2025-02-03, 07:21
Medlem
Europeiska tyckare spår alltid att Trump ska förstöra USA och att allt kommer att bli sämre men precis som förra gången lär USA:s ekonomi gå som tåget medan Europa fortfarande brottas med recession på grund av woke politiker som satsar alla pengar på invandring och "grön omställning".
Citera
2025-02-03, 07:31
Medlem
Wow! Först: Tack till er som skriver i detta forum! Till skillnad från så många andra trådar skriver ni tänkvärda saker, inte bara gläfsande och trams!

Mina egna 5c:
- Fentanyl och andra droger: Knarket flödar in i USA eftersom det finns efterfrågan där. Stängda gränser leder nog till att priset på drogerna går upp, inte att folk slutar använda dem. Narkotikan är förödande för USA, men om Trump ville ha stopp för droganvändningen borde han försöka ändra den egna befolkningen, t.ex. genom någon nationell väckelse eller religiös vinkling.

- Statsskulden: Jag anser att den amerikanska statsskulden är ett icke-problem. Så länge som rådande världsordning gäller kan USA när som helst betala av sin statsskuld genom att trycka nya dollar. Varenda cent av skulden är nämligen i dollar. (Det vore inte populärt, eftersom det skulle leda till massiv inflation, men det är inte ett statsfinansiellt problem, bara ett politiskt problem).
Eftersom lösningen är så impopulär så fortsätter man nog som tidigare. Tills det en dag i framtiden brister, men det kan vara långt bort!

- Migrationen: Absolut ett problem! Som Trump gör rätt i att angripa. Men sjukdomen är så långt gången så ingreppen måste nog bli mycket, mycket, mycket kraftigare än vad som hittills föreslagits.

- Tullarna: Jag tror han kommer ångra detta bittert!

Trump kan ju inte bli återvald, så han behöver inte fundera framåt.
Personligen tror jag att Trump är senil redan vid installationen, det bara inte syns lika tydligt som för Biden. Men tänk på att när mandatperioden är över kommer Trump vara lika gammal som Biden är idag.
Ganska otäck tanke!

Slutklämmen: Vare sig Trump är bra eller dålig för USA så får ameriaknerna vad de förtjänar och vad de valt. För oss andra: Tja, livet är föränderligt, så det är bara att anpassa sig till den nya verkligheten. Precis som med Corona, med Putin, med klimatförändringarna.
Citera
2025-02-03, 07:45
Medlem
Han pratade om importskatt innan valet också: "'tarifs' is the most beautiful word in the English language".

Jag misstänker att han kortsiktigt vill ha ner arbetslösheten och långsiktigt bygga upp den amerikanska industrin för att göra dem mindre beroende av andra länder. Detta kräver dock inhemsk brytning och förädling av råmaterial, därför är han nu på grönland. Jag tror faktiskt inte han förväntar sig få gröndland, utan han vill ha rättigheter för genomfart samt att borra där och stationera trupper. Han går in högt och sänker sen succesivt sina krav som den förhandlare han är.

Att ha höga skatter och vara otydlig med om man försvarar andra sätter honom dessutom i en mycket bra förhandlingsposition. "Gör du X så sänker/tar vi bort skatten", "gör du Y så har du mitt nedskrivna stöd om Ryssen kommer".

Man kan tycka illa om Trump, och han för sig onekligen illa. Han är dock inte dum och vet precis vad han gör här. Grejen är att han dessutom vinner på att föra sig illa, vilket svenska politiker nu börja få upp ögonen för. Redan Hitler och Mussolini (nu jämför jag inte Trump med dem) visste att för att vinna i den nya formen av demokrati ska man vända sig till pöbeln med pathos, inte til eliten/de bildade med logos.
Senast redigerad av Aktionspotential 2025-02-03 kl. 07:47.
Citera
2025-02-03, 07:54
Medlem
Landssorg i Kanada: Slutar sälja alkohol från USA.
Kommer många flytta till USA nu så de kan fortsätta dricka Budweiser och Jack Daniel's?

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/ut...2947dea9e&ei=7
Senast redigerad av scaryfoot 2025-02-03 kl. 07:56.
Citera
2025-02-03, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refugen
Europeiska tyckare spår alltid att Trump ska förstöra USA och att allt kommer att bli sämre men precis som förra gången lär USA:s ekonomi gå som tåget medan Europa fortfarande brottas med recession på grund av woke politiker som satsar alla pengar på invandring och "grön omställning".
Europa är de verkliga förlorarna som inte fattat att vi blir mer och mer irrelevanta i takt med att världshandeln ökar och Kina/Indien blir rikare. Redan nu kämpar tyska bilindustrin. Vi behöver inhemsk produktion och en gnutta protektionism för att kunna behålla den position vi har idag. Automation funkar bara tills de andra kommer ikapp oss.

Grundproblem idag är egentligen att "vi" fått hybris och lajvar federationen från star trek. Vi ska sprida demokrati och välstånd och om 200 år kommer hela världen vara enad och lycklig. I verkligheten kommer Kina, Indien och delar av Afrika ha 20X mer makt än hela EU och de flesta där känner inte samma samhörighet med oss.

Vårt enda hopp långsiktigt om inget drastiskt förändras snart är just USA. De ser också till sina egna intressen men vi kan fortsätta agera vassaler eller kanske rent av assimileras utan våld. Därför tycker jag faktiskt att Sverige har gjort helt rätt med Nato, även om det känns jobbigt att behöva överge sin självständighet i allt större utsträckning.
Citera
2025-02-03, 07:59
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktionspotential
Han pratade om importskatt innan valet också: "'tarifs' is the most beautiful word in the English language".

Jag misstänker att han kortsiktigt vill ha ner arbetslösheten och långsiktigt bygga upp den amerikanska industrin för att göra dem mindre beroende av andra länder. Detta kräver dock inhemsk brytning och förädling av råmaterial, därför är han nu på grönland. Jag tror faktiskt inte han förväntar sig få gröndland, utan han vill ha rättigheter för genomfart samt att borra där och stationera trupper. Han går in högt och sänker sen succesivt sina krav som den förhandlare han är.

Att ha höga skatter och vara otydlig med om man försvarar andra sätter honom dessutom i en mycket bra förhandlingsposition. "Gör du X så sänker/tar vi bort skatten", "gör du Y så har du mitt nedskrivna stöd om Ryssen kommer".

Man kan tycka illa om Trump, och han för sig onekligen illa. Han är dock inte dum och vet precis vad han gör här. Grejen är att han dessutom vinner på att föra sig illa, vilket svenska politiker nu börja få upp ögonen för. Redan Hitler och Mussolini (nu jämför jag inte Trump med dem) visste att för att vinna i den nya formen av demokrati ska man vända sig till pöbeln med pathos, inte til eliten/de bildade med logos.

Det är möjligt att Trump vet vad han gör men han vet nog knappast hur det hela slutar. Det är problemet. I den meningen vet han inte ett dugg om vad han gör.
Citera
2025-02-03, 08:00
Medlem
mikkelbergs avatar
Dollarn, världens valuta fortfarande, made in the usa.
Citera
2025-02-03, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Det är möjligt att Trump vet vad han gör men han vet nog knappast hur det hela slutar. Det är problemet. I den meningen vet han inte ett dugg om vad han gör.
Så är det ju, ingen känner till framtiden.
Citera
2025-02-03, 08:05
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktionspotential
Så är det ju, ingen känner till framtiden.

I synnerhet inte med så många osäkra kort som Trump spelar med. Mängder av ekonomer sågar Trumps tullar längs med fotknölarna för de anser att det bara kan komma skit ut av detta. Vem har rätt? Trump vill ha ett superstarkt USA även om det sker på bekostnad av alla andra inklusive vännskapligt sinnade länder och partners. Är det bra?
Senast redigerad av Comitium 2025-02-03 kl. 08:08.
Citera
2025-02-03, 08:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaryfoot
Landssorg i Kanada: Slutar sälja alkohol från USA.
Kommer många flytta till USA nu så de kan fortsätta dricka Budweiser och Jack Daniel's?

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/ut...2947dea9e&ei=7
Snarare tvärtom, en patriotisk protest sveper över Kanada efter att Trump lagt extrema tullar och gaggat om Kanada som 51a delstaten.

NHLs och basketligans publik har buat ut USAs nationalsång, varor märks made in Canada och blå protestkepsar går som smör i solsken.

Kanada kokar: Burop, blå kepsar och rensade hyllor
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...rensade-hyllor

Kanadensiska fans buar ut Trumptullar

"Hockeysupportrar i Ottawa och Vancouver har ljudligt buat ut den amerikanska nationalsången inför matcherna i NHL. Och basketfans i Toronto i NBA har stämt in."
https://www.expressen.se/sport/baske...t-trumptullar/
Citera
2025-02-03, 08:17
Medlem
Tullen betalas alltså av konsumenterna. Inhemska producenter kan tjäna lite på det och utländska kan förlora lite.

Om detta är svårt att förstå så är man kanske i fel forum.

Ingen, som inte är galen, inför hastigt 25% tull mot ett höginkomstland som Kanada för att Inhemska företag ska utvecklas. Då gör man det så klart gradvis så att supply chain hänger med.

Om det verkligen införs så har han tappat det totalt.
Citera
2025-02-03, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Tullen betalas alltså av konsumenterna. Inhemska producenter kan tjäna lite på det och utländska kan förlora lite.

Om detta är svårt att förstå så är man kanske i fel forum.

Ingen, som inte är galen, inför hastigt 25% tull mot ett höginkomstland som Kanada för att Inhemska företag ska utvecklas. Då gör man det så klart gradvis så att supply chain hänger med.

Om det verkligen införs så har han tappat det totalt.

Jag trodde faktiskt inte att han skulle kunna bli president igen. Ur led är tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in