2025-02-03, 19:32
Medlem
McCarthy01s avatar
Är själv 47 och har välbevarat hår och hårfärg, men för många 40+-män verkar det mer eller mindre ses som ett "helgerån", då man efter 40 förväntas ha tunnare hår eller ha grånat. Är det avundsjuka eller bara en "allmän" syn på hur man förväntas se ut efter 40?`
Citera
2025-02-03, 19:36
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag fick mina första grå när jag var 15 år och har sen jag var 45 mer eller mindre varit helt grå, har inga problem alls med det. Är straxt över 50 nu.
Har allt hår kvar så inga tunna fläckar.
Citera
2025-02-03, 19:40
Medlem
HighTechJunkies avatar
Skulle snarare tro att det handlar om din egen självcentrerade världsbild. Ingen går och retar sig, eller beundrar ditt hårfäste eller hårfärg. Att vara allt för fåfäng och narcissistisk sticker dock säkert i ögonen på en del men något "brott" är det ju inte.
Citera
2025-02-03, 19:56
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Motsatsen är mer sann, jag fick gråa hår i 20-års åldern och det sågs som att jag blivit gubbe.
Citera
2025-02-03, 20:01
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HighTechJunkie
Skulle snarare tro att det handlar om din egen självcentrerade världsbild. Ingen går och retar sig, eller beundrar ditt hårfäste eller hårfärg. Att vara allt för fåfäng och narcissistisk sticker dock säkert i ögonen på en del men något "brott" är det ju inte.

Är varken särskilt fåfäng eller narcissistisk, men har upptäckt stora skillnader i folk i min ålder, då en del ser ut som "de alltid gjort" medan andra ser avsevärt äldre ut. Tänker att det kan ha en hel del med ens mindset att göra, hur gammal eller ung man upplever sig själv vara.
Citera
2025-02-03, 20:37
Medlem
KeligKapybaras avatar
Ja, det är lite som att se ung ut som kvinna. Ser själv mycket ung ut och alla häpnar. Självklart är det avundsjuka.
Citera
2025-02-03, 20:50
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Är själv 47 och har välbevarat hår och hårfärg, men för många 40+-män verkar det mer eller mindre ses som ett "helgerån", då man efter 40 förväntas ha tunnare hår eller ha grånat. Är det avundsjuka eller bara en "allmän" syn på hur man förväntas se ut efter 40?`

Inget brott. Njut så länge det varar.

Jag är 43 och den enda frissan som ser okej ut på mig är rakad skalle.
Citera
2025-02-03, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01

Hur märker du att det 'mer eller mindre ses som ett "helgerån"'? Min situation var väl liknande i den åldern, och känner inte igen det alls. Folk kommenterade ibland att jag såg väldigt ung ut för min ålder, men mer vad det inte. Ett knappt decennium senare har jag fortfarande en tjock kalufs men med allt fler gråa hår vid tinningarna. Var glad så länge det varar!
Citera
2025-02-03, 21:45
Medlem
DoktorNos avatar
Är 60 och har mestadels brunt hår, några gråa strån finns. Hittade mitt första gråa strå strax före 50. Har dessutom en tjock kalufs, det växer som ogräs och jag är mycket nöjd att inte ha någon nån kal fläck, högt hårfäste i pannan eller andra tecken på begynnande flint.

Det kanske är ärftligt, farsan blev 80 och hade samma frisyr när han dog som när jag var liten, även om det mesta blev grått på honom de sista åren.

Det har aldrig hänt att jag upplevt att någon varit arg eller avundsjuk på mitt hår. Ingen har sagt nåt om det i alla fall. Det har dock hänt några gånger att en del trott att jag var ca 10 år yngre än vad jag är.
Citera
2025-02-03, 23:23
Medlem
BillFuckingMurrays avatar
Tänk att "starta" en tråd utan citattecken?
Är det är ett brott, eller ett "brott"? Nej?
Det är inte ett "brott".
Citera
2025-02-04, 09:19
Medlem
Loreias avatar
Tror det är avundsjuka från andra män. Min man har väldigt tjockt hår och hårfästet är samma som när han var yngre, ett antal silvriga hår men då han är blond blir det mest som diskreta slingor. Hör ofta hur han får kommentarer från manliga vänner och kollegor om att "snart blir du tunnhårig", "om något år blir du också nästan skallig" osv osv...

Det börjar bli lite löjligt då det sker ganska ofta, samt vissa återkommer med sina kommenterar trots att man berättat att ingen i hans släkt blivit skallig eller ens tunnhårig på varken hans mammas eller pappas sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in