2025-02-08, 18:20
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Just vid skolskjutningar så är taktiken numera att polisen skall gå in direkt. Från första patrull.
Väntar man så dör fler civila.

Okej, dom ska agera som soldater. Risk för OT men, när jag var lumpare och skyddsvakt hade jag ak5. Instruktionen var att om tre HA dök upp och siktade på oss vid rån, skulle vi skjuta dom, samma gällde vid dödligt våld mot andra anställda militärer. Det hade säkert blivit hett om öronen för HA, tror jag fixat det ganska enkelt iom all skytteträning, kunskap om taktik och skyttepositioner men då hade vi fri sikt utanför vaktlokalen och i regel runt omkring området. Jag menar att om polisen har ak5 eller motsvarande bör dom kunna skjuta ner en GM. Problemet i fallet är att det var rökfyllt och dom inte visste vart GM var. Polisen borde i samtliga bilar ha förstärkningsvapen som ak5 eller motsvarande.

I detta fallet var GM en van skytt, vilket försvårar. Däremot visar erfarenhet från USA att poliser som agerar i tid klipper en gärningsman antingen genom en kula, eller genom att denna avbryter det dödliga våldet, då GM ofta är inne i sin egna värld att polisen ofta kommer som ett överraskningsmoment.

Vid nästa skjutning kommer polisen gå rakt in, annars lär det bli tjänstefel, det är vad jag tror kommer bli utvecklingen av vår svenska masskjutning, precis som i USA. Det är ändå värt tänka på att polisen ska ta brottsoffrens nödvärnsposition när liv och död står på spel.
Senast redigerad av Hegamon 2025-02-08 kl. 18:26.
Citera
2025-02-08, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Tror nog inte att jag passar som polis 😁

Den saken är helt klar, men ändå talar du precis som du vet polisens arbetssätt.
Citera
2025-02-08, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Varför var lokalen rökfylld?

GM hade avfyrat en rökgranat i samband med att han gick in i lokalen.
Citera
2025-02-08, 21:12
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utmedmena
Den saken är helt klar, men ändå talar du precis som du vet polisens arbetssätt.
Kan lugnt påstå att jag vet en hel del om hur insatsstyrkan skall operera i händelser där " vanlige " polis inte kan eller får agera ensamma.
I det här fallet sattes de in snabbt. De var på plats ca 10 minuter efter att polisaspiranter samt trafikpolisen gjort ett försök.
Jag förstår att de inte kunde ta tag i situationen utan rätt utrustning och rätt vapen.
Citera
2025-02-08, 21:17
Moderator
Strix m/94s avatar
Inte en fråga för Politik: Inrikes.

PI -> Brott & brottsbekämpning, för eventuell sammanslagning med annan lämplig tråd.

Strix/Mod
Citera
2025-02-08, 21:23
Medlem
Katzespeiens avatar
Citat:
Kan lugnt påstå att jag vet en hel del om hur insatsstyrkan skall operera i händelser där " vanlige " polis inte kan eller får agera ensamma.
I det här fallet sattes de in snabbt. De var på plats ca 10 minuter efter att polisaspiranter samt trafikpolisen gjort ett försök.
Jag förstår att de inte kunde ta tag i situationen utan rätt utrustning och rätt vapen.
Gm tog livet av sig och ingen polis skadades av GM. Vad pratar du om för utrustning?
Citera
2025-02-08, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzespeien
Gm tog livet av sig och ingen polis skadades av GM. Vad pratar du om för utrustning?

De hade väl inga donuts med sig och fick avbryta insatsen tills dessa kunde levereras. Arbete på fastande mage ska man undvika då det riskerar att leda till felbeslut.
Citera
2025-02-08, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Okej, dom ska agera som soldater. Risk för OT men, när jag var lumpare och skyddsvakt hade jag ak5. Instruktionen var att om tre HA dök upp och siktade på oss vid rån, skulle vi skjuta dom, samma gällde vid dödligt våld mot andra anställda militärer. Det hade säkert blivit hett om öronen för HA, tror jag fixat det ganska enkelt iom all skytteträning, kunskap om taktik och skyttepositioner men då hade vi fri sikt utanför vaktlokalen och i regel runt omkring området. Jag menar att om polisen har ak5 eller motsvarande bör dom kunna skjuta ner en GM. Problemet i fallet är att det var rökfyllt och dom inte visste vart GM var. Polisen borde i samtliga bilar ha förstärkningsvapen som ak5 eller motsvarande.

I detta fallet var GM en van skytt, vilket försvårar. Däremot visar erfarenhet från USA att poliser som agerar i tid klipper en gärningsman antingen genom en kula, eller genom att denna avbryter det dödliga våldet, då GM ofta är inne i sin egna värld att polisen ofta kommer som ett överraskningsmoment.

Vid nästa skjutning kommer polisen gå rakt in, annars lär det bli tjänstefel, det är vad jag tror kommer bli utvecklingen av vår svenska masskjutning, precis som i USA. Det är ändå värt tänka på att polisen ska ta brottsoffrens nödvärnsposition när liv och död står på spel.

Nej, de skall fortfarande agera som poliser men de skall gå in direkt och inte vänta passivt utanför.
Nu fick gärningsmannen härja runt i en hel timme ostört. Eller man vet inte vad som hände under denna timme då ingen polis vågade sticka in näsan o se efter.
Citera
2025-02-08, 23:02
Medlem
Citat:
Ja jag ber om ursäkt för att jag uttryckte det jag ville ha sagt på ett mycket vagt sätt.
Det jag vill ha sagt är detta.
Du och jag utgår från två vilt skilda läger.
Jag utgår från att polis och insatsstyrkan vet hur de skall agera eller när de inte skall agera hej vilt.
Du utgår från att de överhuvudtaget inte har agerat.
Därför skrev jag att du får fortsätta diskussionen med berörda parter.
Eftersom du och jag ser på saken på två olika sätt och antagligen kommer att tugga om saken inlägg efter inlägg utan någon vidare framgång.

Ja, du utgår ifrån ett felaktigt antagande om att polisen inte skulle gått in.
Jag utgår från polisens egna manual där man säger att polisen skall gå in direkt från första patrull.

Citat:
Även svensk polis ska vid en pågående skolskjutning agera enligt metoden PDV – pågående dödligt våld. Det innebär att de ska gå in i byggnaden och omedelbart konfrontera gärningspersonen

Enligt statistik så går det åt 4 civila i minuten vid ett sådant här dåd.

Ja, det blir en evighetsdiskussion när du inte vill ta in information och processa den.
Men håll fast vid din linje, även när den är felaktig.

Att hänga utanför byggnaden i en timme är inte att agera.
Citera
2025-02-09, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proliferate
T o m polisen erkänner fel de gjorde i Örebro,
från SvD idag:
Att avvakta i det skarpa läget går emot polisens instruktion.
”En PDV-situation (pågående dödligt våld) vänder upp och ner på begreppen. Normalt ska vi undvika konfrontationer, men här är det tvärtom. Det är en jättestor skillnad och kräver ett helt annat sätt att tänka, säger Gustaf Redenfors, vapenansvarig för polisutbildningen vid Linnéuniversitetet i Växjö. ”

De poliser som gick in med fel utrustning ( ej med sig rökskydd/mask) och som sedan fegade ur bör åtalas. Polisen ska i första hand skydda allmänheten och i andra hand dig själva. Ryggradslösa som lyfter lön men inte gör din plikt. Man måste kunna lita på polisen, här bidrog de istället till utfallet.

Polisen är fullt tränad för detta, inte göra sin plikt är förräderi och kommer öka misstron polisen i allmänhet, när de sätter sig före dem de skall skydda.

Det stämmer. Jag lyssnade på Peter Springare på YT som diskuterade fallet och han sa också det. I en PDV-situation SKA polisen dra uppmärksamheten från GM på sig för att rädda civila så här gjorde polisen ett stort fel.
Hoppas detta utreds ordentligt.
Citera
2025-02-09, 00:59
Medlem
Någon som vet vem som under attacken körde fordonen som var godkända av federala myndigheter i USA?
Lyssna på Martin Stensö på YT.
Citera
2025-02-14, 04:51
Medlem
AnonymaJonasGBGs avatar
Tycker det ska ligga på insatsstyrkans ansvar att alltid vara redo och ta hand om sånt här med tanke på dagens läge.

Jag har inte läst på mycket om den här situationen men inte fan skulle jag som polis springa in i en byggnad på en offensiv mot en galning med semiautomat som kan vara precis var som helst.

Avskedning som värst för polisen här men straff och ursäkt bör snarare ges och komma från politiker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in