2025-02-06, 07:35
Medlem
Vad menar jag? Jo, om man kollar på vissa recensioner på trustpilot eller liknande så får en del företag övervägande dåliga recensioner. Visst skulle de inte fått det om alla kunder varit helt nöjda, men anledningen är nog främst något annat... Alla kunder kan ju inte alltid vara helt nöjda med ett företag...

Men jag är ganska säker på att fler som är negativa till tjänsten eller företaget, skriver recensioner. Typ om gick allt som det skulle och kunden är glad och nöjd, är det inget som kraftigt motiverar till att skriva en recension. Fast om något gick fel? Ja, då ser nog många det som betydligt mer motiverat att ge lågt betyg och skriva av sig på trustpilot...

Så eftersom fler som är missnöjda ger betyg och postar recensioner än motsatsen, ger det en negativ bias. Eller det kan göra det...

Det gäller t.ex. ett leveransföretag jag har mycket erfarenhet av, och min upplevelse är inte så odelat negativ som betyget på sajten ger sken av. Likaså med en vårdtjänst på nätet som överlag funkat bra, men som på trustpilot får kassa betyg.

Så håller ni med? Att åtminstone när det gäller vissa sorters recensioner kommer negativa sådana att överväga, och att man kanske bör ta det i beaktande när man ser betyg och läser recensioner om sajter och tjänster?

Senast redigerad av Snobird 2025-02-06 kl. 07:39.
Citera
2025-02-06, 07:40
Medlem
67arigGubbes avatar
Människor älskar att ge kritik mot saker och ting som inte gick deras väg. När något går deras väg tänker man ”de va de jag betalade för”
Citera
2025-02-06, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Människor älskar att ge kritik mot saker och ting som inte gick deras väg. När något går deras väg tänker man ”de va de jag betalade för”

Jepp, vilket kanske delvis förklarar att vissa sajter och tjänster har vad nog många skulle anse vara obefogat dåliga betyg...
Citera
2025-02-06, 07:53
Medlem
Skulle ni våga använda er av ett företag eller en tjänst som har kasst betyg på trustpilot?
Citera
2025-02-06, 09:31
Medlem
Företag emellan använder sig av fejkkonton för att sänka varandras rating också.

Jag brukar kolla på hur många recensioner varje användare har samt andra parametrar som:

Om det lämnas omdömen varje dag, ris och ros, motsvarar den mängden omdömen företagets storlek?

Är företaget nyetablerat med redan mängder av omdömen?

Skrivs omdömena på "samma sätt/stil/språk" dvs ev. samma person bakom dem.

Går det att knyta dem negativa omdömena till en särskild del av Sverige?

Är användaren nyregistrerad? Har varje användare bara 1 recension? Ser omdömena genuina ut?

Med det sagt så brukar jag ibland handla ifrån företag där det ändå skrivs negativa omdömen just för att magkänsla säger något annat. Har funkat bra varje gång.
Citera
2025-02-06, 10:28
Medlem
SvenHelsings avatar
Du har en poäng.

Dock när det handlar om samma bransch, så får man ju ställa sig frågan varför A har fått lägre betyg än B.

Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Skulle ni våga använda er av ett företag eller en tjänst som har kasst betyg på trustpilot?
Utan problem, så länge det inte handlar om jättemycket pengar. Men jag prioriterar alltid företag med bra omdömen.
Citera
2025-02-06, 18:36
Medlem
Ja, det är en bias. Även om det finns visst utrymme för motsatsen också. Att folk är så inställda på att bli missnöjda att de blir överlyckliga när det bara funkar som det ska. Sätter en femma på det som skulle vara en trea. Vanligt vid hantverkstjänster. Typ: "Helt fenomenalt! De kom i tid och gjorde det de skulle!"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in