• 4
  • 5
2025-02-07, 08:22
Medlem
Men har folk minskat ned på sina inköp av juice då? Det borde väl vara så men vet någon om hur mycket det minskat? En del vill ju betala det men några måste ju ha minskat ned på skiten.
Citera
Igår, 22:26
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Jag köper numera bara juice när jag är förkyld, så för min del har inköpen minskat. Det beror dock på min diet, framför priset.
Citera
Igår, 22:35
Medlem
Citrus greening, eller gula drakens sjuka på svenska, är en växtsjukdom som tar död på citrusväxter. Citrus greening är den största orsaken till de minskade produktionsvolymer av apelsiner som gjort att priserna skjutit i höjden.

Sjukdomen har ökat dramatiskt på sistone, skriver Livsmedelsföretagen i ett pressmeddelande. Något som kan orsaka stora problem för svenska livsmedelsföretag som producerar och säljer apelsinjuice.

”Bristen gör att det tyvärr kommer att ha en stor påverkan på tillgången på apelsinjuice i butikerna”, säger Magnus Berndtsson, ordförande för Svenska juiceföreningen och vd för Eckes Granini Sverige

Citrus greening
Är en obotlig bakteriesjukdom som kan spridas i apelsinodlingar via två olika insekter.

Gör frukterna bittra och att de slutar mogna. De blir gröna, missformade och ej lämpliga för försäljning.

Citrusträd som drabbas av sjukdomen dör vanligtvis inom några år.

(Källa: Livsmedelsföretagen)
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...cehyllor-hotar
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här