde jag sitta max 5 minuter, som typ alla som provar, men med tiden så blev det enklare. Nu när jag sitter idag så är det intressant att observera mitt eget sinne. Jag kan skifta från att sinnet är upptaget av tankar till ett stilla sinne på några minuter. Kan även skifta mitt mentala tillstånd i det dagliga livet.

För mig har det varit det svåraste och mest givande jag gett mig in på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in