Citat:
Ursprungligen postat av
Perkulatorkaffe
Automatiserade biltvättar finns det och de är ganska dåliga. Det man skulle vilja ha är en grundlig avspolning av underredet med högtryckstvätt. Så man blir av med salt och skit.
En robot som gör det jobbet måste vara småsaker att bygga med dagens teknik. Det handlar om att föra ett munstycke för högtryckspolning i tre dimensioner och att det är rätt tryck på rätt ställe. Kanske att munstycket måste vinklas i upp till 120 grader från lodlinjen på några ställen för att komma åt överallt.
En standardiserad fil för hur munstycket ska åka under bilen och vilket tryck som ska vara på olika ställen kan tillhandahållas från fabrikant.
Bra eller dålig idé?
Varför ska jag som ägare en Volvo-biltvätt (antar typ Bilia), dela med mig av denna info till.... Subarus biltvätt? Då åker ju alla mina presumtiva biltvättkunder DIT istället, för de är ju kanske lite billigare.
Det är bekymret. Chansen att biltillverkarna kommer att dela med sig av denna info är ju i praktiken obefintlig... Återstår då att oberoende biltvätt tar fram denna data och bygger en sådan tvätt. Och då kommer Tesla och stämmer för utnyttjande av deras intellektuella egendom eller nåt.
Annars så. Visst! Go for it.