2025-02-02, 21:55
Medlem
Hej!

Köpte en begagnad MacBook Air, från 2013 visade det sig (macOS Big Sur på den nu), det stod -15 i annonsen och jag kollade inte innan. Tänkte köpa först och testa sen och nu har jag stött på patrull.

Behöver macOS Monterey eller nyare, finns det någon som helst möjlighet att få ner det till denna dator.
Den säger att Big Sur 11.7.10 är det nyaste möjliga, men kan man komma runt det (på ett relativt enkelt sätt)?

Jag gissar att jag får sälja denna igen och köpa en nyare, men lite trist då den skulle duga gott om den bara var kompatibel med Citrix Workspace for Mac, eller kan man tanka ner en gammal Citrix-variant istället?
Jag gissar att det inte är kompatibelt där jag behöver den iofs.

Nån som kan sånt här?
Senast redigerad av Cooltrayne 2025-02-02 kl. 22:08.
Citera
2025-02-02, 22:44
Medlem
sommarlovs avatar
Du får nöja dig med macOS 10.15 Catalina, som slutade supportas 2022.

Ett dyrt felköp, gör inga bankärenden eller privat mail på den datorn.

https://www.macworld.com/article/673...y-mac-run.html
Citera
2025-02-02, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Hej!

Köpte en begagnad MacBook Air, från 2013 visade det sig (macOS Big Sur på den nu), det stod -15 i annonsen och jag kollade inte innan. Tänkte köpa först och testa sen och nu har jag stött på patrull.

Behöver macOS Monterey eller nyare, finns det någon som helst möjlighet att få ner det till denna dator.
Den säger att Big Sur 11.7.10 är det nyaste möjliga, men kan man komma runt det (på ett relativt enkelt sätt)?

Jag gissar att jag får sälja denna igen och köpa en nyare, men lite trist då den skulle duga gott om den bara var kompatibel med Citrix Workspace for Mac, eller kan man tanka ner en gammal Citrix-variant istället?

Nån som kan sånt här?

Finns lite att läsa om detta om du googlar lite på ”how install new MacOS on unsupported Mac”

Här ett par citat

Citat:
There are two tools I use to trick and old Mac into running newer OSes. For Catalina and earlier, the DOSDUDE1 patcher lets you run modern macOS on older hardware. For newer versions, the OpenCore Legacy Patcher (OCLP) does a great job. It’s not trivial to do and may have problems, but I am running Ventura on a 2012 MacBook thanks to OCLP.

Citat:

Yes, you can install a new operating system on an old Mac, but there are a few important considerations:

1. Compatibility: Check if the new OS you want to install is compatible with your Mac model. Apple provides a list of supported devices for each macOS version on their website.

2. Backup Data: Before proceeding, back up your data using Time Machine or another backup method to prevent data loss.

3.Creating Installation Media: If you're installing a new version of macOS, you can create a bootable USB drive using the macOS installer. For older Macs, you may need to download an older version of macOS from the App Store or Apple’s website.

4. Installation Process:
- Restart your Mac and hold down the Option (⌥) key to access the boot menu.
- Select the bootable installation media.
- Follow the on-screen instructions to install the new OS.

5. Performance: Keep in mind that older Macs may not run newer operating systems as smoothly as they do with the original OS they came with. Performance may vary based on hardware specifications.

6. Alternative OS: If you want to install a non-macOS operating system (like Linux), check for compatibility and follow specific installation instructions for that OS

Make sure to research the specific OS you want to install for any additional requirements or steps.

Citera
2025-02-02, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Du får nöja dig med macOS 10.15 Catalina, som slutade supportas 2022.

Ett dyrt felköp, gör inga bankärenden eller privat mail på den datorn.

https://www.macworld.com/article/673...y-mac-run.html

Nja, jag pröjsade inte ens 1500kr, så dyrt var det verkligen inte.

Big Sur borde väl ha kommit efter Catalina?
Citera
2025-02-03, 00:06
Medlem
Sleepysuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Hej!

Nån som kan sånt här?
Här finns en tutorial som visar hur du installerar den senaste versionen av macOS på äldre modeller:

Citat:
Installing macOS Sequoia on a 15 Year Old MacBook!

Samma tillvägagångssätt kan även appliceras på tidigare versioner.
Citera
2025-02-03, 00:11
Medlem
TinFoilHats avatar
OpenCore Legacy Patcher

GLHF!

Edit: Fan, pucktvåa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto