2025-02-03, 18:37
Medlem
Automatiserade biltvättar finns det och de är ganska dåliga. Det man skulle vilja ha är en grundlig avspolning av underredet med högtryckstvätt. Så man blir av med salt och skit.

En robot som gör det jobbet måste vara småsaker att bygga med dagens teknik. Det handlar om att föra ett munstycke för högtryckspolning i tre dimensioner och att det är rätt tryck på rätt ställe. Kanske att munstycket måste vinklas i upp till 120 grader från lodlinjen på några ställen för att komma åt överallt.

En standardiserad fil för hur munstycket ska åka under bilen och vilket tryck som ska vara på olika ställen kan tillhandahållas från fabrikant.

Bra eller dålig idé?
Citera
2025-02-03, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
Automatiserade biltvättar finns det och de är ganska dåliga. Det man skulle vilja ha är en grundlig avspolning av underredet med högtryckstvätt. Så man blir av med salt och skit.

En robot som gör det jobbet måste vara småsaker att bygga med dagens teknik. Det handlar om att föra ett munstycke för högtryckspolning i tre dimensioner och att det är rätt tryck på rätt ställe. Kanske att munstycket måste vinklas i upp till 120 grader från lodlinjen på några ställen för att komma åt överallt.

En standardiserad fil för hur munstycket ska åka under bilen och vilket tryck som ska vara på olika ställen kan tillhandahållas från fabrikant.

Bra eller dålig idé?

Varför ska jag som ägare en Volvo-biltvätt (antar typ Bilia), dela med mig av denna info till.... Subarus biltvätt? Då åker ju alla mina presumtiva biltvättkunder DIT istället, för de är ju kanske lite billigare.
Det är bekymret. Chansen att biltillverkarna kommer att dela med sig av denna info är ju i praktiken obefintlig... Återstår då att oberoende biltvätt tar fram denna data och bygger en sådan tvätt. Och då kommer Tesla och stämmer för utnyttjande av deras intellektuella egendom eller nåt.

Annars så. Visst! Go for it.
Citera
2025-02-03, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Varför ska jag som ägare en Volvo-biltvätt (antar typ Bilia), dela med mig av denna info till.... Subarus biltvätt? Då åker ju alla mina presumtiva biltvättkunder DIT istället, för de är ju kanske lite billigare.
Det är bekymret. Chansen att biltillverkarna kommer att dela med sig av denna info är ju i praktiken obefintlig... Återstår då att oberoende biltvätt tar fram denna data och bygger en sådan tvätt. Och då kommer Tesla och stämmer för utnyttjande av deras intellektuella egendom eller nåt.

Annars så. Visst! Go for it.

Det jag tänkte att det borde vara en standarduppgift ungefär som man lämnar ifrån sig vilken olja det ska vara i växellådan och lämpligt tändstiftsgap.
Citera
2025-02-03, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
Det jag tänkte att det borde vara en standarduppgift ungefär som man lämnar ifrån sig vilken olja det ska vara i växellådan och lämpligt tändstiftsgap.

Jo, jag hajjar. Men "vilket tryck som ska vara på olika ställen kan tillhandahållas från fabrikant." kommer inte att funka säger den pessimistiska jag... Tror inte de ens skulle dela med sig av en 3D-karta över underredet frivilligt. Eller ens ett suddigt foto om de kunde vägra. Helst skulle du inte ens få sätta dig i bilen, för det sänker handhandsvärdet när Den Officiella Återförsäljaren (TM) ska sälja din bil till nästa offer (för nån annan får inte sälja den, om de får bestämma)...

Men jag är inte postivt lagd, som sagt.
Citera
2025-02-03, 21:44
Medlem
https://gordetmedrw.se/sv/products/underredstvatt

Finns många liknade då kan du göra det själv. Anledningen till att biltvättar undviker att spola för mycket på underredet är att det kan krypa in vatten där det inte ska vara och förstöra saker, speciellt om bilen är lite äldre och kanske har något litet rosthål.
Citera
2025-02-04, 09:09
Medlem
Tanken är god, men man ska helst undvika att tvätta underredet med högtryck på vintern eftersom det kan tryckas in vatten i skarvar i bottenplattan. Vatten som kan spränga fogarna när vattnet fryser till is.
Citera
2025-02-04, 09:40
Medlem
zoombos avatar
Jag funderade på nåt liknande redan för 10-15 år sen, om biltvätten läser av regskylten och då ser vilken bil det handlar om så kan både borstar och munstycken vinklas och optimeras för exakt den modellen. Jag menar, bilens geometri är ju inga affärshemligheter direkt och att skapa ett optimalt program för varje enskild modell vore ganska enkelt genomförbart. Annars skulle man även kunna tänka sig en konstruktion där bilen först scannas men det kan nog bli betydligt dyrare.

Jag bjuder på denna idé, herrar biltvättstillverkare. Kan skicka mitt kontonummer som PM om ni uppskattar affärsidén.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in