• 3
  • 4
2025-02-03, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paradispolisen
Backade in i en annan bil häromdagen och det var med min killes bil så han blev jätteirriterad på mig. Det blev ett litet märke på båda bilarna. Har funderat lite, har ändå haft körkort i typ 15 år, men känns inte som att jag utvecklas i min bilkörning. Min kille säger att jag seriöst borde ta körlektioner igen för han tycker att jag är så dålig på att köra. Jag kör bil regelbundet så varför blir jag aldrig bättre? Hur blir jag bättre på att köra bil?

Självklar Trolltråd...

Men i v f Det gäller att göra rätt övningar
Citera
2025-02-03, 23:21
Medlem
Min fru var ett exempel som en som inte kan köra manuellt växlad bil. Höll på att bli tokig när jag åkte med nån gång. Oftast fylleskjuts. Men häärregud. Köpte en automatväxlad till henne. Och då blev det lite bättre.
Men ingen backkamera på den bilen. "- jag ser ändå" säger hon.
Men hittills har det gått bra. Har föreslagit ny bil men det vill hon inte höra talas om. Men den hon har nu har handsfree på mobilen och det klarar hon. Alltid något.
V40 2016. Lågmilare.
Citera
2025-02-04, 00:16
Medlem
Citat:
Backade in i en annan bil häromdagen och det var med min killes bil så han blev jätteirriterad på mig. Det blev ett litet märke på båda bilarna. Har funderat lite, har ändå haft körkort i typ 15 år, men känns inte som att jag utvecklas i min bilkörning. Min kille säger att jag seriöst borde ta körlektioner igen för han tycker att jag är så dålig på att köra. Jag kör bil regelbundet så varför blir jag aldrig bättre? Hur blir jag bättre på att köra bil?

Du är inte ensam, kvinnor har generellt sämre rumsuppfattning än män och är betydligt oftare inblandade i sådana här typer av småolyckor. Vet ett flertal kvinnor som inte kan backa utan hjälp (släp är bara att glömma) eller inte kan köra in i ett garage för det är för svårt med bara 10 cm bredare port.

Det är bara så det är. Män tar istället större risker och är inblandade i fler allvarliga olyckor, för det är så vi är skapta genetiskt.

Det du får lära sig är att ta hjälp eller gå ut och kolla om du är osäker.
Citera
2025-02-04, 06:36
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
En teori så god som någon annan.

De flesta av oss killar ger oss gärna ut på någon tom parkering och sladdar omkring på nätterna, i varje fall i yngre dagar.
Det är inte bara kul, utan ger också en ökad känsla för bilen.
Citera
2025-02-04, 07:35
Medlem
Charlie-Whites avatar
Du är förmodligen kvinna, och där har du svaret.
Citera
2025-02-04, 07:42
Medlem
Om du inte blivit bättre efter 15 år är det nog kört. Du kan öppna dörren när du backar och titta så ser du bättre.
Citera
2025-02-04, 08:30
Medlem
Citat:

Du behöver ha en uppfattning om bilens dimensioner som någon skrev. Hur långt bak går den, var slutar hörnen och sidorna, hur långt framför motorhuven sträcker sig bilen. Sidorna är lättast att öva med hjälp av vägrenen. Kör nära och kolla sidospegeln var du har kanten.

I övrigt är planera a och o. Ska du parkera överblickar du området först så du vet var du har saker. Sen är det bara saker i rörelse som kan ställa till problem. Detta är särskilt sant om du ska backa. Kollar hur utrymmet ser ut först.

Inte konstigare än när man ska svänga och byta fil egentligen. Man tittar först och agerar efteråt.
Citera
2025-02-05, 17:39
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Om du inte blivit bättre efter 15 år är det nog kört. Du kan öppna dörren när du backar och titta så ser du bättre.

Livsfarlig manöver.
Hur många dörrar har kvaddats av att de tagit tag i nåt bredvid och blivit som dragspel.
Detta föreslår du en kvinna som har dålig koll.
Citera
2025-02-05, 17:43
Medlem
MrMarios avatar
Citat:

Impulsivitet?
Att backa utan att titta verkar vara lathet och impulsivitet. Det är alltså personlighetsdrag som gör att du inte blir bättre.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in