Citat:
Ursprungligen postat av
Turbulentxxx
Har själv ganska bra erfarenheter av ordningsvakter. Kanske bara beror på om man sköter sig eller inte.
Det är tyvärr inte sant. Det spelar ingen roll om du beter dig eller inte. Jag har befunnit mig i kroglivet cirka tre gånger/vecka i snart 10 års tid och den uppfattning som jag och väldigt många andra som befinner sig i stockholms uteliv har är att ordningsvakter är den mest egotrippade maktgalna yrkesgrupp vi har i hela samhället. Jag har sett fler ordningsvakter misshandla oskyldiga än jag kan minnas. Många ordningsvakter tar till våld så fort de hamnar i en argumentation.
Det exemplet jag minns tydligast är ett tillfälle då en 2 meter ordningsvakt på lätt över 120kg puttade en försvarslös full kvinna (hon var absolut inte trevlig och argumenterade högljutt men var på inget sätt våldsam) i bröstet for no reason så att hon slog bakhuvudet i asfalten. Dvs han borde åtalats för mordförsök, men självklart var han kvar på stället när jag var där veckan efter.
Ordningsvakter gör lite vad fan de vill då det oftast inte leder till några kännbara konsekvenser. Deras utbildning är på två veckor och sedan har de enligt lag rätt att använda våld. Det är ett jävla skämtyrke