Igår, 21:44
Medlem
Tjena Flashback, har nu kommit ver en vldigt fin Audi A6 (2007) med hela 23 000 mil p Blocket. Den r utrustad med 3.2 liters V6 bensinmotorn. Kp-tankarna springer i mitt huvud hela dagen men vet att det finns en stor risk med att kpa en sn bil sklart. Vad har ni fr erfarenheter av denna motorn? Plitlig? Problem?
Citera
Igår, 21:51
Medlem
Motor r stabil.
Sensorer fr bromsar krnglar mycket. Dyker ofta upp ABS systemfelmeddelanden efter dckbyten o snt.
Citera
Igår, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sierra.Leon3
Motor r stabil.
Sensorer fr bromsar krnglar mycket. Dyker ofta upp ABS systemfelmeddelanden efter dckbyten o snt.

Har lst mycket om kamkedje/rem-problem ocks, inget du knner till?
Citera
Idag, 00:15
Medlem
IceEyess avatar
3,2 FSI? Undvik. Kamkedjekonstruktionen r undermlig och riskerar att orsaka totalt motorhaveri om det vill sig illa. Kedjorna sitter dessutom baktill p motorn s att byta r ingen enkel eller billig historia.

verhuvudtaget s ska man nog undvika kedjedrivna bilar frn VAG.
Citera
Idag, 00:18
Medlem
auruns avatar
Skulle aldrig kpa en beggad bil med mer n 15000 mil.

Min regel r vl iofs 10000 mil men 15000 om det r en "rolig" bil.
Citera
Idag, 00:28
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djuret27263
Tjena Flashback, har nu kommit ver en vldigt fin Audi A6 (2007) med hela 23 000 mil p Blocket. Den r utrustad med 3.2 liters V6 bensinmotorn. Kp-tankarna springer i mitt huvud hela dagen men vet att det finns en stor risk med att kpa en sn bil sklart. Vad har ni fr erfarenheter av denna motorn? Plitlig? Problem?
G in och ls p Tyska sidor om denna katastrofala motor som mycket vl platsar bland VAG's allra smsta och minst reparationsvnliga ngonsin.
Citera
Idag, 00:32
Medlem
snuskfittas avatar
Citat:

VAG = problem fr n senare. Undvik alla VAG med kamkedja. Undvik allt frn VAG om du r klok.

Mercedes E klass r den rtta bilen fr dig.
Citera
Idag, 01:34
Medlem
RudyardKiplings avatar
Har en nra vn som kpte en sdan fr massa r sedan. Betydligt nyare n 2007 i och fr sig. Mycket p service. En rlig mekaniker avsljade att bilen r byggd fr 25.000 mil och sedan r den slut.
Citera
Idag, 01:52
Medlem
BAB7s avatar
Citat:

Inte den bsta motorn, men det betyder ju inte heller att du ndvndigtvis fr ngra problem, risken r dremot lite strre helt enkelt..

Ska du ha en riktigt hllbar V6 motor frn Audi, s ska du satsa p en 2,7 V6 TDI, den r generellt skottsker och rullar utan problem 40.000 mil om den skts om vl med service.
Den har inga kamkedjeproblem och drar ingen olja, partikelfiltret har ocks hgre kapacitet p V6 dieslarna jmfrt de fyrcylindriga dieslarna, och krver inga strre ingrepp fre 32-35.000 mil.

Finns ven en 3,0 V6 TDI, men den kan ibland drabbas av lckage om du har otur.
2,7 TDI har inte det problemet.

Kan du tyska finns det kprd p fr alla enskilda motorvarianter p tyska forum, tex Motortalk.de.

Jag kr sjlv en Audi A4 Avant 2,7 V6 TDI 2009, har rullat 24.000 mil, motorn gr vldigt tyst och har bra med kraft nr det behvs, r ganska snl p diesel ocks.
Skatten r 4.100 kronor om ret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in