2025-02-07, 10:28
Medlem
chombes avatar
Jobbade som konsult i 2 år efter examen. Vill ej gå in på detaljer men blev totalt utbränd och har nu inte jobbat i snart ett år, då jag tog tjänsteledigt. Vill gärna söka nytt jobb, hur framställer jag mig på CV och nya jobbintervjuer. Jag har d.v.s. ej sagt upp mig ännu utan endast tagit tjänsteledigt, vill söka något kommunalt eller statligt.
Ska jag nämna att jag tagit tjänsteledigt i ett år, hur känsligt är det där? Eller sätter jag bara att jag jobbat tre år, och ifall det blir frågor säger jag att jag tog tjänstledigt ett år? Eller säger jag bara sanningen på CV?
Citera
2025-02-07, 10:32
Medlem
Lisbeth-Salanders avatar
De är allergiska för luckor på cv:n vad jag vet, och kommer se en ett års ledighet som just det

Samtidigt måste du ta höjd för att du kört in i väggen en gång, tror det finns risk att om framställer du dig som för bra så skapar du förväntningar från andra och dig själv

Fan vet hur du ska göra, heh
Citera
2025-02-07, 10:41
Medlem
chombes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lisbeth-Salander
De är allergiska för luckor på cv:n vad jag vet, och kommer se en ett års ledighet som just det

Samtidigt måste du ta höjd för att du kört in i väggen en gång, tror det finns risk att om framställer du dig som för bra så skapar du förväntningar från andra och dig själv

Fan vet hur du ska göra, heh

Utan att gå in på detaljer så hade jag famijeproblem som bidrog till utbrändheten. Som min nuvarande chef känner till och sympatiserar med. Men jag vet liksom inte om jag ska gå in och söka nytt jobb med mentaliteten att jag ska behöva försvara mig eller inte från luckan, känns ganska skevt att behöva gå in på personliga problem när man söker jobb, hade helst inte ens nämnt det.
Citera
2025-02-07, 10:43
Medlem
Följdfrågan blir ju direkt - vad gjorde du under din tjänstledighet. Måla inte in dig i ett hörn. Var du sjukskriven under din "tjänstledighet"?
Citera
2025-02-07, 10:55
Medlem
chombes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Följdfrågan blir ju direkt - vad gjorde du under din tjänstledighet. Måla inte in dig i ett hörn. Var du sjukskriven under din "tjänstledighet"?

Jag var ej sjukskriven, dock kanske jag borde varit det. Det blev kollaps helt enkelt och bad endast om tjänstledighet efter flera diskussioner med chefen. Har ej gjort något särskilt under ledigheten, varken jobbat eller studerat. Har i och för sig gjort kreativt arbete och försökt lära mig nya saker men det tror jag de flesta skiter i, och det har inte mynnat ut i något. Det är för övrigt inte ett helt år ännu, det är 9 månader, så vet inte om det förbättrar något. Oavsett vad kommer jag inte gå tillbaks till gamla jobbet är jag helt bestämd om.
Citera
2025-02-07, 11:33
Medlem
roleones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chombe
Jag var ej sjukskriven, dock kanske jag borde varit det. Det blev kollaps helt enkelt och bad endast om tjänstledighet efter flera diskussioner med chefen. Har ej gjort något särskilt under ledigheten, varken jobbat eller studerat. Har i och för sig gjort kreativt arbete och försökt lära mig nya saker men det tror jag de flesta skiter i, och det har inte mynnat ut i något. Det är för övrigt inte ett helt år ännu, det är 9 månader, så vet inte om det förbättrar något. Oavsett vad kommer jag inte gå tillbaks till gamla jobbet är jag helt bestämd om.

Du har ju svaret där: Du tog ett års tjänsteledighet för att utforska kreativ verksamhet, men kom tillslut fram till att det inte var för dig. Det må vara vilseledande, men inte en lögn.
Citera
2025-02-07, 11:53
Medlem
Du anger åren du varit anställd, så på din cv står det anställningsår typ 2022 - ff

Får du frågor om tjänstledigheten så har du ett färdigt svar på det typ att Ag förstod min situation o vi gjorde en överenskommelse.
Citera
2025-02-07, 14:12
Medlem
Van.Goats avatar
Säg att du fick ett arv och tog ledigt för att åka ut och resa.
Citera
2025-02-07, 14:37
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Du pluggade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in