• 2
  • 3
2025-02-07, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Senast jag gjorde en provkörning så var det en tur på parkeringen som erbjöds. Man fick inte åka utanför grinden.

Någon handlare som saknade saluvagnslicenser (grön skylt att hänga på)?

Låter oseriöst, hade inte handlat där.
Citera
2025-02-07, 22:50
Medlem
Hur skulle det gå till om stället ö h t inte ens Har en lyft och om den närmsta stationen med lyft ligger ett par timmars körning ifrån? Det är faktiskt inte särskilt vanligt att mackar erbjuder den möjligheten. Någon skrev att ta med domkraft, pallbockar, etc. Lägg av. Vem i hela fridens namn står och pallar upp en bil på en p-plats någonstans under en provkörning? Realistiskt vore att be att få se den upphissad på plats eller helt enkelt ligga och kräla med en ficklampa på marken. Glenning sade en gång i ett gammalt avsnitt att man ska ha på sig oömma kläder i samband med ett bilköp av just den anledningen. Bra tips, även om kanske 1 på 1000, 10 000 eller 100 000 ens tänker på det. Man måste ju veta vad som är relevant att titta efter också. Ytrost t.ex. betyder ingenting. Det är tjocka balkar som kan ta decennier att rosta igenom, och jag tvivlar på att en bilhandlare går med på att en ev. köpare slår med hammare eller ägnar timmar åt att gå igenom bilen med förstoringsglas.
Senast redigerad av Centurion77 2025-02-07 kl. 22:53.
Citera
2025-02-08, 00:54
Medlem
Generalanderssons avatar
Man måste lära sig att var proffsig INNAN man handlar bil, och en valig Karlsson på taket fattar inte det.
Senast redigerad av Generalandersson 2025-02-08 kl. 00:56.
Citera
2025-02-08, 10:44
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Någon handlare som saknade saluvagnslicenser (grön skylt att hänga på)?

Låter oseriöst, hade inte handlat där.

Nej de hade en annan bortförklaring.
Till bilen ingick bara sommardäck. Och detta var på den del av vinterhalvåret då man inte får köra utan vinterdäck på allmän väg.

Men senare när jag skulle hämta den fick jag ju då ändå köpa vinterdäck av dem, som dom satte på.

Så jag misstänker att det bara handlade om att de ville kunna ta 3000 kr för ett par begagnade vinterdäck, som förmodligen ingick tillsammans med bilen när den förre ägaren bytte in den.
Citera
2025-02-08, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Nej de hade en annan bortförklaring.
Till bilen ingick bara sommardäck. Och detta var på den del av vinterhalvåret då man inte får köra utan vinterdäck på allmän väg.

Med saluvagnsskylt får man köra med sommardäck även när det är vinterväglag.

Källa:

Citat:
Om du kör med stöd av saluvagnslicens (grön registreringsskylt) den kortaste, lämpligaste vägen från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal eller liknande till en annan sådan plats, lokal eller garage. Med saluvagnslicens får fordon även köras vid demonstration eller försäljning.

https://www.transportstyrelsen.se/vinterdack
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in