Citat:
Ursprungligen postat av
45Lokar
Just vid skolskjutningar så är taktiken numera att polisen skall gå in direkt. Från första patrull.
Väntar man så dör fler civila.
Okej, dom ska agera som soldater. Risk för OT men, när jag var lumpare och skyddsvakt hade jag ak5. Instruktionen var att om tre HA dök upp och siktade på oss vid rån, skulle vi skjuta dom, samma gällde vid dödligt våld mot andra anställda militärer. Det hade säkert blivit hett om öronen för HA, tror jag fixat det ganska enkelt iom all skytteträning, kunskap om taktik och skyttepositioner men då hade vi fri sikt utanför vaktlokalen och i regel runt omkring området. Jag menar att om polisen har ak5 eller motsvarande bör dom kunna skjuta ner en GM. Problemet i fallet är att det var rökfyllt och dom inte visste vart GM var. Polisen borde i samtliga bilar ha förstärkningsvapen som ak5 eller motsvarande.
I detta fallet var GM en van skytt, vilket försvårar. Däremot visar erfarenhet från USA att poliser som agerar i tid klipper en gärningsman antingen genom en kula, eller genom att denna avbryter det dödliga våldet, då GM ofta är inne i sin egna värld att polisen ofta kommer som ett överraskningsmoment.
Vid nästa skjutning kommer polisen gå rakt in, annars lär det bli tjänstefel, det är vad jag tror kommer bli utvecklingen av vår svenska masskjutning, precis som i USA. Det är ändå värt tänka på att polisen ska ta brottsoffrens nödvärnsposition när liv och död står på spel.