• 1
  • 2
2025-02-07, 12:43
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Sluta sprid skrönor och annan skit som i bästa fall bara är hörsägen…

Mekaniker ute på verkstäder, oavsett auktoriserade eller inte, har vanligen kass koll på vad bilar eller komponenter i dessa har utvecklats för, då de extremt sällan har någon nära kontakt med de som faktiskt utvecklat grejorna de jobbar med.

Det rullar massvis med dylika bilar i världen som gått mycket längre än 25000 mil, och fortfarande rullar på utan större problem.

Dock är det sant att vissa modeller och generationer av TFSI-motorn haft en högre andel problem av mer eller mindre allvarlig art. Det gäller dock inte alla TFSI-motorer rakt av

Menar du att min väns erfarenhet av nämnda motor och vederbörandes samtal med mekaniker är en skröna? Håll käften jävla näsa. Jag har själv inget investerat i vare sig AUDI, tråden eller TS. TS ställer en fråga, jag skriver vad jag hört från 100% säker källa. Jag har ingen lust att skriva de faktiska omständigheterna eller vilka turer denne hade med VAG och riskera att outa mig, men ovanstående var kontentan av de turerna. Jag kan tillägga följande också att det var ett konstruktionsfel och det gav tre besök på verkstaden och min vän fick betala tre självrisker á +8.000 för något som egentligen var ett fel. Jag kör slut på den här bilen och sedan blir det aldrig mer en AUDI konstaterade han med eftertryck.
Citera
2025-02-07, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Menar du att min väns erfarenhet av nämnda motor och vederbörandes samtal med mekaniker är en skröna? Håll käften jävla näsa. Jag har själv inget investerat i vare sig AUDI, tråden eller TS. TS ställer en fråga, jag skriver vad jag hört från 100% säker källa. Jag har ingen lust att skriva de faktiska omständigheterna eller vilka turer denne hade med VAG och riskera att outa mig, men ovanstående var kontentan av de turerna. Jag kan tillägga följande också att det var ett konstruktionsfel och det gav tre besök på verkstaden och min vän fick betala tre självrisker á +8.000 för något som egentligen var ett fel. Jag kör slut på den här bilen och sedan blir det aldrig mer en AUDI konstaterade han med eftertryck.

Det låter faktiskt tveksamt att den ärlige mekanikern som din vän pratat med har så god kännedom om hur diskussionerna om hållbarhet gick i Tyskland när konstruktionen gjordes för 20 år sedan.

Edit: Sen förstod jag inte riktigt. Ska du köra slut på din väns bil?
Senast redigerad av Typ3 2025-02-07 kl. 13:23.
Citera
2025-02-07, 13:49
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Typ3
Det låter faktiskt tveksamt att den ärlige mekanikern som din vän pratat med har så god kännedom om hur diskussionerna om hållbarhet gick i Tyskland när konstruktionen gjordes för 20 år sedan.

Edit: Sen förstod jag inte riktigt. Ska du köra slut på din väns bil?

Glömde sätta citattecken i meningen. Behöver jag förtydliga den eller förstår du ändå? Min vän är insatt och/eller har kapacitet att sätta sig in i konstruktionen. Han läser forskningsrapporter och konstruktionsritningar på alla möjliga saker på daglig basis. Han fick ett svar han inte tyckte verkade rimligt så han drog sig tillbaka och läste på. När han återvände till VAG fick han tala med deras chefsmekaniker eller liknande som sa detta om 25.000 mil. Nu släpper jag det här ämnet för jag har redan skrivit mer än jag avsåg inledningsvis. Mitt första inlägg var information i all välmening till TS. Jag har inget personligt emot AUDI eller VAG själv.

Jag talade med en annan bilmekaniker för ett halvår sedan. Ingen grease monkey utan en normal, vettig erfaren bilmekaniker som kört en egen verkstad 3-4 decennier. Han skulle precis gå i pension så jag frågade honom vilken bil han skulle rekommendera folk att köpa. Ingen, svarade han. Allt som produceras idag är skit. Inget håller, allt går sönder och allt är dyrt att serva/reparera. Dåliga konstruktioner, för mycket el, data osv. På frågan vilken som var minst dålig om man nu måste köpa något nyare så svarade han "KIA kanske". Han sa ett märke till, tror det var Toyota.
Citera
2025-02-07, 14:03
Medlem
Citat:
Glömde sätta citattecken i meningen. Behöver jag förtydliga den eller förstår du ändå? Min vän är insatt och/eller har kapacitet att sätta sig in i konstruktionen. Han läser forskningsrapporter och konstruktionsritningar på alla möjliga saker på daglig basis. Han fick ett svar han inte tyckte verkade rimligt så han drog sig tillbaka och läste på. När han återvände till VAG fick han tala med deras chefsmekaniker eller liknande som sa detta om 25.000 mil. Nu släpper jag det här ämnet för jag har redan skrivit mer än jag avsåg inledningsvis. Mitt första inlägg var information i all välmening till TS. Jag har inget personligt emot AUDI eller VAG själv.

Jag talade med en annan bilmekaniker för ett halvår sedan. Ingen grease monkey utan en normal, vettig erfaren bilmekaniker som kört en egen verkstad 3-4 decennier. Han skulle precis gå i pension så jag frågade honom vilken bil han skulle rekommendera folk att köpa. Ingen, svarade han. Allt som produceras idag är skit. Inget håller, allt går sönder och allt är dyrt att serva/reparera. Dåliga konstruktioner, för mycket el, data osv. På frågan vilken som var minst dålig om man nu måste köpa något nyare så svarade han "KIA kanske". Han sa ett märke till, tror det var Toyota.

Det är nog lika bra att du gör ett förtydligande.
Citera
2025-02-07, 14:30
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Menar du att min väns erfarenhet av nämnda motor och vederbörandes samtal med mekaniker är en skröna? Håll käften jävla näsa. Jag har själv inget investerat i vare sig AUDI, tråden eller TS. TS ställer en fråga, jag skriver vad jag hört från 100% säker källa. Jag har ingen lust att skriva de faktiska omständigheterna eller vilka turer denne hade med VAG och riskera att outa mig, men ovanstående var kontentan av de turerna. Jag kan tillägga följande också att det var ett konstruktionsfel och det gav tre besök på verkstaden och min vän fick betala tre självrisker á +8.000 för något som egentligen var ett fel.

"Jag kör slut på den här bilen och sedan blir det aldrig mer en AUDI" konstaterade han med eftertryck.

Citat:
Ursprungligen postat av Typ3
Det är nog lika bra att du gör ett förtydligande.

Gott så.
Citera
2025-02-07, 14:30
Moderator
MondoBizarros avatar
Bilar --> Bilar: köpråd
/Moderator
Citera
2025-02-07, 16:20
Medlem
Citat:

Märkligt att din mekaniker säger så, när dagens bilar bevisligen går längre och med mindre service än bilar gjorde förr….

Anekdoter och skrönor är vad jag kallar dina anekdoter och skrönor…
Citera
2025-02-07, 19:38
Medlem
IceEyess avatar
Citat:

Förr så var motorerna ofta slut efter 10 000 mil, medan en modern maskin normalt sett avverkar 30 000 mil utan större problem.

Att det däremot är svårare/dyrare att reparera en modern bil är väl svårt att argumentera bort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in