2025-02-03, 21:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
För den som kan sin 1900-talshistoria så är detta oerhört intressant.

Det som Trump och Musk nu sysslar med liknar inte så lite perioden under vårvintern 1933 i Berlin, där alla institutioner som man kunde komma åt monterades ner, med mer eller mindre tvivelaktiga metoder. Plötsligt var bollen bara i rullning och ostoppbar, och utan att man riktig visste vad som hade hänt så var Tyskland förvandlad till en diktatur.

Den som inte ser likheterna i det som nu sker i Washington är djupt okunnig eller förblindad.
Ang Musk kan du nog hoppa drygt ett årtionde bakåt, han förefaller vara en fascinerad fascist.
Mussolini var också besatt av romarriket och diktatur.
Citera
2025-02-03, 21:47
Medlem
Sublinguals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
För den som kan sin 1900-talshistoria så är detta oerhört intressant.

Det som Trump och Musk nu sysslar med liknar inte så lite perioden under vårvintern 1933 i Berlin, där alla institutioner som man kunde komma åt monterades ner, med mer eller mindre tvivelaktiga metoder. Plötsligt var bollen bara i rullning och ostoppbar, och utan att man riktig visste vad som hade hänt så var Tyskland förvandlad till en diktatur.

Den som inte ser likheterna i det som nu sker i Washington är djupt okunnig eller förblindad.

Oh yes, Trump centraliserar allt större makt till sig själv. Frågsn är hur långt han kommer kunna gå innan någon stoppar honom eller om han hinner få så mycket makt att han blir ostoppbar.

Länge leve kung Trump!
Citera
2025-02-03, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Lite ny info om en av personerna som jobbade där: David Lebryk, som satt på posten sedan 1989. Han fick alltså sparken på plats och ställe efter 36 år i tjänst för att han gjorde sitt jobb (förklarade för DOGE-gubbarna att de inte hade rätt security clearance för intrånget).

Det är lätt att sitta tillbakalutade och njuta om ni gillar när auktoritära makter går fram som en ångvält mot andra, men en vacker dag är det ni som står där med ett moraliskt dilemma framför er vilket slutar med att ni får bära hundhuvudet då man står i den totalitära ledarens väg.

Känner du samma obehag när polisen äntligen fångar seriemördaren i slutscenen av en krimi-film? Fan, jag skulle också kunna bli fångad. Eller?
Citera
2025-02-03, 21:49
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Du ska inte förklara ett dugg.
Jag ska däremot förklara för dig.
Du kom med uppgift från 2 januari.
Jag kom med senaste nytt om hur Tesla rasat i Sverige och Norge.

Mellan dessa datum har Musk heilat, dragit unkna naziskämt och promotat högerextrema AfD med ett ordval som förintelseförnekare har.
Dess innan har han betett sig som ett diplomatisk rövhål mot ledande politiker i Europa och vurmat om högerextrema.

Skulle tippa att det påverkar synen på oligarken.
Likt att han har manfall ang annonsörer på X och försöker stämma på löpande band.

Att han sen har orgier inom DOGE bevakas garanterat och mitt stalltips är att det förbättrar inte bilden inför nästa check.

Gå in på den här länken och kontrollera hur många bilar Tesla sålde i december 2024.
https://mobilitysweden.se/statistik/...registreringar

Välj el som drivmedel.

Jämför gärna med andra månader.

Tror du får ditt svar på varför siffrorna ser sämre ut i just januari.
Så här går journalistik till.

Din dumma jävel..
Citera
2025-02-03, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag tror de inte tänkt speciellt mycket. Jag tror Elon har gjort väldigt olagliga saker och går fram som en bulldozer för att förstöra så mycket bevis som möjligt innan ett åtal hinner färdigställas.

Fast vad spelar åtal för roll när en president som Biden kan benåda?
Citera
2025-02-03, 21:50
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Känner du samma obehag när polisen äntligen fångar seriemördaren i slutscenen av en krimi-film? Fan, jag skulle också kunna bli fångad. Eller?

Sluta tramsa. Det här var en trotjänare som bara gjorde sitt jobb och fick se en position han haft i 36 år gå upp i rök för att din husgud Elon blev sur och skvallrade till Trump som såg till att han fick sparken.

Om du har något bevis för att han som fick sparken var likt en ond seriemördare så får du gärna producera källa på det tack.
Citera
2025-02-03, 21:50
Medlem
Undrar om DoD och deras failade audits år efter år kan drabbas av något liknande.

Dom kommer nog inte ge sig för lite hot om polis bara.

Men kongressen har efterfrågat vart alla pengar går, får inga bra svar, så.

https://breakingdefense.com/2024/11/...grade-by-2028/
Citera
2025-02-03, 21:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Gå in på den här länken och kontrollera hur många bilar Tesla sålde i december 2024.
https://mobilitysweden.se/statistik/...registreringar

Välj el som drivmedel.

Jämför gärna med andra månader.

Tror du får ditt svar på varför siffrorna ser sämre ut i just januari.
Så här går journalistik till.

Din dumma jävel..
Nice try.
Tesla har tappat.

Teslas registreringar i januari minskade med 44 % jämfört med föregående år i Sverige

Norges registreringar minskade med 38 % jämfört med föregående år

Undersökning visar hur Tesla skadats av Musk

(..) trots en kraftigt ökande total efterfrågan på bilar i de två länderna."
Citera
2025-02-03, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Sluta tramsa. Det här var en trotjänare som bara gjorde sitt jobb och fick se en position han haft i 36 år gå upp i rök för att din husgud Elon blev sur och skvallrade till Trump som såg till att han fick sparken.

Om du har något bevis för att han som fick sparken var likt en ond seriemördare så får du gärna producera källa på det tack.

"Jag gjorde bara mitt jobb". Tror inte den kommer att hjälpa alla, men vi får se.
Citera
2025-02-03, 21:55
Medlem
swimmingpools avatar
Vilken jävla snåljåp!
Citera
2025-02-03, 21:57
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
"Jag gjorde bara mitt jobb". Tror inte den kommer att hjälpa alla, men vi får se.

Varken du eller jag har en aning om snubben som fick foten är bra eller dålig. Det vi vet är att han fick foten enbart för att Elon blev sur. Tänk att slita hela sitt liv på en och samma arbetsplats, sen råkar man stå ivägen för en Bondskurk och då blir det godnatt på ett dygn.
Citera
2025-02-03, 21:59
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:

Min tolkning av sådana som du, som sitter och runkar till bilder av Trump och Musk:
- Ni är på ett eller annat sätt utstötta eller misslyckade individer.
- Sannolikt något av ung isolerad incel, bitter medelålders man, eller äldre ensam man
- Ni har "inget att förlora" utan tycker det är häftigt med Stark ledare Trump

Sorgligt är det. Exakt samma klientel som främst lockades till NSDAP. Där fick de någon form av "samhörighet".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in