2025-02-06, 23:28
Medlem
Hej!

Försöker installera en enkel taklampa från IKEA, men hur jag än gör så går proppen direkt när jag kopplar in den.

Jag har kopplat L till L (brun till brun) och N till N (blå till blå) enligt vad jag fattar är rätt. Lampan har ingen jordanslutning, så jag använder en kontakt med 2 piggar (alltså bara fas och neutral, ingen jord).

Problemet är att det finns två olika typer av uttag i taket:

Vissa uttag har tre hål med bläck (antar att de är jordade).

Vissa har bara två hål (som jag antar är ojordade).

Men oavsett vilket uttag jag använder eller hur jag vrider och vänder på kontakten så går proppen direkt. Jag har bifogat några bilder på uttagen och kopplingarna, ifall någon kan se något uppenbart fel. Jag är inte händig och har verkligen ingen aning om vad jag gör fel.

Alla tips uppskattas!

Bilder: https://imgur.com/a/qoqvG3v
Citera
2025-02-07, 00:01
Medlem
Sereenas avatar
Har du kollat så att det inte är fel på lampan?

Låter som att det är kortslutning nånstans i lampan.
Citera
2025-02-07, 07:32
Medlem
Läste något om att det skulle kunna vara någon 3-pol kronkoppling för att tända olika delar i en kristallampa. För proppen gick inte direkt när jag satte den med jorden fri vilket jag tolkade som den pilen pekar mot(då den annars brukar smälla) utan endast när båda knapparna var på. Så måste vara en fel koppling till jord som smäller första gångerna och sen fel koppling med lampan dem andra då den borde sitta rätt, eller är jag ute och cyklar?
Senast redigerad av Percy77 2025-02-07 kl. 07:44.
Citera
2025-02-07, 08:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Percy77
Läste något om att det skulle kunna vara någon 3-pol kronkoppling för att tända olika delar i en kristallampa. För proppen gick inte direkt när jag satte den med jorden fri vilket jag tolkade som den pilen pekar mot(då den annars brukar smälla) utan endast när båda knapparna var på. Så måste vara en fel koppling till jord som smäller första gångerna och sen fel koppling med lampan dem andra då den borde sitta rätt, eller är jag ute och cyklar?

Intressant. Normalt sett så går ju proppen för att det är kortslutning i lampan. Men det där med kronkopplingen.
Citera
2025-02-07, 08:30
Medlem
underhuggarens avatar
Lämna tillbaka lampan du får en ny direkt

Citat:
Hej!

Försöker installera en enkel taklampa från IKEA, men hur jag än gör så går proppen direkt när jag kopplar in den.

Jag har kopplat L till L (brun till brun) och N till N (blå till blå) enligt vad jag fattar är rätt. Lampan har ingen jordanslutning, så jag använder en kontakt med 2 piggar (alltså bara fas och neutral, ingen jord).

Problemet är att det finns två olika typer av uttag i taket:

Men oavsett vilket uttag jag använder eller hur jag vrider och vänder på kontakten så går proppen direkt. Jag har bifogat några bilder på uttagen och kopplingarna, ifall någon kan se något uppenbart fel. Jag är inte händig och har verkligen ingen aning om vad jag gör fel.

Alla tips uppskattas!

Bilder: https://imgur.com/a/qoqvG3v
Citera
2025-02-07, 08:50
Medlem
Pröva lampan i något annat uttag, smäller det då så är det lampan som har fel och du ska byta ut den.
Citera
2025-02-07, 08:57
Medlem
Citat:

Nej inget av uttagen är jordat då det är ett utstickande stift på ett jordat sådant uttag.
Citera
2025-02-07, 09:20
Medlem
Det löste sig var fel på lampan, tack för svar
Citera
2025-02-07, 14:10
Medlem
Jag kapar tråden nu när trådskaparen löst sitt problem. Är det verkligen möjligt att när jag enbart för skojs skull skruvade i en 60w lampa i vanliga så small säkringen t.om i närmaste transformatorskåpet eller vad det heter som ligger utanför på gatan? Visst det blev bäcksvart i hela mitt hus men vafan 20w är väll inte så mycket mer i styrka så iaf ett hyreshus klarar av det?
Citera
2025-02-08, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reisq
Jag kapar tråden nu när trådskaparen löst sitt problem. Är det verkligen möjligt att när jag enbart för skojs skull skruvade i en 60w lampa i vanliga så small säkringen t.om i närmaste transformatorskåpet eller vad det heter som ligger utanför på gatan? Visst det blev bäcksvart i hela mitt hus men vafan 20w är väll inte så mycket mer i styrka så iaf ett hyreshus klarar av det?

Nej, det är såklart inte möjligt. Om nåt skulle vara fel eller överbelastning så skulle säkringen för aktuell krets/uttag i ditt säkringsskåp gå först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in